Τέλος στη «μαγική» οδήγηση με ένα πεντάλ;

Η Κίνα φέρνει επανάσταση στην ασφάλεια των ηλεκτρικών οχημάτων, περιορίζοντας τη λειτουργία one pedal και εισάγοντας νέους κανονισμούς

Ακούστε το άρθρο

Αν έχετε οδηγήσει ηλεκτρικό όχημα, τότε σίγουρα γνωρίζετε την εμπειρία της λειτουργίας one pedal driving, της τεχνολογίας που επιτρέπει στο αυτοκίνητο να φρενάρει μόνο όταν σηκώνετε το πόδι σας από το γκάζι, επιστρέφοντας ενέργεια στην μπαταρία. Κάποιοι οδηγοί την απολαμβάνουν και δεν αγγίζουν σχεδόν ποτέ το πεντάλ του φρένου, ενώ άλλοι τη θεωρούν υπερβολική και προτιμούν την παραδοσιακή αίσθηση οδήγησης, αφήνοντας το αυτοκίνητο να “κυλά” ελεύθερα. Ωστόσο, τα πράγματα αλλάζουν δραματικά στην Κίνα – τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο.

Τέλος στη «Μαγική» οδήγηση με ένα πεντάλ;

Τι φέρνει το νέο Εθνικό πρότυπο (GB 21670-2025);

Η Κίνα ανακοίνωσε ένα νέο κανονιστικό πλαίσιο για τα επιβατικά οχήματα, το οποίο περιλαμβάνει ρυθμίσεις που περιορίζουν τη λειτουργία με ένα πεντάλ, τη γνωστή λειτουργία όπου το αυτοκίνητο, μπορεί να σταματήσει τελείως, χωρίς κανένα άγγιγμα στο πεντάλ φρένου.

Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό GB 21670-2025:

  • Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν θα πρέπει να έχουν προεπιλεγμένη ρύθμιση που επιτρέπει την πλήρη ακινητοποίηση, μόνο με την απελευθέρωση του πεντάλ γκαζιού.

  • Δεν απαγορεύεται πλήρως η λειτουργία με ένα πεντάλ, αλλά δεν θα είναι πλέον ο προεπιλεγμένος τρόπος οδήγησης.

Η αλλαγή αυτή, δεν αποσκοπεί στην αύξηση της αποδοτικότητας ή της αυτονομίας, αλλά έχει ξεκάθαρο στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.

Τέλος στη «Μαγική» οδήγηση με ένα πεντάλ;

Ασφάλεια πάνω από όλα – Γιατί περιορίζεται η λειτουργία με ένα πεντάλ;

Αν και πολλοί πιστεύουν ότι η λειτουργία με ένα πεντάλ είναι ασφαλέστερη, επειδή μειώνει το χρόνο αντίδρασης μεταξύ γκαζιού και φρένου, η πραγματικότητα είναι πιο σύνθετη. Μελέτες έχουν δείξει, ότι όταν οι οδηγοί βασίζονται υπερβολικά στην αναγεννητική πέδηση, καθυστερούν να αντιδράσουν σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπου απαιτείται απότομο και δυνατό φρενάρισμα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε επικίνδυνες καθυστερήσεις, αφού η δύναμη που παρέχει η αναγέννηση, δεν είναι πάντα αρκετή για να σταματήσει το όχημα άμεσα. Έτσι, η ρυθμιστική αρχή της Κίνας, επιλέγει να προστατεύσει τους οδηγούς και τους πεζούς πρώτα, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει περιορισμό μιας αγαπημένης λειτουργίας.

Νέα υποχρέωση: Τα φώτα φρένων ανάβουν με την αναγεννητική επιβράδυνση

Από τον Ιανουάριο του 2026, μπαίνει σε ισχύ ακόμα ένας κανονισμός που αφορά την οπτική ενημέρωση των άλλων οδηγών.

