Τι απώλειες έχουν οι μπαταρίες στην διάρκεια ζωής ενός EV

Οι μπαταρίες στα πιο πρόσφατα μοντέλα EV θα διαρκέσουν άνετα για όλη την ζωή του οχήματος και πιθανότατα δεν θα χρειαστεί να αντικατασταθούν

Ακούστε το άρθρο

«Οι μπαταρίες στα πιο πρόσφατα μοντέλα EV θα διαρκέσουν άνετα τη διάρκεια ζωής του οχήματος και πιθανότατα δεν θα χρειαστεί να αντικατασταθούν». Αυτό είπε ο David Savage, Αντιπρόεδρος για το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία της Geotab στην τελευταία μελέτη της εταιρείας που εξέτασε το πώς οι μπαταρίες των EV υποβαθμίζονται με την πάροδο του χρόνου.

Η Geotab είναι μια εταιρεία διαχείρισης στόλου με έδρα τον Καναδά που μεταξύ άλλων, αναλύει δεδομένα τηλεματικής από ηλεκτρικά οχήματα. Το 2019, η εταιρεία ανέφερε ότι οι μπαταρίες EV υποβαθμίζονται κατά 2,3% κατά μέσο όρο κάθε χρόνο. Τώρα, όμως, υπάρχει μια νέα μελέτη που δείχνει ότι τα πράγματα είναι ακόμα καλύτερα.

Αφού εξέτασε την υγεία των μπαταριών σχεδόν 5.000 στόλων και ιδιωτικών ηλεκτρικών οχημάτων που αντιπροσωπεύουν σχεδόν 1,5 εκατομμύρια ημέρες δεδομένων τηλεματικής, η Geotab διαπίστωσε, ότι ο μέσος ετήσιος ρυθμός υποβάθμισης των σύγχρονων μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων είναι μόλις 1,8%. Αυτό είναι 22% καλύτερο από ό,τι πριν από πέντε χρόνια και πιο ανακουφιστικό, τα οχήματα με τις κορυφαίες επιδόσεις, έχουν ποσοστό υποβάθμισης της μπαταρίας μόλις 1% ετησίως.

«Το γεγονός είναι ότι η μείωση της υγείας των μπαταριών κατά 1,8%, είναι απίθανο να έχει σημαντικό αντίκτυπο στις καθημερινές ανάγκες του οχήματος των περισσότερων οδηγών και αυτός ο αριθμός, θα μειωθεί περαιτέρω μόνο με νέα μοντέλα EV και βελτιωμένη τεχνολογία μπαταρίας. Οι άνθρωποι θα πρέπει να αισθάνονται σίγουροι, ότι πολλά τρέχοντα EV είναι κατάλληλα και οικονομικά για να αντικαταστήσουν μια σειρά από ελαφρά, μεσαία και βαρέα οχήματα ICE».

Τι απώλειες έχουν οι μπαταρίες στην διάρκεια ζωής ενός EV

Ένας ετήσιος ρυθμός υποβάθμισης 1,8%, σημαίνει ότι σε 20 χρόνια, η μπαταρία ενός EV θα εξακολουθούσε θεωρητικά να έχει 64% διάρκεια ζωής. Με άλλα λόγια, θα μπορούσε ακόμα θεωρητικά να επιτύχει το 64% της αρχικής αυτονομίας του. Έτσι, στην περίπτωση ενός Tesla Model Y Long Range All-Wheel Drive, ενός από τα EV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο, η αρχική του αυτονομία των 515 χλμ θα έπεφτε στα 330 χλμ, τα οποία θα εξακολουθούσαν να είναι άφθονα για οδήγηση στην πόλη, ή ακόμα και σύντομα ταξίδια.

