Τι γίνεται με τις παλιές μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

Τι συμβαίνει με τις παλιές μπαταρίες του ηλεκτρικού αυτοκινήτου σας, όταν δεν τις χρειάζεστε πλέον;

Ακούστε το άρθρο

Η ανακύκλωση μπαταριών EV, εξακολουθεί να είναι μια αναπτυσσόμενη βιομηχανία. Το 2023, η κατανάλωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, αυξήθηκε σχεδόν τρεις φορές σε σύγκριση με το 2022, πράγμα που σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ,αντιπροσωπεύουν πλέον το 7% του συνόλου των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμα σχετικά στα σπάργανα, που σημαίνει ότι είναι λιγότερα γνωστά για τις διαδικασίες στο τέλος του κύκλου ζωής τους, ιδιαίτερα για τις μπαταρίες υψηλής τάσης. Τι θα συμβεί λοιπόν με την παλιά μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου σας όταν τελικά την αντικαταστήσετε; Και πού καταλήγει η μπαταρία του EV σας, εάν καταστραφεί σε τροχαίο ατύχημα;

Είναι ανακυκλώσιμες οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

Ναι, οι παλιές μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανακυκλώνονται, μέσω ενός συνδυασμού χερσαίας και υπεράκτιας επεξεργασίας αν και η διαδικασία είναι δαπανηρή και προς το παρόν διαθέσιμη μόνο στους κατασκευαστές.

«Αυτή τη στιγμή οι ανακυκλωτές, χρεώνουν σημαντικό κόστος στους κατασκευαστές, αλλά επειδή δεν υπάρχει όγκος, πολλές από τις διαδικασίες είναι εφάπαξ, επομένως συνεργαζόμαστε με τη βιομηχανία και τους φορείς αιχμής, για να διασφαλίσουμε ότι έχουμε σημαντικό όγκο», λέει ο Dickson Leow, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ανακύκλωσης IM Group, με έδρα τη Μελβούρνη.

Αυτή η έλλειψη όγκου, σημαίνει ότι οι ρυθμιστές εξακολουθούν να καλύπτουν τον χώρο ανακύκλωσης μπαταριών EV. «Καμία μπαταρία δεν πρέπει να πηγαίνει σε χωματερή, λέει η Katharine Hole, διευθύνουσα σύμβουλος της Australian Battery Recycling Initiative (ABRI).

Η κ. Hole, λέει ότι η ABRI συνεργάζεται με κατασκευαστές, την κυβέρνηση και άλλους φορείς του κλάδου, για να αναπτύξουν στρατηγικές βέλτιστων πρακτικών και να θεσπίσουν κατάλληλους νόμους, για το πότε αυξάνονται οι όγκοι, ιδιαίτερα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που είναι εκτός εγγύησης ή έχουν υποστεί ζημιά σε ατύχημα.

«Στη βιομηχανία σκραπ αυτοκίνητων, έχετε εταιρείες που έχουν καλή απόδοση και κάποιες όχι. Εάν το 60-80 τοις εκατό των ανθρώπων κάνουν το σωστό, ας επικεντρωθούμε στα προβληματικά μέρη», λέει. Σύμφωνα με την Tesla, τη δημοφιλέστερη μάρκα ηλεκτρικών αυτοκινήτων, «Καμία από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου που έχουν απορριφθεί, δεν πηγαίνει σε χώρους υγειονομικής ταφής και το 100 τοις εκατό ανακυκλώνεται».

Πριν παροπλίσει ένα πακέτο μπαταριών απο τον καταναλωτή και το στείλει για ανακύκλωση, η Tesla κάνει ό,τι μπορεί για να παρατείνει τη ωφέλιμη ζωή κάθε πακέτου μπαταριών».

Πώς απορρίπτονται οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

Σύμφωνα με την EcoBatt, η πλειονότητα των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που προέρχονται από τις μονάδες ανακύκλωσής της, είναι είτε εκτός εγγύησης, είτε μέρος ανάκλησης. «Παρατηρήσαμε ελάχιστους όγκους μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων (EV), που προέρχονται από οχήματα που έχουν διαγραφεί, ή έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές σε ατυχήματα.

Οι μεγαλύτεροι όγκοι που έχουμε λάβει μέχρι στιγμής, είναι κυρίως από αντικαταστάσεις εγγύησης και ανακλήσεις προϊόντων που ξεκίνησαν οι κατασκευαστές», δήλωσε η EcoBatt. Η διαδικασία αποσυναρμολόγησης και ανακύκλωσης μιας μπαταρίας EV είναι χρονοβόρα, με συνδυασμό χερσαίας και υπεράκτιας επεξεργασίας.

