Σύμφωνα με το AAA το αυτόματο σύστημα φρεναρίσματος έχει πολλά προβλήματα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε ότι είναι ένα βοηθητικό σύστημα ενεργητικής ασφάλειας. Και δεν εγγυάται την αποφυγή σύγκρουσης.
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν πολλά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού. Αλλά μια νέα έρευνα του AAA (American Automobile Association) δείχνει ότι είναι σχεδιασμένα για να βοηθούν τους οδηγούς, όχι για να αντικαταστήσουν την προσοχή στην οδήγηση. Αυτό ισχύει κυρίως για τα συστήματα αυτόματου φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης. Που σύμφωνα με το AAA, έχουν ελλιπή ικανότητά να αποτρέψουν συγκρούσεις.
Τι σημαίνει «ελλιπής»; Από 40 δοκιμές με τέσσερα SUV διαφορετικών κατασκευαστών, μόνο μία ολοκληρώθηκε χωρίς σύγκρουση από διασταυρούμενη κίνηση. Μάλιστα το 50% της αποτυχίας αφορούσε ακίνητα άτομα που στέκονταν πίσω από τα SUV. Από τις 20 δοκιμές, στις 10 τα SUV έπεσαν πάνω στο ομοίωμα ανθρώπου και 5 φορές το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος δεν ενεργοποιήθηκε καν.
Πώς έγινε η δοκιμή
Το AAA χρησιμοποίησε ένα Hyundai Tucson, ένα Volkswagen Tiguan, ένα Mazda CX-30 και ένα Lexus RX 350. Όλα μοντέλα του 2023 που σύμφωνα με το AAA είναι αντιπροσωπευτικά των δημοφιλών μικρών και μεσαίων SUV που χρησιμοποιούνται σήμερα.
Για τις δοκιμές διασταυρούμενης κίνησης και φρεναρίσματος χρησιμοποιήθηκαν δύο σενάρια. Η κίνηση προς τα πίσω (όπισθεν) σε ευθεία καθώς και σε γωνία. Και τα δύο με ένα μεγάλο όχημα σταθμευμένο στα δεξιά. Για τις δοκιμές με πεζούς, ένα ανθρώπινο ομοίωμα ύψους περίπου 115 εκατοστών ήταν περίπου 1,8 μέτρα πίσω από το SUV και στο κέντρο του πλάτους του. Ενώ στις δοκιμές διασταυρούμενης κίνησης, έγινε χρήση μαλακού ρομποτικού οχήματος. Και στα δύο σενάρια, η ταχύτητα ήταν 24 χλμ./ώρα. Τα SUV άρχισαν την κίνηση όταν ο στόχος ήταν περίπου 61 μέτρα μακριά. Και ο οδηγός δεν άγγιξε κανένα πεντάλ. Κάθε αυτοκίνητο έκανε τη δοκιμή πέντε φορές. Και μόνο το Volkswagen Tiguan απέφυγε μια φορά τη σύγκρουση.
Η δοκιμή με οπισθοπορεία σε γωνία ήταν ιδιαίτερα προβληματική για τα συστήματα. Αφού τελικά κανένα δεν απέφυγε τη σύγκρουση, ενώ κάποιες φορές δεν φρέναραν καθόλου. Στα συνολικά στατιστικά τα φρένα ενεργοποιήθηκαν μόνο στο 45% των δοκιμών σε οπισθοπορεία με γωνία και στο 85% των δοκιμών στην ευθεία κίνηση με όπισθεν. Το Lexus RX 350 ήταν το μόνο όχημα που δεν φρέναρε σε καμία από τις δοκιμές με γωνία.
Ως προς τους πεζούς, η έρευνα δείχνει μια πιθανότητα 50% να χτυπήσει κάποιος που στέκεται ακριβώς πίσω από το όχημα. Το Tiguan, παρόλο που είναι το μόνο SUV που απέφυγε μια σύγκρουση διασταυρούμενης κίνησης, χτύπησε το ομοίωμα ανθρώπου σε όλες τις δοκιμές. Μάλιστα σε δύο δεν ενεργοποιήθηκε καθόλου το αυτόματο φρενάρισμα. Αλλά το Mazda CX-30 ήταν χειρότερο. Χτύπησε και αυτό τον πεζό όλες τις φορές και απέτυχε να φρενάρει τρεις φορές.
