Πώς μπορεί να βελτιωθεί η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πολυκατοικίες;

Η μελέτη «Αγορές σε Πολυκατοικίες» εξετάζει το νομικό πλαίσιο, καθώς και τις προοπτικές του κλάδου στέγασης και των κατοίκων

Ακούστε το άρθρο

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαδραματίζουν βασικό ρόλο στη μείωση των εκπομπών ρύπων από την κυκλοφορία και στην επίτευξη των στόχων προστασίας του κλίματος. Ωστόσο, η ευρεία υιοθέτησή τους, απαιτεί επαρκή υποδομή φόρτισης – ειδικά σε κτίρια πολλαπλών διαμερισμάτων. Μια μελέτη με επικεφαλής το Fraunhofer ISI, στο πλαίσιο του τεχνολογικού προγράμματος “ΤΠΕ για Ηλεκτροκίνηση”, εξέτασε τις στάσεις της βιομηχανίας κατοικιών και των κατοίκων, απέναντι στην επέκταση της υποδομής φόρτισης.

Πώς μπορεί να βελτιωθεί η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πολυκατοικίες;

Περίπου το 80% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλούνται στη Γερμανία, φορτίζονται τακτικά στο σπίτι. Εάν το όχημα είναι σταθμευμένο μπροστά από μια ιδιωτική κατοικία, η δημιουργία ενός σημείου φόρτισης, συνήθως δεν αποτελεί πρόβλημα. Ωστόσο, περίπου το 70% των διαμερισμάτων στη Γερμανία, βρίσκονται σε πολυκατοικίες και ενοικιάζονται ως επί το πλείστον. Αυτό δυσχεραίνει την παροχή υποδομών φόρτισης στους κατοίκους – κάτι που αποτελεί προϋπόθεση, για πολλούς ανθρώπους να αγοράσουν το δικό τους ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Προκειμένου να συμπεριληφθούν αυτοί οι πιθανοί χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πολυκατοικίες στην εντατική ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, είναι σημαντικό να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις, στην κατασκευή υποδομών φόρτισης.

Η μελέτη «Αγορές σε Πολυκατοικίες» εξετάζει το νομικό πλαίσιο, καθώς και τις προοπτικές του κλάδου στέγασης και των κατοίκων και διατυπώνει συστάσεις για δράση. Το Ινστιτούτο Fraunhofer για την Έρευνα Συστημάτων και Καινοτομίας ISI, ηγήθηκε της μελέτης, η οποία διεξήχθη στο πλαίσιο της συνοδευτικής έρευνας για το τεχνολογικό πρόγραμμα BMFTR «ΤΠΕ για Ηλεκτροκίνηση».

Πώς μπορεί να βελτιωθεί η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πολυκατοικίες;

Το νομικό πλαίσιο έχει απλοποιηθεί – αλλά όχι αρκετά.

Η ομάδα του έργου αρχικά σημείωσε ορισμένες θετικές εξελίξεις: το νομικό πλαίσιο έχει βελτιωθεί. Μεταξύ άλλων, από το 2026, δεν θα απαιτούνται πλέον οικοδομικές άδειες σε κανένα γερμανικό κρατίδιο, για την εγκατάσταση σημείων φόρτισης. Επιπλέον, τα ιδιωτικά σημεία φόρτισης σε πολυκατοικίες, είναι πιθανό να επωφεληθούν σημαντικά από τις πρόσφατες μειώσεις στα τέλη δικτύου και στον φόρο ηλεκτρικής ενέργειας για την αμφίδρομη φόρτιση. Ταυτόχρονα, οι δεσμευτικοί κανονισμοί για νέα κτίρια και ανακαινίσεις, ορίζουν την εγκατάσταση και την προετοιμασία, για επιλογές φόρτισης. Ωστόσο, η εφαρμογή υποδομών φόρτισης σε πολυκατοικίες, παραμένει περίπλοκη και οι συντάκτες της μελέτης, πιστεύουν ότι αυτή η διαδικασία θα πρέπει να απλοποιηθεί.

Πώς μπορεί να βελτιωθεί η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πολυκατοικίες;

Η βιομηχανία κατοικίας χρειάζεται σταθερές συνθήκες

Ο κλάδος της στέγασης, αποτελεί βασικό παράγοντα στην επέκταση των υποδομών φόρτισης. Για να κατανοήσουν καλύτερα την οπτική γωνία του κλάδου, οι συγγραφείς πήραν συνεντεύξεις από τέσσερις δημοτικές εταιρείες στέγασης και τρεις στεγαστικούς συνεταιρισμούς από όλη τη Γερμανία, καθεμία από τις οποίες διαχειρίζεται από 3.000 έως 80.000 διαμερίσματα.

Μία από τις κύριες ανησυχίες της βιομηχανίας κατοικιών, είναι η αβέβαιη μελλοντική ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και σημεία φόρτισης, καθώς και το πιθανό αρχικό κόστος των υποδομών, που ενδέχεται αργότερα να μην χρησιμοποιηθούν. Επιπλέον, η χωρητικότητα σύνδεσης με το δίκτυο, συνήθως επιτρέπει μόνο έναν περιορισμένο αριθμό ταυτόχρονων διαδικασιών φόρτισης. Η διαχείριση φορτίου, μπορεί να βοηθήσει εδώ, αλλά συνεπάγεται πρόσθετο κόστος, όπως και η πιθανή ενσωμάτωση ενός φωτοβολταϊκού συστήματος. Επομένως, οι υποδομές φόρτισης, συχνά (ακόμα) δεν είναι οικονομικά βιώσιμες για τη βιομηχανία κατοικιών.

