Πραγματική αυτονομία: Αλήθειες και ψέματα

Οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων, συχνά παρατηρούν μια εντυπωσιακή απόκλιση, που αφορά την πραγματική αυτονομία του EV τους

Ακούστε το άρθρο

Κάθε χειμώνα, η ίδια συζήτηση επανέρχεται με ιδιαίτερη ένταση. Οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων, συχνά παρατηρούν μια εντυπωσιακή απόκλιση, μεταξύ της αυτονομίας που υπόσχεται ο κύκλος WLTP και της πραγματικότητας των καθημερινών μετακινήσεών τους. Αυτή η διαφορά, η οποία μπορεί να φτάσει το 40 έως 50% υπό ορισμένες συνθήκες, τροφοδοτεί την κριτική και εμποδίζει την υιοθέτηση αυτής της τεχνολογίας. Ενώ οι κατασκευαστές τηρούν σχολαστικά τα ισχύοντα πρότυπα, είναι σαφές ότι το WLTP, δεν αντικατοπτρίζει με ακρίβεια τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείτε στην πραγματικότητα το αυτοκίνητό σας.

Το πρόβλημα ξεπερνά την απλή απογοήτευση του οδηγού. Αυτό το χάσμα μεταξύ θεωρίας και πράξης, τροφοδοτεί τη γενική δυσπιστία, απέναντι στα ηλεκτρικά οχήματα και περιπλέκει την ενεργειακή μετάβαση. Αξίζετε σίγουρα διαφανείς πληροφορίες, σχετικά με την πραγματική απόδοση του μελλοντικού σας οχήματος, ειδικά όταν επενδύετε δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Η λύση δεν θα προέλθει από μια πλήρη αναθεώρηση των προτύπων από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά από μια πιο λεπτή προσέγγιση στην επικοινωνία, σχετικά με την αυτονομία. 

Το πρωτόκολλο WLTP, δοκιμάζει το μελλοντικό σας αυτοκίνητο υπό εξαιρετικά ευνοϊκές εργαστηριακές συνθήκες. Φανταστείτε μια δοκιμή όπου η θερμοκρασία διατηρείται στους 23°C , η μέση ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 47 χλμ./ώρα σε μια διαδρομή 23,5 χιλιομέτρων και η μέγιστη ταχύτητα των 130 χλμ./ώρα, διαρκεί μόνο λίγα δευτερόλεπτα. Αυτές οι παράμετροι, σπάνια αντικατοπτρίζουν τα πραγματικά σας ταξίδια, ειδικά αν οδηγείτε τακτικά στον αυτοκινητόδρομο. 

Αυτή η μεθοδολογία, ευνοεί φυσικά τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία διαπρέπουν σε αστικές συνθήκες, χάρη στο αναγεννητικό φρενάρισμα. Ωστόσο, μόλις φύγετε από αυτό το ειδυλλιακό σκηνικό, για να ξεκινήσετε ένα ταξίδι Παρίσι-Μασσαλία τον Ιανουάριο, η φυσική επιβεβαιώνεται αμείλικτα. Η αεροδυναμική αντίσταση, ακολουθεί έναν εκθετικό νόμο: η αύξηση της ταχύτητας από 110 σε 130 χλμ./ώρα, αντιπροσωπεύει μόνο αύξηση 18% , αλλά έχει ως αποτέλεσμα σχεδόν 40% υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Προσθέστε τη θέρμανση, η οποία είναι πιο ενεργοβόρα από τον καλοκαιρινό κλιματισμό και το χάσμα με το πρότυπο WLTP, γίνεται τεράστιο. 

Πραγματική αυτονομία: Αλήθειες και ψέματα

Όταν η φυσική καλύπτει τις υποσχέσεις του μάρκετινγκ

Το παλιό σας πετρελαιοκίνητο όχημα δεν φαινόταν να υποφέρει τόσο πολύ, από αυτές τις διακυμάνσεις της ταχύτητας, αλλά αυτή η εντύπωση, συγκαλύπτει μια λιγότερο κολακευτική πραγματικότητα. Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, παρουσιάζει αξιοθρήνητη απόδοση στην αστική οδήγηση, σπαταλώντας το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειάς του ως θερμότητα. Στον αυτοκινητόδρομο, φτάνει τελικά στο καλύτερο επίπεδο απόδοσής του, αντισταθμίζοντας εν μέρει την επίδραση της αεροδυναμικής αντίστασης. Ο ηλεκτροκινητήρας ακολουθεί την αντίθετη λογική: εξαιρετικός από το πρώτο κιόλας χιλιόμετρο με απόδοση 90%, δεν μπορεί να βελτιωθεί περαιτέρω και επηρεάζεται σοβαρά από την αυξημένη αντίσταση.

Αυτή η διαφορά στη συμπεριφορά, εξηγεί γιατί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να φτάσει από την κατανάλωση 15 kWh/100 km στην πόλη το καλοκαίρι σε πάνω από 25 kWh/100 km στον αυτοκινητόδρομο σε κρύο καιρό. Η αναλογία μπορεί σχεδόν να διπλασιαστεί, καθιστώντας την τιμή WLTP εντελώς αποκομμένη, από ορισμένες συνθήκες οδήγησης. Παραδόξως, η ίδια τιμή WLTP, μπορεί να αποδειχθεί απόλυτα ρεαλιστική σε δευτερεύοντες δρόμους σε ήπιες θερμοκρασίες, με ορισμένους οδηγούς, να καταφέρνουν ακόμη και να υπερβούν ελαφρώς την διαφημιζόμενη αυτονομία. 

