Καύσωνας, κλιματισμός και ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

Η χρήση του A/C επηρεάζει την αυτονομία, αλλά σε λογικά επίπεδα. Ο πραγματικός «εχθρός», είναι η συνεχής έκθεση σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες

Ακούστε το άρθρο

Ο καύσωνας μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την απόδοση και τη διάρκεια της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου (EV), κυρίως λόγω της συνεχούς χρήσης του A/C και των υψηλών θερμοκρασιών. Παρακάτω θα βρεις όλα όσα πρέπει να ξέρεις για να προστατεύσεις την μπαταρία και να διατηρήσεις την αυτονομία σου στο καλύτερο δυνατό επίπεδο:

A/C: Πώς επηρεάζει η ζέστη την μπαταρία και την αυτονομία

1. Αυξημένη κατανάλωση λόγω κλιματισμού

  • Ο κλιματισμός στα EV λειτουργεί με ρεύμα από την μπαταρία και όχι μέσω μηχανικού συμπιεστή όπως στα θερμικά.
  • Σε συνθήκες καύσωνα, η συνεχής λειτουργία του A/C μπορεί να μειώσει την αυτονομία κατά 5% έως και 15%, ανάλογα με το μοντέλο και τη ρύθμιση θερμοκρασίας.
  • Όσο μεγαλύτερη η θερμοκρασία περιβάλλοντος, τόσο πιο έντονη και ενεργοβόρα η λειτουργία του A/C.

Πόσο επηρεάζει την μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου η συνεχής χρήση του A/C;

2. Επίδραση υψηλών θερμοκρασιών στη χημεία της μπαταρίας

  • Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου λειτουργούν καλύτερα σε θερμοκρασίες μεταξύ 15°C και 30°C.
  • Σε θερμοκρασίες πάνω από τους 40°C:
    • Μειώνεται προσωρινά η απόδοση και η φόρτιση.
    • Επιταχύνεται η γήρανση της μπαταρίας, ειδικά αν η θερμότητα είναι συνεχόμενη.
    • Το σύστημα thermal management (εάν υπάρχει υγρόψυκτο) δουλεύει πιο έντονα, καταναλώνοντας επίσης ενέργεια.

A/C: Τι μπορείς να κάνεις για να περιορίσεις τις απώλειες

1. Προψύξη του θαλάμου

  • Αν το αυτοκίνητο είναι συνδεδεμένο στον φορτιστή, άνοιξε τον κλιματισμό μέσω εφαρμογής ή με χρονοδιακόπτη πριν μπεις. Έτσι, το σύστημα θα αντλήσει ρεύμα από το δίκτυο, όχι από την μπαταρία.

2. Χρησιμοποίησε λειτουργία ECO A/C

  • Τα περισσότερα EV έχουν ειδική λειτουργία “ECO” ή “efficiency mode” για τον κλιματισμό, η οποία ρυθμίζει τη θερμοκρασία πιο ήπια και με χαμηλότερη κατανάλωση.

Πόσο επηρεάζει την μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου η συνεχής χρήση του A/C;

3. Πάρκαρε σε σκιά ή υπόστεγο

  • Αν παρκάρεις στον ήλιο, η καμπίνα μπορεί να φτάσει τους 60°C+, δυσκολεύοντας σημαντικά το έργο του κλιματισμού.
  • Προτίμησε καλυμμένα parking, χρήση αντηλιακών για το παρμπρίζ ή ακόμα και ανοιχτά παράθυρα για λίγο πριν φύγεις.

4. Απέφυγε φόρτιση στις πιο ζεστές ώρες

  • Η φόρτιση αυξάνει τη θερμοκρασία της μπαταρίας. Αν συνδυαστεί με καύσωνα, μπορεί να επιβαρύνει το θερμικό σύστημα του EV.
  • Προτίμησε να φορτίζεις βράδυ ή νωρίς το πρωί.

5. Μην κρατάς μπαταρία στο 100% για πολλή ώρα

  • Ιδιαίτερα με υψηλές θερμοκρασίες, η πλήρης φόρτιση για πολλές ώρες (π.χ. όλη νύχτα στον ήλιο) επιταχύνει τη φθορά.

Πόσο επηρεάζει την μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου η συνεχής χρήση του A/C;

A/C: Τι κάνουν τα σύγχρονα EV για να προστατεύσουν την μπαταρία

  • Διαθέτουν σύστημα θερμικής διαχείρισης (ειδικά τα υγρόψυκτα μοντέλα) για να διατηρούν τη θερμοκρασία λειτουργίας σε ασφαλή όρια.
  • Ορισμένα μοντέλα μειώνουν αυτόματα την ισχύ φόρτισης ή/και την απόδοση αν διαπιστώσουν ότι η θερμοκρασία της μπαταρίας είναι πολύ υψηλή.
  • Πολλά apps (Tesla, Hyundai, BYD κ.λπ.) προσφέρουν έξυπνη παρακολούθηση της κατάστασης θερμοκρασίας και κλιματισμού.

Πόσο επηρεάζει την μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου η συνεχής χρήση του A/C;

Συνοψίζοντας

Η χρήση του A/C επηρεάζει μεν την αυτονομία, αλλά σε λογικά επίπεδα. Ο πραγματικός «εχθρός» είναι η συνεχής έκθεση σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, κυρίως όταν η μπαταρία είναι φορτισμένη στο 100% ή βρίσκεται υπό φόρτιση. Με σωστή χρήση, μπορείς να απολαύσεις δροσερές και ασφαλείς διαδρομές χωρίς να ανησυχείς για σημαντικές απώλειες.