Τέταρτο χρώμα στα φανάρια: Θα αλλάξει την καθημερινότητα των οδηγών EV;

Ένα νέο «λευκό» φως στους σηματοδότες, ειδικά για αυτόνομα και συνδεδεμένα οχήματα, υπόσχεται λιγότερο μποτιλιάρισμα και καλύτερη αξιοποίηση της αυτονομίας για τους οδηγούς EV.

Ακούστε το άρθρο

Είτε οδηγείς EV, είτε συμβατικό μοντέλο η κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι από τα πιο κουραστικά κομμάτια της καθημερινότητας. Κάθε επιπλέον λεπτό σταματημένος σημαίνει χαμένη ενέργεια, μικρότερη αυτονομία και στρες. Γι’ αυτό η πρόταση ερευνητών για ένα τέταρτο χρώμα στα φανάρια, ειδικά για αυτόνομα και συνδεδεμένα οχήματα, δεν είναι απλώς ένα «τεχνολογικό gimmick», αλλά μια πιθανή επανάσταση για την αστική κινητικότητα του μέλλοντος.

Τι να κάνετε αν τρακάρετε με ανασφάλιστο όχημα;

Τι είναι η «λευκή φάση» στα φανάρια;

Ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου North Carolina State προτείνει την προσθήκη μιας νέας «λευκής φάσης» στους φωτεινούς σηματοδότες. Αυτή θα ενεργοποιείται όταν σε μια διασταύρωση συγκεντρωθεί επαρκής αριθμός αυτόνομων και συνδεδεμένων οχημάτων. Αυτά θα «μιλούν» μεταξύ τους και με το σύστημα σηματοδότησης, ανταλλάσσοντας δεδομένα για ταχύτητα, θέση και πυκνότητα κυκλοφορίας.

Όταν ανάψει το λευκό φως, τα αυτόνομα οχήματα αναλαμβάνουν ουσιαστικά ρόλο «κινητού ρυθμιστή κυκλοφορίας». Οι οδηγοί δεν χρειάζεται να πάρουν περίπλοκες αποφάσεις: απλώς ακολουθούν το όχημα μπροστά τους. Τα κλασικά χρώματα δεν εξαφανίζονται, αλλά η λευκή ένδειξη σηματοδοτεί ότι τα αυτόνομα οχήματα έχουν συντονίσει τη ροή. Σε προσομοιώσεις, η «λευκή φάση» έδειξε θεαματικές μειώσεις στις καθυστερήσεις, μέχρι και πάνω από 90% όταν η πλειονότητα των οχημάτων ήταν αυτόνομα. Αυτό μεταφράζεται σε λιγότερες στάσεις, πιο ομαλή ροή και σαφώς λιγότερο μποτιλιάρισμα.

Πώς η Ford «διαβάζει» την οδική σήμανση και ειδοποιεί τον οδηγό

Πόσο κοντά είμαστε σε λευκά φανάρια στην πράξη;

Προς το παρόν, η λευκή φάση βρίσκεται κυρίως σε επίπεδο επιστημονικών μελετών και προσομοιώσεων, με τα πρώτα πιλοτικά τεστ να αναμένονται σε ελεγχόμενα περιβάλλοντα τα επόμενα χρόνια. Για να λειτουργήσει σε πραγματικές συνθήκες, θα χρειαστεί συνδυασμός: υψηλότερη διείσδυση αυτόνομων/συνδεδεμένων οχημάτων, αναβαθμισμένοι σηματοδότες και φυσικά αποδοχή από τους οδηγούς. Ωστόσο, πολλές από τις τεχνολογίες που “χτίζουν” αυτό το μέλλον υπάρχουν ήδη στα σύγχρονα EV. Προηγμένα ADAS, adaptive cruise control, over-the-air ενημερώσεις λογισμικού και δυνατότητα V2X στα πιο καινούρια συστήματα.