Πολλοί ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανησυχούν για το τι θα συμβεί αν το EV μείνει ακίνητο για μεγάλο διάστημα. Διακοπές στο εξωτερικό, επαγγελματικό ταξίδι, ή οτιδήποτε άλλο, σε όλες αυτές τις περιπτώσεις η μπαταρία υψηλής τάσης, η φόρτιση και η γενικότερη ασφάλεια του οχήματος χρειάζονται παραπάνω προσοχή. Τα καλά νέα είναι ότι με μερικές απλές κινήσεις μπορείς να αφήσεις το αυτοκίνητο παρκαρισμένο για εβδομάδες και να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο.
Ασφάλεια για EV και PHEV: Ποιες καλύψεις αξίζουν τα χρήματά τους;
Η σωστή κατάσταση φόρτισης και οι ρυθμίσεις της μπαταρίας
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου «αγαπούν» τη μέση περιοχή φόρτισης. Ούτε για καιρό στο 100%, ούτε για μέρες στο 0%. Αν ξέρεις ότι το EV σου θα μείνει παρκαρισμένο για μεγάλο διάστημα, στόχευσε να το αφήσεις κάπου γύρω στο 40–60% μπαταρίας. Σε αυτό το εύρος εξασφαλίζεις την μακροζωία της μπαταρίας.
Το δεύτερο που πρέπει να αποφασίσεις είναι αν θα το αφήσεις συνδεδεμένο στο ρεύμα. Για μερικές μέρες δεν υπάρχει κανένας λόγος να είναι στην πρίζα, αρκεί να έχεις επαρκή φόρτιση. Αν όμως λείπεις για εβδομάδες, σε κάποια μοντέλα έχει νόημα να το αφήσεις συνδεδεμένο με όριο φόρτισης στο 60 ή 70%, ώστε το αυτοκίνητο να μπορεί να κάνει μόνο του θερμική διαχείριση της μπαταρίας ή να αναπληρώνει τυχόν μικρές απώλειες. Σημαντικό είναι να ρυθμίσεις το όριο φόρτισης από το μενού ή την εφαρμογή και να μην το αφήσεις να φορτίζει συνεχώς μέχρι το 100%. Πρέπει επίσης να θυμάσαι ότι, ακόμη και σβηστό, το αυτοκίνητο καταναλώνει μικρή ενέργεια για συστήματα τηλεματικής, συναγερμό ή απομακρυσμένη πρόσβαση.
Μύθοι και αλήθειες για τις πυρκαγιές στα EVs
Θέση στάθμευσης, ελαστικά και γενική ασφάλεια του οχήματος
Η επιλογή της θέσης που θα μείνει παρκαρισμένο το EV παίζει μεγαλύτερο ρόλο απ’ όσο νομίζεις. Αν έχεις τη δυνατότητα, προτίμησε κλειστό ή τουλάχιστον σκιερό χώρο. Οι μεγάλες θερμοκρασιακές μεταβολές και η παρατεταμένη έκθεση στον ήλιο δεν βοηθούν ούτε τη μπαταρία ούτε το εσωτερικό του αυτοκινήτου. Σε περιοχές με παγετό ή πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, ένα γκαράζ προστατεύει τόσο τα ηλεκτρικά συστήματα, όσο και τα ελαστικά. Μια παρατεταμένη στάση μπορεί να δημιουργήσει και επίπεδα σημεία στα ελαστικά, ειδικά αν το αυτοκίνητο μένει ακίνητο στο ίδιο σημείο για μήνες. Αν λείπεις για μεγάλο διάστημα, αξίζει να φουσκώσεις λίγο παραπάνω τα ελαστικά. Φυσικά μέσα στα επιτρεπτά όρια ή, αν υπάρχει κάποιος, να μετακινεί το αυτοκίνητο λίγα μέτρα ανά μερικές εβδομάδες. Με την επιστροφή σου, έλεγξε οπτικά τα ελαστικά και οδήγησε προσεκτικά τα πρώτα χιλιόμετρα, για να βεβαιωθείς ότι δεν υπάρχουν ζημιές.
Στο θέμα της ασφάλειας, ισχύουν όσα θα έκανες και για οποιοδήποτε αυτοκίνητο, με μερικές επιπλέον λεπτομέρειες. Έλεγξε ότι όλες οι πόρτες είναι κλειδωμένες, ο συναγερμός ενεργός και τα καλώδια φόρτισης δεν είναι εκτεθειμένα. Καλό είναι να αποφεύγεις να αφήνεις πολύτιμα αντικείμενα μέσα σε κοινή θέα. Ναι, ακόμη κι αν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε ιδιωτικό χώρο. Τέλος, το να αφήσεις ένα EV παρκαρισμένο για καιρό δεν είναι λόγος άγχους, αρκεί να το κάνεις με σχέδιο.