«Όταν μπει η μπαταρία EV, αποφορτίζεται και η ενέργεια θα συλληφθεί και θα σταλεί πίσω στο δίκτυο, η μπαταρία θα αποσυναρμολογηθεί και τα κομμάτια που δεν είναι τα στοιχεία ή τα μέταλλα, θα πάνε στην ανακύκλωση υλικών».

«Στη συνέχεια, οι κυψέλες της μπαταρίας θα συνθλιβούν και αυτό δημιουργεί κάτι που ονομάζεται μαύρη μάζα, η οποία είναι ένα μείγμα ορυκτών και μετάλλων. Στη συνέχεια εξευγενίζεται και επεξεργάζεται και στη συνέχεια, αγοράζεται και τοποθετείται σε νέα προϊόντα μπαταριών.»

Η μαύρη μάζα ή μαύρη άμμος όπως αποκαλείται μερικές φορές, είναι ένα «καυτό» εμπόρευμα, που περιέχει πολύτιμα μέταλλα όπως το νικέλιο, το κοβάλτιο και το λίθιο, αλλά αυτά απαιτούν εκτεταμένη διύλιση, προκειμένου να ανακτηθούν αποτελεσματικά και επομένως πρέπει να σταλούν σε χώρες με πιο προηγμένες δυνατότητες, όπως η Κορέα.

«Η μαύρη άμμος, που περιέχει πολύτιμα μέταλλα, εξάγεται σε εξειδικευμένες εταιρείες διύλισης, που είναι εξοπλισμένες για να εξάγουν και να εξευγενίζουν αυτά τα κρίσιμα μέταλλα», εξηγεί ο εκπρόσωπος της EcoBatt. «Μόλις εξευγενιστούν, αυτά τα μέταλλα, μπορούν να επανεισαχθούν στην αλυσίδα εφοδιασμού κατασκευής μπαταριών, κλείνοντας έτσι τον κύκλο χρήσης των πόρων».

Ποιος πληρώνει για την ανακύκλωση των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

Εάν η μπαταρία του ηλεκτρικού σας αυτοκινήτου εξακολουθεί να είναι υπό εγγύηση, τότε αυτή η διαδικασία θα βαρύνει τον κατασκευαστή, αλλά εάν είναι εκτός εγγύησης, αυτό μπορεί να είναι κάτι σαν γκρίζα ζώνη.

«Προς το παρόν, το κόστος της ανακύκλωσης μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων (EV), καλύπτεται κυρίως από κατασκευαστές και αντιπροσώπους, οι οποίοι είναι πελάτες μας, ή οποιαδήποτε οντότητα που ζητά τις υπηρεσίες μας για την ανακύκλωση των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων τους.

Αυτά τα έξοδα, δεν καλύπτονται επί του παρόντος από καμία υπάρχουσα προγραμματισμένη διαχείριση», είπε εκπρόσωπος της EcoBatt . «Αρχικά, οι κατασκευαστές αναλαμβάνουν συνήθως το κόστος ανακύκλωσης, ως μέρος των υποχρεώσεων της εγγύησης.

Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου, καθώς λήγουν οι εγγυήσεις, η ευθύνη για την κάλυψη των εξόδων ανακύκλωσης μπορεί να μετατοπιστεί στους καταναλωτές.» Οι περισσότεροι κατασκευαστές, προσφέρουν εγγύηση μπαταρίας στα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα, που εκτείνεται σε περίπου οκτώ χρόνια ή 160.000 χλμ.

Συνήθως, αυτή η εγγύηση, εγγυάται ότι η μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου σας, δεν θα χάσει περισσότερο από το 70 τοις εκατό της χωρητικότητάς της σε αυτήν την περίοδο. Εάν συμβεί αυτό, ο κατασκευαστής θα το αντικαταστήσει δωρεάν. «Όσον αφορά το συγκεκριμένο κόστος που μπορεί να έχει ένα άτομο κατά την ανακύκλωση της μπαταρίας του EV με την EcoBatt, αυτό θα εξαρτηθεί από διάφορους παράγοντες όπως το μέγεθος και ο τύπος της μπαταρίας, η εφοδιαστική μεταφορά και τυχόν πρόσθετες υπηρεσίες που απαιτούνται», εξηγεί ο εκπρόσωπος της EcoBatt.

 

abb_img