Η Yasa αναπτύσσει κινητήρα αξονικής ροής με ισχύ 1.020 PS ανά τροχό

Η YASA, θυγατρική της Mercedes-Benz, παρουσιάζει έναν επαναστατικό αξονικό κινητήρα εντός τροχού με ισχύ έως 1.020 PS ανά τροχό

Ακούστε το άρθρο

Η βρετανική YASA, εταιρεία που ανήκει στη Mercedes-Benz και ειδικεύεται στους ηλεκτροκινητήρες αξονικής ροής, εργάζεται πάνω σε ένα πρωτοποριακό σύστημα κίνησης εντός των τροχών. Στην καρδιά της τεχνολογίας, βρίσκεται ο νέος axial-flux κινητήρας βάρους μόλις 12,7 κιλών, ο οποίος πρόσφατα πέτυχε εντυπωσιακή πυκνότητα ισχύος 80 PS kW/kg σε επίπεδο πρωτοτύπου.

Ο συγκεκριμένος αξονικός κινητήρας, προσφέρει εντυπωσιακή βραχυπρόθεσμη ισχύ 1.020 PS, ενώ η συνεχής ισχύς κυμαίνεται μεταξύ 476 και 544 PS. Όταν συνδυάζεται σε ζεύγη, όπως απαιτείται σε σύστημα in-wheel, μπορεί να αποδώσει περισσότερη ισχύ, από όση χρειάζεται ακόμη και ένα κορυφαίο ηλεκτρικό supercar.

Ωστόσο, η πραγματική επανάσταση, δεν βρίσκεται μόνο στον ίδιο τον κινητήρα. Η YASA έχει αναπτύξει έναν ολοκαίνουργιο μετατροπέα (inverter), με πυκνότητα ισχύος 100 kW/kg — σχεδόν διπλάσιος από τα τρέχοντα κορυφαία συστήματα που κινούνται μεταξύ 50 και 70 kW/kg. Ο μετατροπέας ζυγίζει μόλις 15 κιλά και προσφέρει έως 1.500 kW ισχύς εξόδου, επιτρέποντας ένα πλήρως ενσωματωμένο σύστημα κίνησης με κορυφαία αποδοτικότητα.

Παρά τις εκπληκτικές προδιαγραφές, το σύστημα παραμένει προς το παρόν σε επίπεδο πρωτοτύπου. Η YASA υποστηρίζει πως η τεχνολογία θα φέρει «σειρά από πρωτοποριακά οφέλη» στις επόμενες γενιές ηλεκτρικών οχημάτων, όμως υπογραμμίζει ότι απαιτείται χρόνος πριν περάσει σε παραγωγή. Περισσότερες πληροφορίες για το project αναμένονται μέσα στο 2026.

Η Yasa αναπτύσσει κινητήρα αξονικής ροής με ισχύ 1020 PS ανά τροχό

Μία από τις πιο εντυπωσιακές δυνατότητες του συστήματος, αφορά την αναγεννητική πέδηση. Η YASA υποστηρίζει ότι η απόδοσή της είναι τόσο υψηλή, ώστε σε ορισμένα μοντέλα, θα μπορούσε να μειώσει ή ακόμη και να εξαλείψει την ανάγκη για παραδοσιακά πίσω φρένα. Η εξάλειψη δισκόφρενων, αξόνων μετάδοσης και άλλων εξαρτημάτων θα μπορούσε να μειώσει το βάρος έως και κατά 200 κιλά — ή ακόμη και 500 κιλά αν το πλαίσιο του οχήματος, σχεδιαστεί εξαρχής για χρήση in-wheel κινητήρων.

Η YASA δεν είναι η μόνη που κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Η γερμανική DeepDrive αναπτύσσει επίσης in-wheel συστήματα, με τεχνολογία διπλού ρότορα, τα οποία έχουν ήδη δοκιμαστεί σε πρωτότυπα οχήματα. Τα πρώτα tests, δείχνουν ότι οι συνηθισμένες ανησυχίες, όπως αυξημένες μη αναρτώμενες μάζες ή θόρυβος, δεν ισχύουν πλέον στις σύγχρονες εφαρμογές.

Ο Tim Woolmer, ιδρυτής και CTO της YASA, δηλώνει:
«Οι κινητήρες εντός των τροχών, ήταν μέχρι σήμερα πολύ βαριοί, περιορισμένοι σε ροπή και χαμηλής απόδοσης. Με τη νέα αυτή τεχνολογία, για πρώτη φορά έχουμε έναν compact, πανίσχυρο και εξαιρετικά ελαφρύ in-wheel κινητήρα με ουδέτερη μάζα, ικανό να αποδώσει πάνω από 1.020 PS ανά τροχό. Σε συνδυασμό με τον νέο μετατροπέα της YASA, δημιουργείται ένα πλήρως ολοκληρωμένο σύστημα κίνησης. που υπόσχεται δραματική μείωση βάρους και εντυπωσιακή βελτίωση στην απόδοση και την αποδοτικότητα».

Η YASA φαίνεται έτοιμη να φέρει μια τεχνολογική επανάσταση. που μπορεί να αναδιαμορφώσει πλήρως τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την ηλεκτροκίνηση — από το σχεδιασμό των οχημάτων έως την εμπειρία οδήγησης.

Πηγή: electrive.com