Όταν ο πυροσβέστης Μαξ Γουόλς είδε καπνό να υψώνεται στον ορίζοντα, θεώρησε ότι επρόκειτο για ένα ακόμη τυπικό περιστατικό – ένα αυτοκίνητο που είχε πάρει φωτιά. Η εμπειρία του, τον είχε συνηθίσει σε τέτοιες σκηνές. Όμως αυτή τη φορά, βρέθηκε μπροστά σε έναν πραγματικό εφιάλτη. Ένα Tesla Model Y είχε τυλιχθεί στις φλόγες, μετά από σύγκρουση. Οι πόρτες του, αν και μηχανικά άθικτες, δεν άνοιγαν λόγω νεκρού ηλεκτρικού συστήματος, παγιδεύοντας τους επιβάτες μέσα.
Η δημοσιογράφος του Bloomberg, Dana Hull, έχει αναδείξει εκτενώς τους κινδύνους που ενέχουν οι χωνευτές χειρολαβές της Tesla. Ο σχεδιασμός, που προβάλλεται ως τεχνολογική και αισθητική καινοτομία, μπορεί να αποβεί μοιραίος, όταν το όχημα χάσει την παροχή ρεύματος.
Μια τάση που ξεπερνά την Tesla
Η Tesla δεν ήταν η πρώτη που υιοθέτησε ηλεκτρικά συστήματα χειρολαβών, όμως σίγουρα συνέβαλε στη διάδοσή τους. Από το Ford Mustang Mach-E μέχρι το Nissan Leaf και το Kia EV6, η μόδα αυτή εξαπλώθηκε γρήγορα, καθώς υπόσχεται καλύτερη αεροδυναμική και πιο κομψή εμφάνιση. Ωστόσο, η αλήθεια είναι σκληρή: όταν η μπαταρία χαμηλής τάσης εξαντλείται, είτε από φωτιά, ατύχημα ή άλλη βλάβη, οι πόρτες κλειδώνουν ηλεκτρονικά.
Περιπτώσεις έχουν καταγραφεί σε πληθώρα μοντέλων και μαρκών. Από το θανατηφόρο δυστύχημα με Cybertruck στην Καλιφόρνια, μέχρι το περιστατικό με Model S στο Ουισκόνσιν, οι επιβάτες παγιδεύτηκαν χωρίς δυνατότητα διαφυγής.
Όχι μόνο πρόβλημα Tesla
Η Ford ανακάλεσε πρόσφατα χιλιάδες Mustang Mach-E λόγω ελαττωμάτων στη χειρολαβή, ενώ αναφορές ιδιοκτητών, κάνουν λόγο για περιπτώσεις εγκλωβισμού μέσα ή έξω από το όχημα. Παρόμοια προβλήματα εμφανίστηκαν και στη Fisker, με το Ocean, αλλά και στη Rivian, όπου επιβάτιδα παρέμεινε παγιδευμένη στο SUV της για 45 λεπτά, καλώντας σε απόγνωση το 911.
Ακόμη και πριν από την «έκρηξη» των EV, το 2015, ο 72χρονος James Rogers και το κουτάβι του, βρήκαν τραγικό θάνατο μέσα σε μια Chevrolet Corvette, όταν η μπαταρία έσβησε και δεν μπόρεσαν να βγουν. Το χειρότερο; Η χειροκίνητη απασφάλιση, βρισκόταν λίγα εκατοστά μακριά, αλλά ο Rogers δεν γνώριζε την ύπαρξή της.
Χειροκίνητη απασφάλιση: Μια σωτήρια λύση
Οι περισσότερες μάρκες ενσωματώνουν μηχανική λύση απελευθέρωσης της πόρτας, ωστόσο οι περισσότεροι οδηγοί, αγνοούν την ύπαρξη και τη θέση της. Σε ατυχήματα όπου οι επιβάτες είναι ανήμποροι ή λιπόθυμοι, όπως στο Tesla Model Y που έφτασε ο Γουόλς, ακόμη και η ύπαρξη χειροκίνητης απελευθέρωσης, δεν αρκεί.
Η συνοδηγός, Σουσμίτα Μάντι, εγκλωβίστηκε από τους αερόσακους και υπέστη σοβαρά εγκαύματα και μόνιμες βλάβες στους πνεύμονές της. «Η αγορά ενός Tesla, ήταν η χειρότερη απόφαση της ζωής μας», δήλωσε αργότερα, μηνύοντας την εταιρεία.
Πίεση για αλλαγές
Η Κίνα ήδη εξετάζει την απαγόρευση των πλήρως εντοιχιζόμενων χειρολαβών, απαιτώντας τουλάχιστον μερικώς εκτεθειμένες εξωτερικές και πάντα χειροκίνητες λύσεις στο εσωτερικό. Αν εφαρμοστεί, η αλλαγή αυτή θα μπορούσε να επηρεάσει παγκόσμια την αυτοκινητοβιομηχανία.
Η πραγματικότητα είναι σαφής: κάθε σχεδιασμός μπορεί να έχει ρίσκα, αλλά τα ηλεκτρικά συστήματα, προσθέτουν πολυπλοκότητα εκεί όπου κάθε δευτερόλεπτο είναι κρίσιμο. Η σωστή ενημέρωση των οδηγών και η ύπαρξη προσιτών μηχανικών λύσεων, μπορεί να κάνουν τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου.
Πηγή: carscoops.com
