Ο Έλληνας Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ εμμένει στη σταδιακή κατάργηση των ICE

Σύμφωνα με τον Τζιτζικώστα, θέλει να εμμείνει στο σχέδιο της ΕΕ, για απαγόρευση νέων πωλήσεων αυτοκινήτων, με ορυκτά καύσιμα από το 2035

Ακούστε το άρθρο

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ο διορισμένος Επίτροπος της ΕΕ για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό, περιέγραψε τις ιδέες και τις προτεραιότητές του, για τους τομείς για τους οποίους θα είναι υπεύθυνος στο μέλλον, σε ακρόαση ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Ο πολιτικός είχε ένα σημαντικό μήνυμα, όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση.

Σύμφωνα με τον Τζιτζικώστα, θέλει να εμμείνει στο σχέδιο της ΕΕ, για απαγόρευση νέων πωλήσεων αυτοκινήτων, με ορυκτά καύσιμα από το 2035: «Έχουμε συγκεκριμένους κανόνες και στόχους που θέλουμε και πρέπει να τηρήσουμε το σχέδιο. Διαφορετικά, το μήνυμα που θα μεταφέρει η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είναι μήνυμα σταθερότητας και εμπιστοσύνης», αναφέρει ο Έλληνας πολιτικός στο Politico. Το μέσο ειδήσεων, ανέφερε την ακρόαση ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών, η οποία διήρκεσε αρκετές ώρες, σε ζωντανή εκπομπή. Ο ορισθείς Επίτροπος Μεταφορών, δεν θέλει επίσης να αμβλύνει τους στόχους του στόλου CO2 για το 2025.

Ο Τζιτζικώστας ανήκει στους πολιτικούς συντηρητικούς, που είναι οργανωμένοι στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ) σε επίπεδο Ε.Ε. Η πρόεδρος της Επιτροπής Ursula von der Leyen είναι επίσης μέλος του ΕΛΚ. Κατά την πρώτη θητεία της, η von der Leyen συνέταξε την «Πράσινη Συμφωνία», η οποία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη λεγόμενη «σταδιακή κατάργηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης».

Από το 2035, μόνο αυτοκίνητα που δεν εκπέμπουν CO2, μπορούν να πωλούνται στην ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης, δεν απαγορεύονται άμεσα αλλά de facto. Για να εξασφαλίσει την πλειοψηφία για μια δεύτερη θητεία, η φον ντερ Λάιεν είχε ζητήσει εξαίρεση για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης που αποδεδειγμένα τροφοδοτούνται και λειτουργούν μόνο με ηλεκτρονικά καύσιμα, ενώ τέτοια οχήματα μπορούν επίσης να πωληθούν και μετά το 2035.

Ο ορισθείς Επίτροπος Μεταφορών, συμμερίζεται αυτή τη γνώμη. Θέλει να συμπεριλάβει τα συνθετικά καύσιμα, στη νομοθεσία στην επερχόμενη αναθεώρηση το 2026. Πριν από τις ευρωεκλογές του 2024, τμήματα του ΕΛΚ και άλλα κόμματα, είχαν ταχθεί υπέρ της άρσης της «απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης», για την προστασία της βιομηχανίας. Σε ερώτηση του συναδέλφου του από το ΕΛΚ Jens Gieseke, ο Έλληνας ευρωβουλευτής δήλωσε, ότι η Ένωση πρέπει να «τηρήσει το σχέδιο», σχετικά με τους στόχους εκπομπών CO2. Παρά τις πολιτικές επιθέσεις για την απαγόρευση του 2035, ο Τζιτζικώστας επέμεινε ότι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, δεν ευθύνεται για τα προβλήματα των κατασκευαστών αυτοκινήτων.