Πραγματική αυτονομία: Αλήθειες και ψέματα

Η αμφιλεγόμενη σύγκριση: WLTP έναντι της Αμερικανικής Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος (EPA)

Το πιο εντυπωσιακό παράδειγμα αυτής της απόκλισης, προέρχεται από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Πάρτε για παράδειγμα ένα Tesla Model 3 Long Range: ο κατασκευαστής ισχυρίζεται ότι η αυτονομία WLTP είναι 750 χλμ. στην Ευρώπη, αλλά μόνο 584 χλμ. EPA στις Ηνωμένες Πολιτείες, για το σχεδόν πανομοιότυπο όχημα. Αυτή η διαφορά των 166 χιλιομέτρων, δεν οφείλεται σε τεχνικές τροποποιήσεις, αλλά αποκλειστικά σε αυστηρότερα πρότυπα έγκρισης τύπου. 

Ο αμερικανικός κύκλος EPA, προσομοιώνει πιο δυναμική οδήγηση, ενσωματώνει περισσότερη οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο και λαμβάνει υπόψη τη λειτουργία του συστήματος θέρμανσης και κλιματισμού. Ως αποτέλεσμα, οι Αμερικανοί οδηγοί γενικά επιτυγχάνουν την υποσχεμένη αυτονομία, ενώ οι Ευρωπαίοι συχνά ανακαλύπτουν ένα απογοητευτικό χάσμα, μεταξύ υπόσχεσης και πραγματικότητας. Αυτή η πιο ρεαλιστική προσέγγιση, αποφεύγει την απογοήτευση και επιτρέπει στους αγοραστές, να σχεδιάζουν τα ταξίδια τους με ηρεμία.

Η πρώτη απαραίτητη αλλαγή είναι να εγκαταλείψουμε την εμφάνιση ενός μόνο αριθμού και να θέσουμε στη θέση τους πιο λεπτομερείς πληροφορίες. Αντί να υπόσχονται ένα συνολικό εύρος που συχνά είναι παραπλανητικό, οι κατασκευαστές θα πρέπει να παρουσιάζουν έναν απλό πίνακα, που να διακρίνει μεταξύ διαφορετικών συνθηκών οδήγησης. Αυτό θα σας επιτρέψει να οπτικοποιήσετε την αναμενόμενη απόδοση με βάση τις οδηγικές σας συνήθειες, με ξεχωριστά δεδομένα για την πόλη, τους επαρχιακούς δρόμους και τους αυτοκινητόδρομους, τόσο το καλοκαίρι όσο και το χειμώνα.

Αυτονομία στην πόλη το καλοκαίρι : 450 χλμ. (βέλτιστες συνθήκες)

Συνδυασμένη χειμερινή αυτονομία : 320 χλμ. (καθημερινή χρήση)

Αυτονομία σε αυτοκινητόδρομο με 130 χλμ./ώρα : 280 χλμ. (μεγάλα ταξίδια)

Εύρος χρήσης 15-80% : Μείωση 35% σε σύγκριση με τα προηγούμενα στοιχεία 

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, έχουν στη διάθεσή τους έναν πλούτο ανεκμετάλλευτων πληροφοριών, χάρη στη συνδεσιμότητα των οχημάτων τους. Όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα μεταδίδουν τα δεδομένα κατανάλωσης καυσίμου, επιτρέποντας τη δημιουργία ακριβών στατιστικών ανά μοντέλο και γεωγραφική περιοχή. Φανταστείτε τον αντίκτυπο της επικοινωνίας που βασίζεται σε αυτά τα πραγματικά στοιχεία: «Επίσιμη αυτονομία WLTP 500 km, μέσος όρος που παρατηρήθηκε σε 50.000 χρήστες : 390 km». Αυτή η προσέγγιση, θα έθετε τέλος στην αντιπαράθεση και θα ενίσχυε την αξιοπιστία της μάρκας.

Πραγματική αυτονομία: Αλήθειες και ψέματα

Προς πιο αξιόπιστη ενημέρωση σε καθημερινή βάση

Οι εξελίξεις στα ενσωματωμένα συστήματα, ανοίγουν τον δρόμο για ακριβέστερη εκτίμηση της αυτονομίας. Οι καλύτεροι σχεδιαστές διαδρομών, όπως αυτοί στα Tesla ή στα οχήματα που είναι εξοπλισμένα με το Google Automotive, υπολογίζουν πλέον τα ταξίδια σας λαμβάνοντας υπόψη το έδαφος, τις καιρικές συνθήκες, ακόμη και τον άνεμο. Αυτά τα συστήματα προβλέπουν ένα υπόλοιπο επίπεδο μπαταρίας 12% κατά την άφιξη και γενικά τηρούν τις υποσχέσεις τους.

Αυτή η νεοαποκτηθείσα αξιοπιστία, μεταμορφώνει εντελώς την οδηγική εμπειρία. Έχει εξαφανιστεί το άγχος του «μετρητή αυτονομίας» που εμφανίζει 400 χλμ. στην αρχή μόνο και μόνο για να πέσει στα 200 χλμ. μια ώρα αργότερα. Οι οδηγοί αποδέχονται εύκολα ότι η οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο, καταναλώνει περισσότερη ενέργεια, ή ότι οι χειμερινές συνθήκες μειώνουν την αυτονομία, εφόσον είναι σωστά ενημερωμένοι. Η διαφάνεια παραμένει η καλύτερη θεραπεία κατά της δυσπιστίας, που μαστίζει σήμερα την εικόνα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και εμποδίζει την ανάπτυξή τους, παρά τα αναμφισβήτητα πλεονεκτήματά τους. 

Πηγή: rouleur-electrique.fr