Το EV σου ή ακόμα και το PHEV σου αυτοκίνητο δεν είναι απλώς ένα όχημα με μπαταρία και μοτέρ. Είναι ένας υπολογιστής με ρόδες, μόνιμα συνδεδεμένος με το κινητό σου, με cloud πλατφόρμες, με δίκτυα φόρτισης, με συστήματα πλοήγησης και εφαρμογές τρίτων. Κάθε διαδρομή, κάθε φόρτιση, κάθε φρενάρισμα δημιουργεί δεδομένα. Για τον οδηγό, αυτό σημαίνει περισσότερη άνεση, καλύτερη πλοήγηση, και φυσικά εξατομικευμένες υπηρεσίες. Όμως τι γίνεται με τις κυβερνοεπιθέσεις;
Kaspersky: EV υπό cyber πολιορκία!
Όταν το EV σου γίνεται μέρος του cloud
Τα σύγχρονα EVs και plug-in υβριδικά είναι σχεδόν πάντα «online». Συνδέονται με το smartphone μέσω app, επικοινωνούν με servers του κατασκευαστή, με πλατφόρμες διαχείρισης στόλου, με δίκτυα ταχυφόρτισης και με υπηρεσίες πλοήγησης σε πραγματικό χρόνο. Το αποτέλεσμα είναι ένα συνεχές ρεύμα δεδομένων. Οι ασφαλιστικές εταιρείες αξιοποιούν ήδη μέρος αυτών των πληροφοριών μέσα από usage-based ή telematics προγράμματα ασφάλισης, τιμολογώντας τον κίνδυνο με βάση τον πραγματικό τρόπο οδήγησης και τη χρήση του οχήματος.
Για τον ιδιοκτήτη ενός EV, όλη αυτή η συνδεσιμότητα μεταφράζεται σε πιο έξυπνες λειτουργίες: προθέρμανση καμπίνας από το κινητό, προγραμματισμένη φόρτιση σε φθηνότερη τιμή ρεύματος, απομακρυσμένος έλεγχος κλειδώματος, ενημερώσεις λογισμικού over-the-air. Τα ίδια κανάλια, όμως, μπορούν να αποτελέσουν σημεία εισόδου για επιθέσεις, αν δεν υπάρχουν ισχυρές δικλίδες ασφαλείας.
Κυβερνοεπιθέσεις σε οχήματα: τι δείχνουν τα νούμερα
Η αύξηση της συνδεσιμότητας έχει ήδη αρχίσει να αποτυπώνεται και στα περιστατικά κυβερνοεπιθέσεων στον χώρο της αυτοκίνησης. Σύμφωνα με τις ετήσιες αναφορές της Upstream, οι επιθέσεις σε οχήματα και smart mobility συστήματα αυξήθηκαν από 295 περιστατικά το 2023 σε 409 το 2024. Μάλιστα η συνολική τάση είναι σταθερά ανοδική την τελευταία δεκαετία. Η συντριπτική πλειονότητα αυτών των επιθέσεων πραγματοποιείται απομακρυσμένα, χωρίς φυσική πρόσβαση στο όχημα. Οι χάκερ δεν στοχεύουν μόνο στο ίδιο το αυτοκίνητο, αλλά κυρίως στα back-end συστήματα. Servers κατασκευαστών, πλατφόρμες διαχείρισης στόλων, APIs που συνδέουν εφαρμογές, ακόμη και δίκτυα φόρτισης EV. Αν και τα κατασκευαστικά στάνταρ ασφαλείας βελτιώνονται συνεχώς, το γεγονός ότι το αυτοκίνητο είναι «πάντα συνδεδεμένο» σημαίνει πως ο κίνδυνος δεν μηδενίζεται ποτέ. Για τον οδηγό αυτό μεταφράζεται σε ανάγκη για στοιχειώδη «ψηφιακή αυτοπροστασία», όπως ακριβώς κάνει σε έναν υπολογιστή ή ένα smartphone.
Πώς η οδήγηση EV μειώνει το στρες;
Τι μπορείς να κάνεις σήμερα ως οδηγός EV ή υβριδικού
Παρότι πολλές πτυχές της συζήτησης για το connected car είναι τεχνικές ή νομικές, υπάρχουν αρκετά πρακτικά βήματα που μπορείς να κάνεις ήδη από σήμερα για να μειώσεις τον κυβερνοκίνδυνο και να προστατεύσεις τα δεδομένα σου.
Πρώτον, αφιέρωσε χρόνο στις ρυθμίσεις ιδιωτικότητας τόσο της εφαρμογής του αυτοκινήτου όσο και του ίδιου του infotainment. Πολλές λειτουργίες συλλογής δεδομένων μπορούν να περιοριστούν ή να απενεργοποιηθούν χωρίς να μειωθεί η λειτουργικότητα.
Δεύτερον, αντιμετώπισε τα credentials του αυτοκινήτου και του app σαν κωδικούς e-banking, όχι σαν κάτι δευτερεύον. Επιπλέον χρησιμοποίησε μοναδικούς, ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης, ενεργοποίησε όπου διατίθεται έλεγχο ταυτότητας δύο παραγόντων. Αν χάσεις το κινητό ή αλλάξεις συσκευή, βεβαιώσου ότι έχεις αποσυνδέσει εξ αποστάσεως την πρόσβαση στην εφαρμογή του αυτοκινήτου.
Τρίτον, να είσαι προσεκτικός στη χρήση δημόσιων Wi-Fi δικτύων όταν συνδέεσαι σε εφαρμογές φόρτισης ή στο portal του κατασκευαστή. Επιπλέον κράτα πάντα ενημερωμένο το λογισμικό του αυτοκινήτου. Οι ενημερώσεις δεν φέρνουν μόνο νέες λειτουργίες, αλλά συχνά διορθώσεις σε τρωτά σημεία ασφαλείας.
Ο στόχος δεν είναι να φοβηθείς την τεχνολογία, αλλά να τη χρησιμοποιήσεις με συνείδηση. Όσο περισσότερα γνωρίζεις για το πώς λειτουργεί ένα συνδεδεμένο όχημα, τόσο πιο έτοιμος είσαι να απολαύσεις τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης.