Ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε στις 14 Μαίου, την αύξηση των αμερικάνικων τελωνειακών δασμών κατά 18 δισ. δολάρια. Αυτό αφορά και τα περισσότερα κινέζικα προιόντα που εισάγονται στις ΗΠΑ. Η κίνηση αυτή έγινε και για να προστατευτούν οι αμερικανικές επιχειρήσεις, αλλά και οι αμερικανοί εργαζόμενοι. Απο έναν αθέμιτο ανταγωνισμό, σύμφωνα με την Ουάσινγκτον. Αυτό πυροδότησε και την έντονη αντίδραση του Πεκίνου.
Το κινεζικό υπουργείο εμπορίου, ανέφερε, ότι και αυτή η κίνηση, θα επηρεάσει δραστικά τις διμερείς σχέσεις. Αλλά και το κλίμα της διμερούς συνεργασίας. Οι βασικοί τομείς που θα υπαχθούν στο εξής στην νέα δασμολόγηση, είναι και οι εξής. Αυτοί των κρίσιμων ορυκτών, των ημιαγωγών, των ιατρικών προιόντων, αλλά και των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στους συγκεκριμένουε τομείς, οι δασμοί απο το 25% θα αυξηθούν και στο 100%!
Παράλληλα, εκτός και απο την υπέρογκη αύξηση στα παραπάνω, οι ΗΠΑ θα αυξήσουν και τους δασμούς στον χάλυβα στις μπαταρίες αλλά και στο αλουμίνιο απο 7,5% στο 25%. Και απο το 25% στο 50% για τους ημιαγωγούς, τα ηλιακά πάνελ και ορισμένα ιατρικά προιόντα.
Η αντίδραση του Πεκίνου
Για το Πεκίνο αυτή η αιφνιδιαστική κίνηση, αποτελεί και χαρακτηριστική περίπτωση πολιτικής χειραγώγησης, όπως ανέφερε το κινεζικό υπουργείο εμπορίου. Και συνέχισε αποδοκιμάζοντας, ότι οι ΗΠΑ «πολιτικοποιούν και εργαλειοποιούν, τα οικομικά και εμπορικά θέματα».
Για τους λόγους αυτούς και το Πεκίνο ζητεί απο την Ουάσινγκτον, να διορθώσει άμεσσα τις λάθος δασμολογικές αποφάσεις. Και να ακυρώσει τις υπέρμετρες δασμολογικές τελωνειακές αυξήσεις, απέναντι στην Κίνα. Η ίδια θα αναγκαστεί εκ των πραγμάτων να λάβει αποφασιστικά μέτρα και για να προασπίσει τα συμφέροντά της. Και συνεχίζει: « η αύξηση των δασμών, δεν συνάδει και με το πνεύμα ομοφωνίας. Το οποίο και είχε εξευρεθεί, τόσο απο τον πρόεδρο Μπάιντεν, όσο και απο τον Σι Τζιπινγκ πέρυσι.
Οι εξαγωγές στις ΗΠΑ κινέζικων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ιατρικών προιόντων και ημιαγωγών, αντιστοιχούν στο 5,9%, των συνολικών εξαγωγών της Κίνας προς τις ΗΠΑ. Αλλά και σε λιγότερο απο το 1% των συνολικών εξαγωγών.
Ο Ντόναλντ Τράμπ, πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ, πήρε θέση λέγοντας ότι, αυτό θα πρέπει να γίνει και σε άλλα οχήματα και σε άλλα πάρα πολλά προιόντα. Και ότι αυτό θα έπρεπε να είχε γίνει και αρκετά νωρίτερα.