Κλείδωμα διαφορικού: Τι είναι και πώς λειτουργεί

Με τον όρο κλείδωμα διαφορικού, αναφερόμαστε σε ένα τμήμα του οχήματος, το διαφορικό, που σε αυτή την περίπτωση όμως κλειδώνει

Ακούστε το άρθρο

Υπάρχουν διάφορα είδη μπλοκέ διαφορικών, αλλά ας ξεκινήσουμε με την απλή ερώτηση τι είναι το διαφορικό αυτοκινήτου και τι το κλείδωμα διαφορικού; Όταν ένα τετράτροχο ή με παραπάνω τροχούς όχημα στρίβει, οι τροχοί που βρίσκονται στο εσωτερικό μέρος της στροφής, καλύπτουν μικρότερη απόσταση ή μικρότερο τόξο, από τους εξωτερικούς.

Το θέμα είναι ότι αυτό πρέπει να γίνει στον ίδιο χρόνο και για τους μέσα, αλλά και για τους έξω τροχούς. Όταν οι τροχοί δεν παίρνουν κίνηση και κινούνται ανεξάρτητα, όλα καλά. Τι γίνεται όμως, αν οι τροχοί είναι κινητήριοι και κινούνται με την ταχύτητα που στέλνει εκείνη τη στιγμή ο κινητήρας;

Κλείδωμα κεντρικού διαφορικού: Τι είναι και πώς λειτουργεί

Υπό φυσιολογικές συνθήκες, οι εσωτερικοί τροχοί θα χοροπηδούσαν ή θα γλιστρούσαν και το όχημα θα έχανε την πρόσφυσή του. Εκεί λοιπόν, μπαίνει στο παιχνίδι το διαφορικό αυτοκινήτου, το οποίο επιτρέπει και στους δύο κινητήριους τροχούς να λαμβάνουν κίνηση από τον κινητήρα, αλλά με τη χρήση μιας σειράς γραναζιών, δηλαδή να μπορούν να επιβραδυνθούν οι εσωτερικοί και το όχημα να διατηρεί την σωστή πρόσφυσή του.

Κλείδωμα κεντρικού διαφορικού: Τι είναι και πώς λειτουργεί

Υπάρχουν όμως και συνθήκες, κατά τις οποίες δεν βολεύει οι κινητήριοι τροχοί να διαφοροποιούν την ταχύτητά τους. Οι συνθήκες αυτές, θα μπορούσαν για παράδειγμα να είναι αυτές της εκτός δρόμου οδήγησης, ή της οδήγησης σε ανομοιογενή οδοστρώματα.

Σε αυτές τις συνθήκες λοιπόν, όταν ο ένας από τους δύο τροχούς είτε βρίσκεται στον αέρα, είτε δεν έχει αρκετή πρόσφυση, το διαφορικό του αυτοκινήτου, φροντίζει να μειωθεί η ταχύτητα στον συγκεκριμένο και να αυξηθεί στον άλλο. Η συγκεκριμένη κατάσταση στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν παρέχει αρκετή δύναμη για να κινηθεί το όχημα.

Κλείδωμα κεντρικού διαφορικού: Τι είναι και πώς λειτουργεί

Κλείδωμα διαφορικού

Εκεί λοιπόν αναλαμβάνει δράση το λεγόμενο κλείδωμα του πίσω διαφορικού ή του εμπρός, ή και κλείδωμα του κεντρικού διαφορικού, ανάλογα με το είδος της κίνησης του οχήματος. Πρόκειται ουσιαστικά δηλαδή, για έναν μηχανισμό, ο οποίος απενεργοποιεί τη λειτουργία του διαφορικού, κλειδώνοντάς το και επιτρέποντας και στους δύο τροχούς, να περιστρέφονται με την ίδια ταχύτητα.

Φυσικά, η λειτουργία του διαφορικού του αυτοκινήτου, θα πρέπει να ξεκινήσει και πάλι μόλις το όχημα επιστρέψει σε κανονικές συνθήκες οδήγησης. Για να μπορεί να γίνει αυτό υπάρχουν δυο είδη κλειδώματος του διαφορικού των οχημάτων, το χειροκίνητο και το αυτόματο.

Συνήθως, το μπλοκέ διαφορικό, ενεργοποιείται με το χέρι όπως το διαφορικό του Suzuki Jimny,  αλλά υπάρχουν και τύποι που ενεργοποιούνται αυτόματα, με ειδικούς μηχανισμούς ή με ηλεκτρονικά προγράμματα.

Κλείδωμα κεντρικού διαφορικού: Τι είναι και πώς λειτουργεί

Το αυτόματο κλείδωμα, ενεργοποιείται λοιπόν αυτόματα, όταν χαθεί η πρόσφυση και απενεργοποιείται μόλις αυτή ανακτηθεί. Κάποια αυτόματα διαφορικά απενεργοποιούνται, όταν απαιτείται ο ένας τροχός να περιστρέφεται πιο γρήγορα από τον άλλο.

Τα χειροκίνητα μπλοκέ διαφορικά κλείδωματα, ελέγχονται από τον οδηγό ο οποίος αποφασίζει πότε χρειάζονται. Υπάρχουν διάφορα είδη που ενεργοποιούνται είτε με κάποιο διακόπτη στο ταμπλό, ή με ενα λεβιέ σαν αυτόν των ταχυτήτων και λειτουργούν με πεπιεσμένο αέρα, ηλεκτρομαγνήτη ή ντίζα.

Κλείδωμα κεντρικού διαφορικού: Τι είναι και πώς λειτουργεί

Φυσικά και το διαφορικό, μπλοκέ ή κανονικό, απαιτεί την ανάλογη συντήρηση, για να μην παρουσιάσει πρόωρες ζημιές. Το βασικότερο όλων, είναι η χρήση του σωστού λιπαντικού, δηλαδή της βαλβολίνης. Ευτυχώς οι τιμές στις βαλβολίνες, δεν είναι ιδιαίτερα υψηλές και έτσι, η συντήρησή τους είναι αρκετά χαμηλή σε κόστος.

abb_img