Η μπαταρία του EV σου είναι το πιο ακριβό και πιο κρίσιμο εξάρτημα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Ως κάτοχος ενός τέτοιου μοντέλου είναι λογικό να αναρωτιέσαι πόσο «υγιής» είναι. Ειδικά αν έχεις γράψει αρκετά χιλιόμετρα ή αν σκέφτεσαι να αγοράσεις μεταχειρισμένο. Παρότι πίσω από τη διαχείριση της μπαταρίας κρύβονται πολύπλοκα συστήματα. Ωστόσο ένας ιδιοκτήτης μπορεί με απλές παρατηρήσεις να σχηματίσει σαφή εικόνα για την πραγματική της κατάσταση. Μάλιστα χωρίς όργανα συνεργείου ή ιδιαίτερες τεχνικές γνώσεις.
Πώς θα αυξήσεις την αυτονομία του EV σου με απλές συνήθειες στην καθημερινή οδήγηση
Τι σου λέει η αυτονομία, η κατανάλωση και η καθημερινή χρήση
Το πρώτο και πιο άμεσο «σήμα» της υγείας της μπαταρίας είναι η αυτονομία που βλέπεις στην πράξη. Αν γνωρίζεις ότι το αυτοκίνητό σου, όταν ήταν καινούργιο, κάλυπτε π.χ. 300 χιλιόμετρα σε μικτές συνθήκες και τώρα με παρόμοιο στιλ οδήγησης και θερμοκρασίες δυσκολεύεται να ξεπεράσει τα 230–240 χιλιόμετρα, τότε έχεις μια ένδειξη ταλαιπωρίας. Η φυσιολογική φθορά με τα χρόνια είναι δεδομένη, αλλά οι κατασκευαστές σχεδιάζουν τις μπαταρίες ώστε να κρατούν ένα μεγάλο ποσοστό της αρχικής τους χωρητικότητας για πολλά χρόνια.
Σημαντικό είναι και το πώς συμπεριφέρεται το αυτοκίνητο στη φόρτιση, ειδικά στην ταχυφόρτιση (DC). Είναι απολύτως φυσιολογικό η ισχύς φόρτισης να είναι υψηλή στα χαμηλά ποσοστά μπαταρίας (π.χ. 10–40%) και στη συνέχεια να μειώνεται σταδιακά καθώς πλησιάζεις το 80–90%. Έτσι το σύστημα προστατεύει τη μπαταρία και «γεμίζει» πιο προσεκτικά για τη μακροζωία της. Ωστόσο αν δεις ξαφνικά σημαντικά χαμηλότερη ισχύ φόρτισης σε σχέση με το παρελθόν, στις ίδιες συνθήκες (ίδιος φορτιστής, παρόμοια θερμοκρασία, ίδιο ποσοστό μπαταρίας), ή αν η φόρτιση «κόβει» υπερβολικά νωρίς και επιμένει να μένει χαμηλά, τότε ένας έλεγχος σε εξουσιοδοτημένο συνεργείο, επιβάλλεται.
Πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Τι πρέπει να ξέρεις πριν καν το παραλάβεις;
Οι ενδείξεις του συστήματος, οι εφαρμογές και η εγγύηση μπαταρίας
Πολλά EV διαθέτουν ένδειξη για την κατάσταση της μπαταρίας, σε μορφή ποσοστού (State of Health). Ακόμη κι αν δεν υπάρχει τέτοιο μενού, η σύγκριση μεταξύ της ένδειξης ποσοστού μπαταρίας και των εκτιμώμενων χιλιομέτρων αυτονομίας σε επαναλαμβανόμενες διαδρομές μπορεί να σου δώσει ξεκάθαρη εικόνα. Μην ξεχνάς ότι η μπαταρία του EV καλύπτεται συνήθως από πολυετή εγγύηση, με συγκεκριμένο όριο χωρητικότητας κάτω από το οποίο ο κατασκευαστής οφείλει να παρέμβει. Μάλιστα αν δεις πως η αυτονομία πέφτει αισθητά είναι καλό να ζητήσεις επίσημο έλεγχο και μέτρηση από εξουσιοδοτημένο συνεργείο.
Στην καθημερινότητα, η καλύτερη «ασφάλεια» για την υγεία της μπαταρίας είναι ο σωστός τρόπος χρήσης: αποφυγή συνεχών φορτίσεων στο 100% χωρίς λόγο, αποφυγή πλήρους αδειάσματος της, μέτρο στη χρήση ταχυφόρτισης και όσο γίνεται φόρτιση σε πιο «ήρεμο» εύρος, περίπου μεταξύ 20% και 80%. Αν συνδυάσεις όλα αυτά θα χαίρεσαι το EV σου απροβλημάτιστα για πολλά χρόνια.