Ψηφιακό διαβατήριο μπαταρίας: Τι είναι και πότε έρχεται

Κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θα πρέπει να διαθέτει ένα ψηφιακό διαβατήριο μπαταρίας, προσβάσιμο μέσω κωδικού QR

Ακούστε το άρθρο

Η αγορά ενός μεταχειρισμένου ηλεκτρικού αυτοκινήτου, συχνά μοιάζει με ένα άλμα στο άγνωστο. Σε αντίθεση με τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης όπου ελέγχετε τον κινητήρα και το ιστορικό σέρβις, τα EV, σας φέρνουν αντιμέτωπους με ένα κρίσιμο ερώτημα: ποια είναι η πραγματική κατάσταση της μπαταρίας ιόντων λιθίου; Αυτή η εύλογη ανησυχία, εξακολουθεί να αποθαρρύνει πολλούς αγοραστές, αλλά μια σημαντική αλλαγή διαφαίνεται στον ορίζοντα στην Ευρώπη.

Η 18η Φεβρουαρίου 2027, θα σηματοδοτήσει μια καμπή για την αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων. Κάθε ηλεκτρικό όχημα που πωλείται στην Ευρώπη, θα πρέπει να διαθέτει ψηφιακό διαβατήριο μπαταρίας, αλλάζοντας ριζικά τον τρόπο με τον οποίο αξιολογείτε την κατάσταση ενός μεταχειρισμένου οχήματος. Πέρασαν οι εποχές των πρόχειρων εκτιμήσεων και των αβάσιμων φόβων, για τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας. 

Υγεία μπαταρίας: ένα σημαντικό οικονομικό ζήτημα 

Όταν επιθεωρείτε ένα μεταχειρισμένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, η κατάσταση της υγείας (SoH) της μπαταρίας του, καθορίζει άμεσα την αγοραία αξία του. Μια μπαταρία που διατηρεί το 90% της χωρητικότητάς της μετά από αρκετά χρόνια χρήσης, διατηρεί την υπολειμματική αξία του οχήματος, ενώ η σημαντική φθορά, μπορεί να μειώσει την τιμή στο μισό. 

Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους: σχεδόν το 80% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, διατηρούν περισσότερο από το 90% της αρχικής τους χωρητικότητας μετά από 150.000 χιλιόμετρα. Μια μπαταρία θεωρείται γενικά ότι έχει αποτύχει, μόνο όταν πέσει κάτω από το 70% της αρχικής της χωρητικότητας , ένα όριο που καθιστά το όχημα μη πρακτικό για καθημερινή χρήση. Ακόμα και σε αυτό το στάδιο, αυτές οι μπαταρίες βρίσκουν μια δεύτερη ζωή, σε στατική αποθήκευση ενέργειας πριν ανακυκλωθούν.

Τρέχουσες διαγνωστικές μέθοδοι: ένα αναξιόπιστο συνονθύλευμα

Σήμερα, συνυπάρχουν τρεις προσεγγίσεις για τη μέτρηση της κατάστασης μιας μπαταρίας, με πολύ άνισα επίπεδα αξιοπιστίας:

  • Ανάγνωση OBD: προσβάσιμη μέσω προσαρμογέα και εφαρμογής για κινητά, αυτή η μέθοδος, παραμένει η πιο διαδεδομένη αλλά και η λιγότερο αξιόπιστη. Τα δεδομένα προέρχονται απευθείας από τον κατασκευαστή, σύμφωνα με τους δικούς του αλγόριθμους.
  • Η δυναμική δοκιμή: πραγματοποιείται στην αντιπροσωπεία και αναλύει τα ρεύματα και τις τάσεις υπό σταθεροποιημένες συνθήκες, προσφέροντας καλύτερη ιχνηλασιμότητα.
  • Ελεγχόμενη εκφόρτιση: η μέθοδος αναφοράς που αποφορτίζει πλήρως την μπαταρία σε ελεγχόμενο περιβάλλον, αλλά είναι ακριβή και χρονοβόρα.

Αυτή η ανομοιομορφία στις μεθόδους, δημιουργεί σύγχυση που είναι επιζήμια για την αγορά. Για παράδειγμα, μπορεί να δείτε διαφημίσεις που εμφανίζουν 100% SoH (Κατάσταση Υγείας) σε οχήματα με μεγάλη χιλιομετρική απόδοση, αποτέλεσμα «αισιόδοξων» αλγορίθμων κατασκευαστών και όχι μιας πραγματικής μέτρησης απόδοσης. 

