Η Stellantis, σε συνεργασία με τη Saft (θυγατρική της TotalEnergies), παρουσίασε ένα καινοτόμο πρωτότυπο όχημα που υπόσχεται να αλλάξει ριζικά το μέλλον της ηλεκτροκίνησης. Στην καρδιά του βρίσκεται η τεχνολογία IBIS (Intelligent Battery Integrated System), αποτέλεσμα ενός γαλλικού ερευνητικού προγράμματος που στοχεύει σε πιο αποδοτικά, βιώσιμα και οικονομικά συστήματα αποθήκευσης και μετατροπής ενέργειας.
Με τις δοκιμές σε πραγματικούς δρόμους ήδη σε εξέλιξη, η πρόοδος αυτή σηματοδοτεί ένα κρίσιμο βήμα στην κατεύθυνση της ηλεκτροκίνησης, όχι μόνο για τα αυτοκίνητα αλλά και για σταθερές εφαρμογές ενέργειας. Το πρώτο λειτουργικό πρωτότυπο που εξοπλίστηκε με το σύστημα IBIS είναι το ολοκαίνουργιο Peugeot E-3008, βασισμένο στην πλατφόρμα STLA Medium.
Ένα έργο ερευνών με ισχυρές συνεργασίες
Το εγχείρημα δεν είναι τυχαίο αποτέλεσμα. Προηγήθηκαν χρόνια έρευνας, σχεδιασμού και προσομοιώσεων από τη Stellantis και τη Saft, με τη συμβολή εταιρειών όπως οι E2-CAD και Sherpa Engineering, καθώς και κορυφαίων γαλλικών ερευνητικών ιδρυμάτων: CNRS, Université Paris-Saclay και Institut Lafayette.
Από το 2022, το IBIS είχε δοκιμαστεί αρχικά σε σταθερές εφαρμογές, επιβεβαιώνοντας κρίσιμες τεχνικές αρχές και οδηγώντας στη δημιουργία πολλών πατεντών. Η μετάβαση σε ένα κινητό πρωτότυπο σηματοδοτεί μια νέα φάση, με το σύστημα να περνά από τη θεωρία στην πράξη.
Πώς λειτουργεί η τεχνολογία IBIS
Η μεγάλη καινοτομία του IBIS βρίσκεται στην απλοποίηση της ηλεκτρικής αρχιτεκτονικής. Το σύστημα ενσωματώνει τις λειτουργίες του μετατροπέα και του φορτιστή κατευθείαν στην μπαταρία, ανεξάρτητα από τη χημική της σύσταση ή την εφαρμογή για την οποία προορίζεται.
Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να διαχειρίζεται τόσο εναλλασσόμενο (AC) όσο και συνεχές ρεύμα (DC), παρέχοντας απευθείας ενέργεια είτε στον ηλεκτροκινητήρα είτε στο ηλεκτρικό δίκτυο. Παράλληλα, τροφοδοτεί το δίκτυο 12V και όλα τα βοηθητικά συστήματα του αυτοκινήτου.
Τα βασικά πλεονεκτήματα του IBIS
-
Βελτιωμένη απόδοση: Η ενεργειακή απόδοση αυξάνεται έως και 10% (σύμφωνα με τον κύκλο WLTC), ενώ η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα ανεβαίνει κατά 15% – από τα 150 kW στα 172 kW – χωρίς αύξηση στο μέγεθος της μπαταρίας.
-
Εξοικονόμηση χώρου και βάρους: Το όχημα γίνεται ελαφρύτερο κατά περίπου 40 κιλά, ενώ απελευθερώνονται 17 λίτρα όγκου, γεγονός που επιτρέπει πιο ευέλικτο σχεδιασμό και καλύτερη αεροδυναμική.
-
Γρηγορότερη φόρτιση: Οι πρώτες δοκιμές δείχνουν μείωση του χρόνου φόρτισης κατά 15%. Για παράδειγμα, ένας κύκλος φόρτισης σε AC φορτιστή 7 kW πέφτει από τις 7 στις 6 ώρες. Επιπλέον, εξοικονομείται 10% ενέργεια.
-
Απλούστερη συντήρηση: Η νέα αρχιτεκτονική καθιστά το όχημα πιο εύκολο στη συντήρηση και διευκολύνει την αξιοποίηση μπαταριών δεύτερης ζωής τόσο σε αυτοκίνητα όσο και σε σταθερές εφαρμογές.
Γιατί έχει σημασία
Η τεχνολογία IBIS δεν είναι απλώς μια ακόμα βελτίωση σε μπαταρίες. Πρόκειται για μια ολιστική επαναπροσέγγιση του τρόπου που η ενέργεια αποθηκεύεται, μετατρέπεται και χρησιμοποιείται στα ηλεκτρικά οχήματα. Οι επιδόσεις βελτιώνονται, το βάρος μειώνεται, ο χώρος αξιοποιείται καλύτερα και η φόρτιση γίνεται ταχύτερη – όλα αυτά χωρίς αύξηση του κόστους ή της πολυπλοκότητας.
Παράλληλα, η δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης των μπαταριών σε δεύτερο κύκλο ζωής αποτελεί τεράστιο πλεονέκτημα για τη βιωσιμότητα και την κυκλική οικονομία, μειώνοντας τα περιβαλλοντικά αποτυπώματα.
Το μέλλον της ηλεκτροκίνησης με το IBIS
Η Stellantis και η Saft δείχνουν πως η ηλεκτροκίνηση δεν περιορίζεται μόνο στην αύξηση της αυτονομίας ή της ισχύος, αλλά και στην ευφυή διαχείριση της ενέργειας. Το Peugeot E-3008 με το σύστημα IBIS λειτουργεί ως ζωντανή απόδειξη ότι οι καινοτομίες μπορούν να κάνουν την ηλεκτροκίνηση πιο αποδοτική, πρακτική και οικονομικά βιώσιμη.
Το συγκεκριμένο πρωτότυπο ίσως είναι μόνο η αρχή. Αν η τεχνολογία αποδειχθεί επιτυχής στις δοκιμές, είναι πιθανό να δούμε την εφαρμογή της και σε άλλα μοντέλα του ομίλου Stellantis, ανοίγοντας τον δρόμο για μια νέα εποχή στην αυτοκίνηση.
Πηγή: electriccarsreport.com