Πώς μπορεί να βελτιωθεί η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πολυκατοικίες;

Επιπλέον, ειδικά στις πόλεις, συχνά δεν υπάρχουν αρκετές θέσεις στάθμευσης για όλα τα αυτοκίνητα και η μετατροπή των θέσεων στάθμευσης, σε ειδικούς σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, δημιουργεί πιθανές συγκρούσεις λόγω της πίεσης στάθμευσης, σύμφωνα με τη μελέτη. Επίσης, δεν είναι πάντα σαφές, εάν και πώς το κόστος των σταθμών φόρτισης, μπορεί να κατανεμηθεί μεταξύ όλων των μερών.

Ταυτόχρονα, οι ειδικοί τονίζουν ότι η παροχή υποδομών φόρτισης, μπορεί να κάνει μια τοποθεσία πιο ελκυστική για τους ενοικιαστές, ειδικά σε περιοχές όπου η προσφορά κατοικιών υπερβαίνει τη ζήτηση. 

Πώς μπορεί να βελτιωθεί η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πολυκατοικίες;

Οι λύσεις χρέωσης ποικίλλουν ως προς την ελκυστικότητα για τους κατοίκους.

Για την επιτυχή χρήση των υποδομών, η φιλικότητα προς τον χρήστη και η αποδοχή από τους κατοίκους, είναι ζωτικής σημασίας. Για να διαπιστώσουν τις απόψεις τους, οι ερευνητές διεξήγαγαν μια αντιπροσωπευτική έρευνα, σε σχεδόν 1.500 κατοίκους πολυκατοικιών στη Γερμανία.

Όσον αφορά τις διαφορετικές επιλογές φόρτισης, ο ιδιωτικός επιτοίχιος φορτιστής είναι γενικά η πιο ελκυστική λύση. Ωστόσο, οι κάτοικοι είναι επίσης ανοιχτοί σε άλλες δυνατότητες, όπως η κοινή φόρτιση εντός του ίδιου κτιρίου και η φόρτιση στον χώρο εργασίας. Μόνο μια λύση σε ολόκληρη τη γειτονιά, χωρίς πλεονεκτήματα κόστους και δημόσια φόρτιση θεωρούνται μη ελκυστικές. 

Πώς μπορεί να βελτιωθεί η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πολυκατοικίες;

Οι μισοί από τους συμμετέχοντες θέλουν να διανύσουν 100 μέτρα ή λιγότερο μεταξύ του σπιτιού τους και του σταθμού φόρτισης, αλλά περίπου το 20% των ερωτηθέντων είναι επίσης πρόθυμοι να διανύσουν 500 μέτρα ή περισσότερο. Αυτό ανοίγει διαφορετικές δυνατότητες, για τον σχεδιασμό λύσεων φόρτισης.

Η τιμή είναι επίσης ένας σημαντικός παράγοντας: Κατά μέσο όρο, οι ερωτηθέντες είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν λίγο κάτω από 7 ευρώ, για χρέωση ενός ταξιδιού 100 χιλιομέτρων, ποσό που ισοδυναμεί περίπου με τη μέση τιμή ηλεκτρικού ρεύματος ενός νοικοκυριού. Για τα ορυκτά καύσιμα, οι ερωτηθέντες πληρώνουν σήμερα κατά μέσο όρο, λίγο πάνω από 11,50 ευρώ.

Πώς μπορεί να βελτιωθεί η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πολυκατοικίες;

Η αξιόπιστη χρηματοδότηση και οι συνδυασμοί διαφορετικών λύσεων φόρτισης είναι απαραίτητοι.

Ο κλάδος της στέγασης, μπορεί να λειτουργήσει ως πολλαπλασιαστής για την επέκταση των υποδομών φόρτισης, σύμφωνα με το Fraunhofer ISI. Συγκεκριμένα, οι εταιρείες στέγασης με πολλές οικιστικές μονάδες σε διαφορετικές τοποθεσίες, μπορούν να αναπτύξουν καθιερωμένες λύσεις σε άλλες τοποθεσίες, με παρόμοια χαρακτηριστικά, αξιοποιώντας έτσι τις συνέργειες και καθιστώντας την παροχή πιο οικονομικά αποδοτική.

Πώς μπορεί να βελτιωθεί η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πολυκατοικίες;

Οι συντάκτες της μελέτης, συνιστούν στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να υποστηρίξουν και να προωθήσουν οικονομικά την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης για τους κατοίκους πολυκατοικιών, ώστε να επιταχυνθεί η υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό, μεταξύ άλλων, θα μείωνε τις αβεβαιότητες και θα βελτίωνε την συχνά περιορισμένη οικονομική βιωσιμότητα των υποδομών φόρτισης. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει επίσης να εξετάσουν διαφορετικές επιλογές φόρτισης, όπως τα κοινά σημεία φόρτισης εντός των κτιρίων και να μειώσουν περαιτέρω τις νομικές πολυπλοκότητες εγκαίρως.

Πώς μπορεί να βελτιωθεί η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πολυκατοικίες;

Η Δρ. Άνεγκρετ Στέφαν, επικεφαλής του έργου στο Fraunhofer ISI, τονίζει: «Δεν υπάρχει μια ενιαία λύση, για τη φόρτιση σε πολυκατοικίες. Μπορούν να επιλεγούν διαφορετικές λύσεις και εάν είναι απαραίτητο, να συνδυαστούν για αποτελεσματική επέκταση. Εκτός από τις τοπικές συνθήκες, οι προτιμήσεις των κατοίκων είναι επίσης κρίσιμες. Και ας μην ξεχνάμε: Μια επιλογή φόρτισης, μπορεί επίσης να κάνει ένα ενοικιαζόμενο διαμέρισμα πιο ελκυστικό». 

Πηγή: Fraunhofer ISI