Το Ευρωπαϊκό Διαβατήριο Μπαταριών: Μια Επανάσταση στα Κανονιστικά Μέτρα

Ο ευρωπαϊκός κανονισμός για τις μπαταρίες, θα τυποποιήσει αυτές τις διαφορετικές πρακτικές. Κάθε ηλεκτρικό όχημα, θα πρέπει να διαθέτει ένα ψηφιακό διαβατήριο μπαταρίας προσβάσιμο μέσω κωδικού QR, το οποίο θα περιέχει το πλήρες ιστορικό της μπαταρίας: πραγματική χωρητικότητα, παρεμβάσεις, κύκλους φόρτισης, συνθήκες χρήσης και πάνω απ’ όλα, πιστοποιημένο Δελτίο Κατάστασης Υγείας (SoH ). 

Αυτή η ψηφιακή ιχνηλασιμότητα, θα μεταμορφώσει την εμπειρία αγορών σας. Τέλος στο να βασίζεστε σε πρόχειρες εκτιμήσεις, ή να ανησυχείτε για δυσάρεστες εκπλήξεις. Το διαβατήριο, θα παρέχει μια ακριβή και επαληθεύσιμη εικόνα της πραγματικής κατάστασης της μπαταρίας, αποθηκευμένη σε ένα μη πλαστογραφήσιμο, ηλεκτρονικό αρχείο.

Επιπτώσεις στην αποτίμηση και τη χρηματοδότηση των οχημάτων

Αυτή η υποχρεωτική διαφάνεια, θα έχει πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις στο οικοσύστημα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι εταιρείες μακροχρόνιας μίσθωσης, οι τράπεζες και οι ασφαλιστικές εταιρείες, θα μπορούν να προσαρμόζουν τις τιμές τους στην πιστοποιημένη κατάσταση της μπαταρίας. Ένα όχημα με άριστη κατάσταση υγείας (SoH), θα επωφελείται από πιο ευνοϊκούς όρους χρηματοδότησης και υψηλότερη αξία μεταπώλησης.

Οι κατασκευαστές θα πρέπει επίσης να είναι απολύτως διαφανείς. Όσοι εγγυώνται τη μακροζωία των μπαταριών τους και καταγράφουν σταθερές καμπύλες υποβάθμισης, θα δουν τα οχήματά τους να επιτυγχάνουν υψηλότερες τιμές, στην αγορά μεταχειρισμένων. Αυτός ο ανταγωνισμός που βασίζεται στην ποιότητα των μπαταριών, θα πρέπει να τονώσει την καινοτομία και να βελτιώσει τη βιωσιμότητα των τεχνολογιών.

Μπαταρίες που διαρκούν περισσότερο από το αναμενόμενο

Τα δεδομένα από τον πραγματικό κόσμο, παρέχουν διαβεβαίωση σχετικά με τη μακροζωία των τρεχουσών μπαταριών. Μια μπαταρία ιόντων λιθίου, μπορεί να αντέξει μεταξύ 1.000 και 2.000 κύκλων πλήρους φόρτισης, ανάλογα με την τεχνολογία της, και έως 5.000 κύκλους με βελτιστοποιημένη διαχείριση. Για μέση ετήσια χρήση 15.000 χιλιομέτρων με κατανάλωση 18 kWh/100 km σε μια μπαταρία 50 kWh, αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 54 πλήρεις φορτίσεις ετησίως. 

Αυτά τα στοιχεία, υποδηλώνουν μια θεωρητική διάρκεια ζωής 18 έως 36 ετών πριν επιτευχθεί το κρίσιμο όριο του 70% της χωρητικότητας. Ακόμα και λαμβάνοντας υπόψη τις λιγότερο ιδανικές συνθήκες χρήσης στον πραγματικό κόσμο, η πραγματική διάρκεια ζωής, υπερβαίνει κατά πολύ τις ανησυχίες που εκφράζονται, συνήθως από τους πιθανούς αγοραστές.

Το διαβατήριο μπαταρίας, θα τεκμηριώσει επομένως αυτήν την τεχνική πραγματικότητα και θα διαλύσει τις παρανοήσεις, που εξακολουθούν να εμποδίζουν την ανάπτυξη της αγοράς μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων. Για εσάς, τους μελλοντικούς αγοραστές, εγγυάται την πρόσβαση σε αξιόπιστες πληροφορίες, για να κάνετε μια τεκμηριωμένη επιλογή, χωρίς τις αβεβαιότητες που εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν, αυτό το ταχέως αναπτυσσόμενο τμήμα σήμερα. 

Πηγή: rouleur-electrique.fr