Ο απερχόμενος πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, ανακοίνωσε ότι οι ΗΠΑ θα απαγορεύσουν επίσημα την «πώληση και εισαγωγή συνδεδεμένων συστημάτων υλικού και λογισμικού για οχήματα από την Κίνα ή τη Ρωσία στις ΗΠΑ. Ο κανόνας περιλαμβάνει επίσης «ολοκληρωμένα συνδεδεμένα οχήματα». Υπάρχουν όμως και εξαιρέσεις.
Οι απαγορεύσεις λογισμικού, θα τεθούν σε ισχύ με το έτος μοντέλου 2027 (δηλαδή τον Ιανουάριο του 2026) και η απαγόρευση υλικού, θα τεθεί σε ισχύ από το έτος μοντέλου 2030. Επιπλέον, ξεκινώντας από το έτος μοντέλου 2027, οι κινεζικές εταιρείες δεν επιτρέπεται πλέον να πωλούν οχήματα στις ΗΠΑ, ακόμα κι αν τα εν λόγω οχήματα κατασκευάζονται τοπικά. Ο Λευκός Οίκος δηλώνει επίσημα: «Ο κανόνας περιλαμβάνει επίσης την απαγόρευση της πώλησης συνδεδεμένων οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες από οντότητες που ανήκουν, ελέγχονται ή υπόκεινται στη δικαιοδοσία ή την καθοδήγηση της ΛΔΚ ή της Ρωσίας, ακόμη και αν αυτά τα οχήματα κατασκευάστηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες».
Υπάρχουν όμως και εξαιρέσεις. Για παράδειγμα, σύμφωνα με το Reuters, η απαγόρευση δεν επηρεάζει το λογισμικό που αναπτύχθηκε στην Κίνα πριν από τον κανόνα, εφόσον δεν συντηρείται από κινεζική εταιρεία. Αυτό σημαίνει ότι οι αμερικανικές εταιρείες, θα μπορούσαν ουσιαστικά να συνεχίσουν να εισάγουν οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα. Όταν αυτή η οδός προτάθηκε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους , φαινόταν ότι σχεδόν όλα τα οχήματα που κατασκευάζονταν στην Κίνα θα επηρεάζονταν και δεν θα επιτρέπεται πλέον να πωλούνται στις ΗΠΑ, ακόμη κι αν κατασκευάζονταν στην Κίνα από την General Motors ή τη Ford.
Λόγω των τιμωρητικών δασμών του 100%, τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα αντιμετωπίζουν ήδη ένα πολύ υψηλό εμπόδιο για την είσοδο στην αγορά των ΗΠΑ. Στην πράξη, τα οχήματα ουσιαστικά εξαναγκάζονται να βγουν από την αγορά στις ΗΠΑ. Αυτό το εμπόδιο θα μπορούσε να παρακαμφθεί εξετάζοντας την παραγωγή στην περιοχή NAFTA, για παράδειγμα, στο Μεξικό.
Οι ΗΠΑ άρχισαν για πρώτη φορά να εξετάζουν την απαγόρευση λογισμικού και υλικού από την Κίνα για συνδεδεμένα αυτοκίνητα τον Ιούλιο του περασμένου έτους. Το σημερινό Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ, πρότεινε τότε επίσημα την απαγόρευση λίγους μήνες αργότερα, η οποία έχει πλέον υπογραφεί σε νόμο. Ο λόγος:
«Ταυτόχρονα, η εμπλοκή ξένων αντιπάλων στις αλυσίδες εφοδιασμού των συνδεδεμένων οχημάτων, αποτελεί σημαντική απειλή για τα περισσότερα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα, παρέχοντας στους κακοήθεις παράγοντες απεριόριστη πρόσβαση σε αυτά τα συνδεδεμένα συστήματα και στα δεδομένα που συλλέγουν».
«Είναι πολύ σημαντικό γιατί δεν θέλουμε δύο εκατομμύρια κινεζικά αυτοκίνητα στο δρόμο και μετά να συνειδητοποιούμε ότι έχουμε μια απειλή», είπε η υπουργός Εμπορίου Τζίνα Ραϊμόντο στο Reuters σε συνέντευξή της πριν από λίγες ημέρες. Σε αυτό το σημείο, ο κανόνας ισχύει μόνο για αυτοκίνητα, όχι για επαγγελματικά οχήματα. Αυτό σημαίνει ότι η BYD, για παράδειγμα, μπορεί να συνεχίσει τη συναρμολόγηση ηλεκτρικών λεωφορείων στην Καλιφόρνια.
Ωστόσο, η τρέχουσα κυβέρνηση των ΗΠΑ, τονίζει ότι σκοπεύει «να επιδιώξει τη θέσπιση κανόνων για την αντιμετώπιση της εμπλοκής ξένων αντιπάλων στην αλυσίδα εφοδιασμού εμπορικών συνδεδεμένων οχημάτων, ή οχημάτων με μεικτό βάρος οχήματος άνω των 4.550 κιλών», για τον ίδιο λόγο που έχει απαγορεύσει τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα. Καθώς η ορκωμοσία του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ απέχει λίγες μέρες, μια τέτοια απαγόρευση θα εξαρτηθεί από τον ίδιο και την κυβέρνησή του.
Πηγή: www.electrive.com