Συγκεκριμένα:

  • Όταν η επιβράδυνση μέσω αναγέννησης ξεπερνά τα 1,3 m/s², τα φώτα φρένων θα πρέπει να ενεργοποιούνται αυτόματα. Αυτό λύνει ένα γνωστό πρόβλημα: οι οδηγοί που ακολουθούν ένα EV, συχνά δεν αντιλαμβάνονται έγκαιρα ότι το προπορευόμενο αυτοκίνητο επιβραδύνει, αφού δεν ανάβουν τα φώτα φρένων, αν δεν χρησιμοποιηθεί το πεντάλ. Η αλλαγή αυτή αναμένεται να μειώσει σημαντικά τις συγκρούσεις σε συνθήκες κυκλοφορίας και φρενάρισμα σε φανάρια ή μποτιλιαρίσματα.

Τέλος στη «Μαγική» οδήγηση με ένα πεντάλ;

ABS υποχρεωτικό σε όλα τα ηλεκτρικά από το 2026

Ένας ακόμη βασικός κανόνας αφορά το ABS (σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών):

  • Από το 2026, όλα τα νέα ηλεκτρικά οχήματα που θα κυκλοφορούν στην Κίνα, πρέπει να είναι εξοπλισμένα με ABS.

  • Αν και αυτό θεωρείται δεδομένο σε αγορές όπως η ΕΕ (από το 2004) και οι ΗΠΑ (από το 2011), η Κίνα μόλις τώρα καθιστά το ABS υποχρεωτικό για τα EVs.

Αυτή η κίνηση ενισχύει περαιτέρω τη σταθερότητα και την ασφάλεια κατά το φρενάρισμα, ειδικά σε ολισθηρούς ή βρεγμένους δρόμους.

Πότε εφαρμόζονται οι νέοι κανονισμοί;

  • Οι περιορισμοί στη λειτουργία με ένα πεντάλ, τίθενται σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2027.

  • Οι υπόλοιποι κανόνες (φώτα φρένων και ABS), εφαρμόζονται από την 1η Ιανουαρίου 2026.

Τέλος στη «Μαγική» οδήγηση με ένα πεντάλ;

Τι σημαίνει αυτό για τους καταναλωτές και τις αυτοκινητοβιομηχανίες;

Για τους καταναλωτές, η νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης στην Κίνα, θα είναι λίγο πιο παραδοσιακή, αλλά με πολύ υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας. Οι εταιρείες παραγωγής EVs, από Tesla έως BYD, θα πρέπει να προσαρμόσουν τα μοντέλα τους, ώστε να συμμορφώνονται με τους κανονισμούς, χωρίς να χάνουν την αίσθηση της καινοτομίας. Η αγορά της Κίνας, ως η μεγαλύτερη στον κόσμο για ηλεκτρικά οχήματα, θα αποτελέσει οδηγό για τις υπόλοιπες χώρες, που πιθανότατα θα ακολουθήσουν με παρόμοιες νομοθεσίες.

Τέλος στη «Μαγική» οδήγηση με ένα πεντάλ;

Συμπέρασμα: Το μέλλον της ηλεκτρικής οδήγησης είναι (και) θέμα ασφάλειας

Η Κίνα βάζει τέλος στη “μαγεία” της οδήγησης με ένα πεντάλ ως βασικό πρότυπο, δίνοντας προτεραιότητα στη ρεαλιστική ασφάλεια, αντί για την τεχνολογική άνεση. Αν και η λειτουργία αυτή δεν εξαφανίζεται εντελώς, θα περάσει σε δεύτερη μοίρα και μαζί της, ίσως, και η ελευθερία του οδηγού, να επιλέγει τον τρόπο οδήγησης. Αλλά τελικά, ποιο είναι το πιο σημαντικό; Η απόδοση ή η ασφάλεια; Η Κίνα μόλις έδωσε την απάντηση.

Πηγή: carscoops.com