Η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα συνεχίζει να σπάει ρεκόρ. Τον Σεπτέμβριο του 2025, οι πωλήσεις οχημάτων νέας ενέργειας (NEV) – δηλαδή ηλεκτρικών και PHEV – έφτασαν τα 1,6 εκατομμύρια, ξεπερνώντας κάθε προηγούμενο. Ο αριθμός αυτός είναι ακόμη μεγαλύτερος από το προηγούμενο ρεκόρ που είχε καταγραφεί τον Δεκέμβριο του 2024, επιβεβαιώνοντας την απόλυτη κυριαρχία της Κίνας στην ηλεκτροκίνηση.
Πλησιάζοντας το 50% της αγοράς
Τον Σεπτέμβριο, σχεδόν κάθε δεύτερο νέο αυτοκίνητο που πουλήθηκε στην Κίνα είχε πρίζα. Η διείσδυση των NEV στη συνολική αγορά, έφτασε στο 49,7%, το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί ποτέ. Αν και το μερίδιο της ηλεκτροκίνησης έχει σταθεροποιηθεί πάνω από το 45% από την άνοιξη, ποτέ άλλοτε δεν είχε βρεθεί τόσο κοντά στο ορόσημο του 50%. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κινεζικού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (CAAM), τα 1.604.000 ηλεκτρικά και PHEV, αντιπροσωπεύουν νέο ιστορικό υψηλό. Μάλιστα, τα καθαρά ηλεκτρικά BEV, ξεπέρασαν για πρώτη φορά το ένα εκατομμύριο μονάδες (1.058.000), καταγράφοντας εντυπωσιακή πρόοδο.
Εξαγωγές 222.000 οχημάτων – Ρόλος-κλειδί για την Κίνα

Παράλληλα, οι εξαγωγές NEV έφτασαν τις 222.000 μονάδες, αριθμός σχεδόν διπλάσιος σε σχέση με τον περσινό Σεπτέμβριο. Αν και σταθερές σε σχέση με τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, οι εξαγωγές αντιστοιχούν πλέον στο 13,8% των συνολικών πωλήσεων. Το υπόλοιπο 86,2%, απορροφάται από την εγχώρια αγορά, υπογραμμίζοντας την τεράστια ζήτηση εντός συνόρων. Τα στατιστικά της CAAM περιλαμβάνουν και τις εξαγωγές, καθώς βασίζονται στις χονδρικές πωλήσεις των κατασκευαστών. Υπενθυμίζεται ότι στα NEV εντάσσονται τα BEV (Battery Electric Vehicles), τα PHEV (Plug-in Hybrid) και τα FCEV (Fuel Cell Electric) – αν και τα τελευταία παραμένουν σχεδόν ανύπαρκτα, στα επιβατικά μοντέλα.
Προάγγελος έντονης χρονιάς στο τέλος του 2025

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι το τελευταίο τρίμηνο του 2025, θα κινηθεί ανοδικά, με τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου να λειτουργούν ως πρόγευση. Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, αναμένεται επιτάχυνση προς το τέλος της χρονιάς, παρότι η γενική δυναμική έχει επιβραδυνθεί σε σχέση με το 2023 και το 2024. Η αύξηση του μεριδίου των NEV συνεχίζεται με πιο σταθερό ρυθμό, χωρίς τα απότομα «άλματα», που χαρακτήρισαν τα προηγούμενα χρόνια.
BEV ανεβαίνουν – PHEV χάνουν έδαφος

Τα BEV κυριάρχησαν, με 1.058.000 πωλήσεις, αυξημένες κατά 36,4% ετησίως και 16,5% σε σχέση με τον Αύγουστο. Αντίθετα, τα PHEV – περιλαμβάνοντας και τα EREV – παρουσίασαν πιο ήπια άνοδο: 546.000 πωλήσεις, δηλαδή +6,7% ετησίως και +12,1% μηνιαία. Η πτωτική τάση των PHEV παρατηρείται σταθερά από τον Ιούνιο. Συνολικά, η κινεζική αγορά αυτοκινήτου ανήλθε στα 3,226 εκατ. οχήματα, σημειώνοντας αύξηση 14,9% σε ετήσια βάση και 12,9% σε σχέση με τον Αύγουστο.
BYD: Πτώση για τον ηγέτη