Για να προωθήσει λύσεις για την απαλλαγή των μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές, ανακοίνωσε ότι θα παρουσιάσει ένα επενδυτικό σχέδιο, για βιώσιμες μεταφορές το 2025. Ωστόσο, δεν υπάρχουν ακόμη λεπτομέρειες σχετικά με αυτό. Οι βιώσιμες μεταφορές, θα επηρεάσουν επίσης άλλους τρόπους μεταφοράς, όπως ο σιδηρόδρομος. Ο Τζιτζικώστας ανακοίνωσε ότι η ΕΕ πρέπει να βοηθήσει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να στραφούν στα ηλεκτρικά οχήματα. Το πώς είναι ακόμα ασαφές. Ωστόσο, η σαφής στάση του για τις εκπομπές CO2, παρέχει ένα σημαντικό πλαίσιο.

Ένας τομέας στον οποίο η μελλοντική Επιτροπή θα μπορούσε να υποστηρίξει την ηλεκτρική κινητικότητα, είναι πιθανώς οι εταιρικοί στόλοι. Όταν ρωτήθηκε ρητά από την επιτροπή εάν θα δεσμευόταν να ορίσει δεσμευτικούς στόχους για τους στόλους ηλεκτροκίνησης από το νόμο, ο Τζιτζικώστας συμφώνησε να στηρίξει μια τέτοια πρωτοβουλία μετά από κάποιους δισταγμούς, σύμφωνα με το Politico.

Οι εταιρικοί στόλοι αντιπροσωπεύουν περίπου το ήμισυ του συνόλου των νέων πωλήσεων σε ολόκληρη την ΕΕ και ως εκ τούτου, αποτελούν σημαντικό μοχλό για την κυκλοφορία ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο δρόμο. Καθώς αυτά τα οχήματα είναι συνήθως μισθωμένα, θα μπορούσαν να είναι διαθέσιμα ως μεταχειρισμένα μετά από μερικά χρόνια, σύμφωνα με τον πολιτικό. «Δεν μπορώ να πω αν θα γινόταν με κίνητρα ή φορολογία, αλλά δεν μπορώ να αποκλείσω νομοθετική δράση», είπε για τα σχέδιά του να προωθήσει την ηλεκτροδότηση των εταιρικών στόλων.

Αν και σε κάποια σημεία παρέμενε ασαφής, ο Τζιτζικώστας φαίνεται πως έπεισε τα μέλη της Επιτροπής Μεταφορών στην ακροαματική διαδικασία. Περίπου δύο ώρες μετά το τέλος της ακρόασης, η Ομάδα του ΕΛΚ, ανακοίνωσε στο X, ότι η Επιτροπή Μεταφορών ενέκρινε το θέμα του προσωπικού. Πολλά μέλη της επιτροπής είπαν στο Euractiv, ότι «ήταν καλά προετοιμασμένος και γνώριζε αρκετά καλά το θέμα του», αλλά ήταν «αδύναμος ως προς το κλίμα γενικά».

Ωστόσο, η έλλειψη λεπτομερειών, δεν επικρίθηκε μόνο από τα μέλη της επιτροπής. «Ο υποψήφιος  Επίτροπος Τζιτζικώστας, μίλησε για ένα καλό «παιχνίδι», για τον καθαρισμό απο ρύπους της Ευρώπης, σε ότι αφορά τις μεταφορές», δήλωσε ο William Todts, εκτελεστικός διευθυντής της T&E. «Έδειξε δέσμευση για την ηλεκτροκίνηση, την κλιμάκωση καθαρών καυσίμων για την αεροπορία και τη ναυτιλία και την επίλυση της έκδοσης σιδηροδρομικών εισιτηρίων.

Αλλά είπε πολύ λίγα για το τι ακριβώς θα κάνει όταν διορίστηκε Επίτροπος. Η επανειλημμένη άρνησή του να δεσμευτεί σε έναν πολυαναμενόμενο νόμο της ΕΕ για την ηλεκτροδότηση των εταιρικών στόλων των αυτοκινήτων, προκάλεσε σύγχυση».

Πηγή: politico.eu

abb_img