Τί σχολιάζουν οι μάρκες
Έγιναν επικοινωνίες με τους κατασκευαστές των οχημάτων της δοκιμής, για σχολιασμό και εξηγήσεις σχετικά με τα συστήματα ασφαλείας. Η Lexus εξήγησε ότι το σύστημά της Rear Cross Traffic Braking πρώτα ειδοποιεί τους οδηγούς και στη συνέχεια φρενάρει αυτόματα για να βοηθήσει στην αποφυγή ή την μείωση της επαφής. Αλλά δεν έχει σχεδιαστεί για να σταματά το όχημα. Ακόμα και αν σταματήσει, τα φρένα θα απελευθερωθούν μετά από περίπου δύο δευτερόλεπτα.
«Τα οχήματα της Lexus είναι διαθέσιμα με πολλές διαφορετικές τεχνολογίες υποστήριξης. Που σχεδιάστηκαν για να βοηθήσουν τον οδηγό να γνωρίζει πιθανά εμπόδια γύρω από το όχημα και οχήματα που περνούν πίσω από το Lexus κατά την κίνηση πίσω. Να ειδοποιούν τον οδηγό και, σε ορισμένες περιπτώσεις, να λαμβάνουν μέτρα εάν κρίνουν ότι είναι πιθανή μια σύγκρουση. Δεδομένου ότι ενδέχεται να μη λειτουργούν σωστά υπό ορισμένες συνθήκες, η οπτική επιβεβαίωση του οδηγού είναι απαραίτητη. Ο οδηγός είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για την ασφαλή οδήγηση.» ήταν η δήλωση της Lexus.
Η Volkswagen έστειλε μια παρόμοια δήλωση σχετικά με το αυτόματο σύστημα φρεναρίσματος. «Η ασφάλεια των πελατών μας είναι προτεραιότητα για τη Volkswagen. Τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού σχεδιάστηκαν για να βοηθούν. Αλλά δεν υποκαθιστούν την προσεκτική οδήγηση. Όπως συστήνει η έρευνα, οι οδηγοί πρέπει να είναι πλήρως ενήμεροι για το περιβάλλον γύρω από το αυτοκίνητο τους. Να χρησιμοποιούν τις κάμερες οπισθοπορείας για να ενισχύσουν την επίγνωσή τους και να οδηγούν προσεκτικά.»
Ποια η θέση της Hyundai;
Η Hyundai δεν σχολίασε τη συγκεκριμένη έρευνα, αλλά έκανε μια δήλωση σχετικά με το σύστημα Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA). «Το Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) της Hyundai μπορεί να ειδοποιήσει τον οδηγό για έναν πιθανό κίνδυνο παρέχοντας έναν ακουστικό προειδοποιητικό ήχο και εφαρμόζοντας ελαφρύ φρενάρισμα. Το σύστημα είναι ενεργό όταν το όχημα είναι σε κίνηση με την όπισθεν και με χαμηλή ταχύτητα. Ποτέ δεν βασιζόμαστε αποκλειστικά στο RCCA. Το σύστημα δεν μπορεί να αποτρέψει όλες τις συγκρούσεις και ενδέχεται να μην παρέχει ειδοποιήσεις ή φρενάρισμα σε όλες τις συνθήκες. Πάντα γυρίζουμε το κεφάλι μας και χρησιμοποιούμε τους καθρέπτες για να επιβεβαιώσουμε την απόσταση πίσω. Υπάρχουν περιορισμοί στη λειτουργία, την ανίχνευση, την εμβέλεια και τη σαφήνεια του συστήματος. Στο εγχειρίδιο υπάρχουν περισσότερες λεπτομέρειες και περιορισμοί.»
Η Mazda ακόμα δεν έχει σχολιάσει το θέμα.
Το συμπέρασμα της δοκιμής του AAA είναι απλό. Τα συστήματα που ανιχνεύουν αντικείμενα κατά την κίνηση με την όπισθεν και έχουν δυνατότητα αυτόματου φρεναρίσματος προσφέρουν ένα επίπεδο υποβοήθησης. Αλλά είναι μέχρι εκεί. Οι οδηγοί πρέπει ακόμα να είναι προσεκτικοί και επιφυλακτικοί όσο κινούνται με την όπισθεν.
Τί είναι το ΑΑΑ
Πηγή: motor1.com