Η BYD παραμένει ηγέτιδα δύναμη, ωστόσο κατέγραψε την πρώτη ετήσια πτώση εδώ και ενάμιση χρόνο. Με 396.270 NEV, οι πωλήσεις της ήταν 5,5% χαμηλότερες σε σχέση με πέρυσι, παρότι αυξήθηκαν κατά 6,1% σε σχέση με τον Αύγουστο.
Η πτώση οφείλεται στα PHEV, που μειώθηκαν κατά 25,6%, ενώ τα ηλεκτρικά αυξήθηκαν κατά 24,3%. Στις εξαγωγές, η BYD πούλησε 71.256 NEV, δηλαδή 115% περισσότερα από πέρυσι, αλλά ο ρυθμός ανάπτυξης έχει επιβραδυνθεί.
Geely και SAIC ανεβαίνουν

Αντίθετα, η Geely ενισχύει σταθερά τη θέση της. Τον Σεπτέμβριο πούλησε 99.516 BEV (+55%) και 65.685 PHEV (+146%), αποδεικνύοντας ότι οι στρατηγικές της αποδίδουν. Η Zeekr, θυγατρική της Geely, σημείωσε πτώση -14,4% με 18.257 BEV. Η SAIC, από την πλευρά της, παρουσίασε εντυπωσιακή άνοδο +325%, με 41.000 NEV μόνο για τη δική της μάρκα, και συνολικά 189.498 NEV (+47%), αν συνυπολογιστούν οι κοινοπραξίες με ξένους κατασκευαστές όπως η Volkswagen.
Tesla: Επιστροφή στην άνοδο

Η Tesla εμφάνισε το δεύτερο καλύτερο μήνα της χρονιάς, παρά τη δύσκολη πορεία του 2025. Τα 71.525 BEV που παρήχθησαν στη Σαγκάη είναι μόλις 1% λιγότερα από πέρυσι, αλλά 25% περισσότερα σε σχέση με τον Αύγουστο. Οι εξαγωγές μειώθηκαν στα 19.287 οχήματα, έναντι 26.040 τον προηγούμενο μήνα.
Νέοι πρωταγωνιστές: Leapmotor, Xiaomi, Xpeng, Nio

Η Leapmotor, με τη στήριξη της Stellantis, συνεχίζει την εντυπωσιακή της πορεία, καταγράφοντας 66.657 πωλήσεις NEV (+97%) – το πέμπτο συνεχόμενο ρεκόρ.
Η Great Wall πούλησε 45.961 NEV (+52%), με το ένα στα τρία οχήματά της να διαθέτει πρίζα. Ανάμεσα στους ανερχόμενους παίκτες, η Xiaomi EV ξεχώρισε με 41.948 BEV (+209%), ξεπερνώντας τις προσδοκίες. Παρόμοια επίδοση πέτυχε και η Xpeng με 41.581 BEV (+95%), ενώ η Nio σημείωσε 34.749 BEV (+64%), με την επιτυχία να μοιράζεται στις νέες υπομάρκες Onvo και Firefly.
Li Auto και GAC: Αντίθετες πορείες
Αντίθετα, η Li Auto συνεχίζει την πτωτική της πορεία, με 33.951 πωλήσεις NEV (-37%), ενώ η GAC Aion πλησιάζει επικίνδυνα, με 29.113 NEV, διατηρώντας τη δυναμική της.
Συμπέρασμα

Η Κίνα γράφει ιστορία με νέο ρεκόρ ηλεκτροκίνησης και σχεδόν 50% διείσδυση NEV, αποδεικνύοντας την παγκόσμια κυριαρχία της στον τομέα. Παρά τις ανακατατάξεις – με την BYD να υποχωρεί και Tesla, Geely και Xiaomi να ενισχύουν τη θέση τους – η ανοδική πορεία της αγοράς συνεχίζεται αμείωτη.
Πηγή: cnevpost.com