Πώς η Formula E προωθεί το γυναικείο ταλέντο

Οι γυναικείες δοκιμές της Formula E στη Βαλένθια ανέδειξαν ταλέντο, τεχνικές προκλήσεις και τα σχέδια για τα νέα αυτοκίνητα Gen4.

Ακούστε το άρθρο

Στη δεύτερη επίσημη γυναικεία δοκιμαστική περίοδο της Formula E στη Βαλένθια, συνολικά 14 γυναίκες οδηγοί αγώνων βρέθηκαν πίσω από το τιμόνι ενός καθαρόαιμου ηλεκτρικού μονοθεσίου, έχοντας την ευκαιρία να δείξουν έμπρακτα τις ικανότητές τους. Για πολλές από αυτές, η εμπειρία αποδείχθηκε μοναδική, γεμάτη συγκίνηση, προκλήσεις και πολύτιμα μαθήματα. Όπως υπογράμμισε και η E-Formula, οι δοκιμές αποκάλυψαν όχι μόνο το υψηλό επίπεδο των οδηγών, αλλά και τα τεχνικά εμπόδια που συνεχίζουν να υπάρχουν – καθώς και το πώς μπορεί να εξελιχθεί η σειρά στο άμεσο μέλλον.

Οι δοκιμές πραγματοποιήθηκαν στο φινάλε της επίσημης περιόδου πριν την έναρξη της σεζόν, στα τέλη Οκτωβρίου. Κάθε μία από τις επτά συμμετέχουσες πέρασε τρεις ώρες στο πιλοτήριο ενός Gen3, τόσο πρωί όσο και απόγευμα. Η Αμερικανίδα Lindsay Brewer, στο ντεμπούτο της με την DS Penske, δεν έκρυψε τον ενθουσιασμό της μετά την επιστροφή στα pits: «Είναι ένα τελείως διαφορετικό αυτοκίνητο από οτιδήποτε έχω οδηγήσει. Αλλά είναι απίστευτα διασκεδαστικό». Παρότι η εμπειρία την ξετρέλανε, δεν παρέλειψε να αναγνωρίσει τη δυσκολία: «Ίσως θα έπρεπε να είχα προπονηθεί πιο σκληρά», σχολίασε, αναφερόμενη στις σωματικές απαιτήσεις οδήγησης χωρίς υδραυλικό τιμόνι.

Η πρόκληση αυτή, όμως, αναμένεται να αντιμετωπιστεί με την εισαγωγή της τέταρτης γενιάς ηλεκτρικών μονοθεσίων από τη σεζόν 2026/27, όπου το υδραυλικό τιμόνι θα αποτελεί πλέον στάνταρ εξοπλισμό. Για την Chloe Chambers, που σημείωσε τον ταχύτερο γύρο της ημέρας για λογαριασμό της Mahindra, η κατάσταση ήταν πιο διαχειρίσιμη: «Το τιμόνι είναι βαρύ, αλλά έχω συνηθίσει σε αυτοκίνητα χωρίς υδραυλικό τιμόνι». Η εμπειρία της από την F1 Academy αποδείχθηκε καθοριστική, καθώς και εκεί τα μονοθέσια βασίζονται αποκλειστικά στη δύναμη του οδηγού.

Οι εξελίξεις αυτές δεν στοχεύουν απλώς στην άνεση. Η Beth Paretta, Αντιπρόεδρος Αθλητισμού της Formula E, τόνισε πως το Gen4 έχει τόσο μεγάλη ισχύ και ροπή ώστε το υδραυλικό τιμόνι είναι απαραίτητο για απόλυτο έλεγχο: «Δεν προστίθεται για να διευρύνει τη βάση των οδηγών, αλλά για να εξασφαλίσει την ασφαλή και ακριβή οδήγηση για όλους».

Πέρα όμως από τα τεχνικά ζητήματα, η ημέρα στη Βαλένθια ήταν και μια σημαντική ευκαιρία δικτύωσης. Η Marta Garcia, που συμμετείχε με τη Lola Yamaha Abt, εξήγησε: «Το πιο σημαντικό είναι οι σχέσεις με τις ομάδες. Αυτές οι επαφές μπορούν να ανοίξουν πόρτες στο μέλλον». Έχοντας δοκιμάσει ήδη πολλά διαφορετικά μονοθέσια, η Garcia έχει συγκεντρώσει σημαντικές εμπειρίες και πλέον στοχεύει στο επόμενο βήμα της καριέρας της.

Την ίδια στιγμή, η νεαρή Juju Noda, που αγωνίζεται στη Super Formula, είχε την πρώτη της επαφή με την Jaguar TCS Racing. Εντυπωσιάστηκε από τον τρόπο δουλειάς της ομάδας: «Οι μηχανικοί εξηγούν τα πάντα τόσο λεπτομερώς που έμαθα πάρα πολλά μόνο παρακολουθώντας». Στο κομμάτι της οδήγησης, η Noda ξεχώρισε την επιτάχυνση των μονοθεσίων, ταχύτερη από ό,τι έχει συνηθίσει, παρά το γεγονός ότι η τελική ταχύτητα είναι χαμηλότερη.

Το ζήτημα της προώθησης γυναικών οδηγών στη Formula E αποτελεί διαρκές θέμα συζήτησης. Οι δοκιμές αυτού του τύπου αποτελούν καθοριστικό βήμα ώστε να έρθει στην επιφάνεια περισσότερο ταλέντο. Η Abbi Pulling, οδηγός ανάπτυξης της Nissan, υποστήριξε μάλιστα ότι μια ειδική junior πλατφόρμα θα βοηθούσε σημαντικά, τονίζοντας όμως πως πρέπει να παραμείνει ανοιχτή σε όλους: «Υπάρχουν πολλοί δρόμοι για να φτάσεις στη Formula E. Μια junior σειρά θα είχε νόημα – αρκεί να είναι inclusive και όχι μόνο για γυναίκες».

Οι δοκιμές της Βαλένθια έδειξαν ότι το μέλλον της Formula E μπορεί να γίνει ακόμη πιο δυναμικό και ισότιμο – με τις γυναίκες να παίζουν πλέον ολοένα και πιο καθοριστικό ρόλο.

Πηγή: E-Formel.de