SEAT: Το ηλεκτρικό Ibiza έρχεται νωρίτερα απ’ όσο νομίζαμε;

Η νέα κατηγορία M1E της Ε.Ε. ανοίγει τον δρόμο για το πρώτο ηλεκτρικό SEAT πριν το 2029. Πώς το Ibiza μπορεί να γίνει το μοντέλο-κλειδί

Ακούστε το άρθρο

Η SEAT έχει ξεκαθαρίσει τα τελευταία χρόνια, ότι δεν σκοπεύει να λανσάρει αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο πριν από το 2029. Παρότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής του ομίλου Volkswagen, η ισπανική μάρκα, έχει αφήσει αυτόν τον ρόλο στην CUPRA, η οποία ήδη διαθέτει τα Born και Tavascan, ενώ ετοιμάζει και το προσιτότερο Raval. Ωστόσο, οι εξελίξεις στην Ευρώπη, ενδέχεται να αλλάξουν τα δεδομένα πιο γρήγορα απ’ ό,τι αναμενόταν.

Το πλάνο της SEAT για τα επόμενα χρόνια, επικεντρώνεται κυρίως στη σταδιακή εξηλεκτρισμένη αναβάθμιση των γνωστών της μοντέλων. Τα Ibiza και Arona, μετά την ανανέωσή τους το 2026, θα αποκτήσουν ήπια υβριδικά σύνολα (MHEV) το 2027, ενώ το León θα ακολουθήσει με πλήρως υβριδική έκδοση (HEV) το 2028 και μια εκτενή αναβάθμιση το 2029, ώστε να παραμείνει ανταγωνιστικό για μερικά ακόμη χρόνια. Πουθενά, όμως, δεν γίνεται λόγος για αμιγώς ηλεκτρικό SEAT.

Η αιτία είναι ξεκάθαρη: το κόστος. Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, η ηλεκτρική τεχνολογία παραμένει ακριβή, ειδικά στις πιο προσιτές κατηγορίες, όπου δραστηριοποιείται η SEAT. Τα περιθώρια κέρδους στα μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θεωρούνται περιορισμένα, ενώ η επιβράδυνση της ζήτησης για EV σε ορισμένες αγορές, εντείνει τον προβληματισμό. Όπως έχει τονιστεί επανειλημμένα, ένα ηλεκτρικό SEAT με ανταγωνιστική τιμή δεν είναι – προς το παρόν – εύκολα βιώσιμο.

SEAT: Το ηλεκτρικό Ibiza έρχεται νωρίτερα απ’ όσο νομίζαμε;

Παρά ταύτα, η πραγματικότητα των ευρωπαϊκών κανονισμών εκπομπών ρύπων δεν αφήνει πολλά περιθώρια επιλογών. Τα αυστηρότερα όρια καθιστούν ολοένα και δυσκολότερη τη συνέχιση της παραγωγής μικρών αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Στελέχη του ομίλου Volkswagen, έχουν ήδη παραδεχθεί ότι το μέλλον των αυτοκινήτων της κατηγορίας Β και κάτω είναι ξεκάθαρα ηλεκτρικό, καθώς οι βενζινοκίνητες λύσεις, γίνονται απαγορευτικά ακριβές.

Σε αυτό το πλαίσιο, η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη νέα κατηγορία M1E έρχεται σαν «δώρο» για κατασκευαστές όπως η SEAT. Η συγκεκριμένη κατηγορία, αφορά αμιγώς ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα μήκους έως 4,2 μέτρων που θα κατασκευάζονται εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στόχος είναι η ενίσχυση της ευρωπαϊκής παραγωγής προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων μέσω κινήτρων, όπως οι λεγόμενες «υπερπιστώσεις» εκπομπών (κάθε M1E θα μετρά ως 1,3 αυτοκίνητα στους μέσους όρους CO₂), το δεκαετές πάγωμα κανονισμών για τον περιορισμό του κόστους, αλλά και πιθανές φορολογικές ελαφρύνσεις, ή προνόμια χρήσης.

Για μια μάρκα που τοποθετείται ως entry-level στον όμιλο Volkswagen και απευθύνεται κυρίως σε νεότερους αγοραστές, η κατηγορία M1E, θα μπορούσε να αποτελέσει την ιδανική γέφυρα προς την ηλεκτροκίνηση. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η SEAT SA είχε κεντρικό ρόλο στον συντονισμό της ανάπτυξης της νέας οικογένειας μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων του ομίλου, στην οποία περιλαμβάνονται τα CUPRA Raval, Skoda Epiq και τα Volkswagen ID. Every1, ID. Polo και ID. Cross.

SEAT: Το ηλεκτρικό Ibiza έρχεται νωρίτερα απ’ όσο νομίζαμε;

Μέσα σε αυτό το σκηνικό, το όνομα Ibiza, επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο. Το εμβληματικό supermini, που εδώ και περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες αποτελεί σημείο αναφοράς για την ισπανική αγορά, δύσκολα θα μπορούσε να συνεχίσει την πορεία του αποκλειστικά με κινητήρες καύσης. Στελέχη της εταιρείας, έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι το όνομα «Ibiza» θα διατηρηθεί ανεξαρτήτως τεχνολογίας, καθώς διαθέτει τεράστια εμπορική αξία και αναγνωρισιμότητα – σχεδόν όπως το Golf για τη Volkswagen.

Όλα δείχνουν, λοιπόν, ότι η επόμενη γενιά του Ibiza, είναι πολύ πιθανό να είναι ηλεκτρική, αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα της κατηγορίας M1E. Αν αυτό επιβεβαιωθεί, η SEAT θα μπορούσε να κάνει το πολυαναμενόμενο άλμα στην ηλεκτροκίνηση νωρίτερα από το 2029, διατηρώντας ταυτόχρονα τον προσιτό χαρακτήρα που την καθιέρωσε. Ένα ηλεκτρικό Ibiza δεν θα ήταν απλώς ένα νέο μοντέλο, αλλά μια στρατηγική κίνηση που θα καθόριζε το μέλλον της μάρκας στη νέα εποχή της αυτοκίνησης.

Πηγή: forococheselectricos.com