Επιπλέον, η Geotab είπε ότι τα πολύ χρησιμοποιημένα EV, δεν παρουσιάζουν αυξημένα ποσοστά υποβάθμισης της μπαταρίας, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να επιτευχθεί μεγαλύτερη αξία, όσο περισσότερο οδηγούνται. Και αυτό που είναι εξίσου ενδιαφέρον είναι ότι ο ρυθμός με τον οποίο υποβαθμίζονται οι σύγχρονες μπαταρίες EV, είναι χαμηλότερος από εκείνον των εξαρτημάτων του συστήματος μετάδοσης κίνησης, των οχημάτων εσωτερικής καύσης.

Σε όλα αυτά που λέγονται, λάβετε υπόψη ότι η κατάσταση της υγείας μιας μπαταρίας, δεν είναι άμεσα ανάλογη με το εναπομένον εύρος, αλλά συνδέονται μεταξύ τους. Αυτό συμβαίνει επειδή τα περισσότερα, αν όχι όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα, έχουν προστατευτικά buffer και στα δύο άκρα της κατάστασης φόρτισης, γι’ αυτό συχνά βλέπετε δύο μετρήσεις χωρητικότητας μπαταρίας, μικτό και καθαρό.

Όσο περνάει ο καιρός, αυτά τα προστατευτικά buffer, θα γίνονται όλο και μικρότερα, καταναλώνοντας αποτελεσματικά τα αχρησιμοποίητα μέρη της μπαταρίας και μετριάζοντας την απώλεια αυτονομίας, που θα μπορούσε να βιώσει ο οδηγός. Αυτά τα buffer τελικά θα εξαντληθούν και τότε είναι που η τιμή αυτονομίας, θα πέσει τελικά στο λεγόμενο guess-o-meter του αυτοκινήτου.

Μπορείτε να το σκεφτείτε ως εξής: εάν η μπαταρία του αυτοκινήτου είχε αρχικά μικτή χωρητικότητα 60 κιλοβατώρες, μετά από 10 χρόνια με 1% υποβάθμιση ετησίως, θα λειτουργούσε ουσιαστικά ως μπαταρία 54 kWh.

Τι απώλειες έχουν οι μπαταρίες στην διάρκεια ζωής ενός EV

Ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες που μπορεί να επηρεάσει την κατάσταση της υγείας είναι η θερμοκρασία. Σύμφωνα με την εταιρεία τηλεματικής οχημάτων, υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ των αυτοκινήτων που έχουν ενεργή ψύξη μπαταριών,, σε σύγκριση με εκείνα με συστήματα παθητικού αέρα. Το Tesla Model S του 2015, που δεν είναι σε καμία περίπτωση το πιο σύγχρονο EV, αλλά διαθέτει σύστημα ενεργού υγρής ψύξης, έχει μέσο ποσοστό υποβάθμισης της μπαταρίας 2,3%, ενώ το αερόψυκτο Nissan Leaf του 2015 είναι στο 4,2%.

Ένας άλλος παράγοντας που μπορεί να επιταχύνει την υποβάθμιση της μπαταρίας, είναι οι υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος και για να το ξεπεράσουν αυτό, οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να προσπαθήσουν να παρκάρουν στη σκιά, αν είναι δυνατόν. Επιπλέον, η διατήρηση της κατάστασης φόρτισης μεταξύ 20% και 80% είναι ιδανική και θα παρατείνει τη διάρκεια ζωής της, σε σύγκριση με τις πολύ υψηλές ή πολύ χαμηλές καταστάσεις φόρτισης.

Η υποβάθμιση της μπαταρίας είναι αναπόφευκτη, αλλά μελέτες όπως αυτή δείχνουν ότι μερικές απλές συνήθειες είναι αρκετές, για να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής αυτού που είναι ουσιαστικά το πιο ακριβό μέρος ενός EV.  Άλλες μελέτες έχουν δείξει, ότι η γρήγορη φόρτιση DC δεν έχει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, σε σύγκριση με τη φόρτιση εναλλασσόμενου ρεύματος, όπως πιστεύαμε προηγουμένως και ότι η συνεχής φόρτιση μιας μπαταρίας που βασίζεται σε LFP στο 100%, θα μπορούσε στην πραγματικότητα να βλάψει τις κυψέλες.

Πηγή: insideevs.com

 

abb_img