Τα τελευταία στοιχεία για τις παγκόσμιες πωλήσεις EVs τον Νοέμβριο του 2025, σκιαγραφούν μια αγορά που αναπτύσσεται μεν δυναμικά, αλλά με έντονες γεωγραφικές αποκλίσεις. Σε έναν μόλις μήνα, διατέθηκαν περίπου 2 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ στο σύνολο των πρώτων έντεκα μηνών του έτους, οι πωλήσεις ανήλθαν στα 18,5 εκατομμύρια οχήματα, σημειώνοντας αύξηση 21% σε ετήσια βάση. Πίσω από αυτή την εντυπωσιακή εικόνα ωστόσο, κρύβονται τρεις εντελώς διαφορετικές πραγματικότητες: η Ευρώπη βρίσκεται σε φάση έντονης επιτάχυνσης, οι Ηνωμένες Πολιτείες δείχνουν σημάδια κόπωσης και η Κίνα συνεχίζει να κυριαρχεί σχεδόν αδιαμφισβήτητα.
Η βασική αιτία αυτών των διαφορών, δεν είναι άλλη από τις πολιτικές επιλογές και τα συστήματα κινήτρων, που εφαρμόζονται σε κάθε περιοχή. Εκεί όπου οι κυβερνήσεις ενισχύουν ενεργά την ηλεκτροκίνηση, η αγορά ανταποκρίνεται άμεσα. Αντίθετα, η απόσυρση επιδοτήσεων και η χαλάρωση των περιβαλλοντικών κανονισμών, λειτουργούν ανασταλτικά.
Η Ευρώπη πατάει «γκάζι» με ισχυρά κίνητρα
Η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κατέγραψε θεαματική άνοδο τον Νοέμβριο, με αύξηση 36% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2024. Τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα ενισχύθηκαν κατά 35%, ενώ ακόμη μεγαλύτερη ήταν η άνοδος στα plug-in υβριδικά, που έφτασε το 39%. Σε επίπεδο έτους, οι συνολικές πωλήσεις στην Ευρώπη, ανήλθαν στα 3,8 εκατομμύρια οχήματα, σημειώνοντας αύξηση 33%.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Γαλλία, η οποία μετά από μια δύσκολη περίοδο λόγω περικοπών στις επιδοτήσεις, επέστρεψε σε θετικό πρόσημο. Τον Νοέμβριο κατέγραψε αύξηση 1%, κυρίως χάρη στο πρόγραμμα «κοινωνικής μίσθωσης» για χαμηλά εισοδήματα και στη διεύρυνση της διαθέσιμης γκάμας ηλεκτρικών μοντέλων. Κατασκευαστές όπως ο Όμιλος Volkswagen και η Renault, συγκαταλέγονται στους μεγάλους ωφελημένους αυτής της ανάκαμψης.
Η Ιταλία σημείωσε επίσης ιστορικό ρεκόρ με 25.000 πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μέσα σε έναν μήνα. Η επίδοση αυτή, συνδέεται άμεσα με το νέο πακέτο κινήτρων ύψους σχεδόν 600 εκατ. ευρώ, το οποίο στοχεύει στην αντικατάσταση περίπου 39.000 οχημάτων εσωτερικής καύσης με ηλεκτρικά.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η κυβέρνηση διεύρυνε τη λίστα των επιλέξιμων μοντέλων για την επιχορήγηση των 3.750 λιρών, προσθέτοντας αυτοκίνητα όπως το MINI Countryman, τα Renault 4 και 5, το Alpine A290 και το νέο Nissan Leaf, που θα κατασκευάζεται στο Sunderland.
Οι ΗΠΑ πληρώνουν το τίμημα των πολιτικών αποφάσεων
Στον αντίποδα, η αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών, παρουσιάζει εμφανή σημάδια στασιμότητας. Η πρόωρη λήξη των ομοσπονδιακών φορολογικών πιστώσεων στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2025, έκοψε απότομα τη δυναμική της αγοράς. Αν και ο Νοέμβριος έδειξε μια μικρή μηνιαία ανάκαμψη σε σχέση με τον Οκτώβριο, οι συνολικοί όγκοι πωλήσεων, παραμένουν αισθητά χαμηλότεροι, από την περίοδο που οι επιδοτήσεις ίσχυαν.
Ορισμένες μάρκες καταφέρνουν να ξεχωρίσουν κόντρα στο ρεύμα. Η Kia κατέγραψε άνοδο 30%, η Hyundai 20% και η Honda 11%, ενώ η Subaru είδε τις πωλήσεις του Solterra να υπερδιπλασιάζονται. Παρ’ όλα αυτά, πρόκειται για μεμονωμένες επιτυχίες μέσα σε μια γενικότερα υποτονική αγορά.
Η κατάσταση επιβαρύνεται περαιτέρω από τη χαλάρωση των προτύπων CAFE, τα οποία πλέον επιτρέπουν στους κατασκευαστές, να επιτυγχάνουν τους στόχους τους βασιζόμενοι κυρίως σε οχήματα εσωτερικής καύσης. Η μειωμένη πίεση για εξηλεκτρισμό, έχει ήδη επηρεάσει τις επενδυτικές στρατηγικές μεγάλων ομίλων.
Η Κίνα παραμένει ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης
Παρά τη σχετική επιβράδυνση, η Κίνα συνεχίζει να αποτελεί τον πυρήνα της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων. Με 11,6 εκατομμύρια πωλήσεις στους πρώτους έντεκα μήνες του 2025 και ετήσια αύξηση 19%, διατηρεί με άνεση την πρώτη θέση. Τον Νοέμβριο, η άνοδος περιορίστηκε στο 3% σε ετήσια βάση, ένδειξη σταθεροποίησης, σε ήδη πολύ υψηλά επίπεδα.
Εντυπωσιακή είναι και η εξαγωγική δυναμική των κινεζικών κατασκευαστών. Η BYD σημείωσε νέο ιστορικό ρεκόρ, εξάγοντας σχεδόν 132.000 ηλεκτρικά οχήματα, μέσα σε έναν μήνα. Η παρουσία της ενισχύεται θεαματικά στην Ευρώπη, τη Νοτιοανατολική Ασία και τη Νότια Αμερική, μετατρέποντας την εταιρεία, σε παγκόσμιο παίκτη πρώτης γραμμής.
Παγκόσμια εικόνα: ένα μέλλον με ανισότητες
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Κίνα κατέχει πλέον το 63% της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, η Ευρώπη το 20%, η Βόρεια Αμερική μόλις το 9% και ο υπόλοιπος κόσμος το 8%. Ενώ η Ευρώπη και οι αναδυόμενες αγορές συνεχίζουν να αναπτύσσονται, η Βόρεια Αμερική σημείωσε ετήσια πτώση 1%.
Το συμπέρασμα είναι σαφές: η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δεν εξελίσσεται με τον ίδιο ρυθμό παντού. Οι αγορές που προσφέρουν σταθερό κανονιστικό πλαίσιο και ουσιαστικά κίνητρα, προσελκύουν επενδύσεις και καταναλωτές, ενώ όσες χαλαρώνουν τις περιβαλλοντικές τους φιλοδοξίες, κινδυνεύουν να μείνουν πίσω σε μια παγκόσμια αγορά που αλλάζει με ταχύτητα.
Πηγή: rouleur-electrique.fr