Το Εργατικό Κόμμα στο Ηνωμένο Βασίλειο ανακοίνωσε ότι θα επαναφέρει την απαγόρευση πώλησης νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων το 2030, εάν κερδίσει τις εκλογές της 4ης Ιουλίου.
Η συντηρητική κυβέρνηση πέρυσι άλλαξε την προθεσμία απαγόρευσης των πωλήσεων μη υβριδικών αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030 στο 2035. Ο πρωθυπουργός Rishi Sunak επικαλέστηκε την ανάγκη επιπλέον χρόνου προσαρμογής ως βασικό λόγο της αναβολής. Για να εγκαταστήσουν δημόσιες υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και για να ευθυγραμμιστούν με άλλες μεγάλες δυνάμεις, όπως η ΕΕ και ο Καναδάς,
Οι αντιδράσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο
Η κίνηση αντιμετωπίστηκε με διάφορους τρόπους από την αυτοκινητοβιομηχανία. Η επικεφαλής της Ford στο Ηνωμένο Βασίλειο, Lisa Brankin, δήλωσε ότι η απόφαση βλάπτει την ηλεκτρική μετάβαση. Και ο Mike Hawes, διευθύνων σύμβουλος του εμπορικού οργανισμού Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), είπε ότι θα δημιουργήσει «σύγχυση και αβεβαιότητα» στους αγοραστές. Από την άλλη η JLR συμφώνησε με την καθυστέρηση και η Toyota δήλωσε ότι ήταν «ευπρόσδεκτη».
Το Εργατικό Κόμμα υποστήριξε ότι η μετακίνηση της καταληκτικής ημερομηνίας για τις πωλήσεις νέων συμβατικών αυτοκινήτων το 2030 θα φέρει ασφάλεια και σταθερότητα για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Ενώ πρόσθεσε ότι θα «υποστηρίξει την ηλεκτρική μετάβαση επιταχύνοντας την ανάπτυξη σημείων φόρτισης». Καθώς και ότι θα φέρει ένα πρότυπο υγείας μπαταριών για να υποστηρίξει τις πωλήσεις μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων.
Ανεξαρτήτως της ημερομηνίας που θα οριστεί, η απόφαση για πωλήσεις μόνο οχημάτων μηδενικών εκπομπών ρίπων (ZEV) θα οδηγήσει στον εξηλεκτρισμό του στόλου των αυτοκινήτων. Μάλιστα η νέα νομοθεσία έχει συγκεκριμένα ποσοστά μη ZEV οχημάτων που μπορούν να πωλούν οι κατασκευαστές κάθε χρόνο. Εφέτος, το 22% των πωλήσεων κάθε μάρκας αυτοκινήτων πρέπει να είναι ZEV. Δεδομένης της μη διαθεσιμότητας αυτοκινήτων υδρογόνου και βιοκαυσίμων, αυτό σημαίνει ουσιαστικά ότι το 22% πρέπει να είναι ηλεκτρικά με μπαταρία.
Αυτό το ποσοστό θα αυξάνεται ετησίως. Με ορόσημα όπως το 33% το 2026, το 52% το 2028 και το 80% το 2030. Οι στόχοι για το 2031 έως το 2035 δεν είναι ακόμη νομικά δεσμευτικοί, αλλά ενδεικτικοί και είναι το 92% για το 2033 και το 100% για το 2035.
Τί θα γίνει με τα υβριδικά οχήματα;
Πριν την αναβολή της απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, υπήρχε πρόβλεψη για τα υβριδικά οχήματα. Πιο συγκεκριμένα η πρόβλεψη ήταν τα υβριδικά με «σημαντική ικανότητα μηδενικών εκπομπών» (SZEC) να μπορούν να πωληθούν μεταξύ του 2030 και του 2035. Είναι πιθανό με την επαναφορά της απαγόρευσης στο 2030 να διατηρηθεί αυτό το στοιχείο. Και να μην υπάρχει ανάγκη κατάργηση όλων των οχημάτων που δεν είναι μηδενικών εκπομπών ρύπων έως το 2030.
Επιπλέον, πέρα από το Εργατικό κόμμα και οι Φιλελεύθεροι Δημοκράτες έχουν προαναγγείλει ότι θα επαναφέρουν την απαγόρευση στο 2030. Ενώ το Κόμμα των Πρασίνων δήλωσε ότι θα μεταφέρει την προθεσμία στο 2027 και θα καταργήσει εντελώς τη χρήση βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στους βρετανικούς δρόμους έως το 2035. Τέλος το Κόμμα Reform UK δήλωσε ότι θα καταργήσει τόσο την απαγόρευση που αφορά στα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης όσο και την εντολή που αφορά στα ZEV.
Πηγή: autocar.co.uk