H Kineo είναι μία νέα ελληνική start-up εταιρεία που φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο που μετακινούμαστε στις πόλεις.
Το πως θα το πετύχουν είχαμε τη χαρά να τo συζητήσουμε μαζί τους, κάνοντας μία βόλτα στους δρόμους της Αθήνας με τα ηλεκτρικά τους ποδήλατα.
Αρχικά, η εταιρεία έναντι μίας μηνιαίας συνδρομής, μας δίνει τη δυνατότητα να ενοικιάσουμε ένα ηλεκτρικό ποδήλατο ή πατίνι και να ζήσουμε την εμπειρία που, όπως οι ίδιοι υποστηρίζουν, θα αλλάξει τον τρόπο που βιώνουμε τις αστικές μας μετακινήσεις για πάντα.
Πριν καν ξεκινήσουμε τη συζήτηση μας με τον Αδάμ Μαρκάκη, CEO της Kineo, αναρωτηθήκαμε κατά πόσο οι άνθρωποι που εργάζονται για την εταιρεία έχουν απαρνηθεί τα αυτοκίνητα τους και πως μετακινούνται στην πόλη.
Ο κ. Μαρκάκης τα τελευταία επτά χρόνια δεν χρησιμοποιεί αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις του, έχοντας βάλει στην καθημερινότητά του το ηλεκτρικό ποδήλατο και το ηλεκτρικό πατίνι.
Διαβάστε επίσης: Enfield 8000: Το πρώτο σύγχρονο ελληνικό ηλεκτρικό Ι.Χ. από τη Σύρο
H αποκλειστική μετακίνηση, ωστόσο, με αυτά τα μέσα, όπως μας εξηγεί, παρουσιάζει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Όπως είναι για παράδειγμα, η απόσταση που θα πρέπει να διανύσει κάποιος από το σπίτι του για να μεταβεί στον χώρο εργασίας του μιας και η απόσταση θα πρέπει να είναι σχετικά κοντινή. Ένα άλλο είναι ότι δεν υπάρχει, για παράδειγμα, η δυνατότητα μεταφοράς δύο παιδιών από και προς το σχολείο τους.
Ο CEO της Kineo όμως θεωρεί επιτυχία για την ομάδα του πως χρησιμοποιεί αυτοκίνητο μόνο για τις πραγματικά απαραίτητες διαδρομές της.
Πόλεις για Ανθρώπους
Επιπλέον, βασική προϋπόθεση για να γίνει κανείς μέλος της ομάδας είναι να έχει δει, να έχει ζήσει και να ευελπιστεί σε πόλεις πιο φιλικές προς τον άνθρωπο, αυτό που χαρακτηριστικά λέμε “Πόλεις για Ανθρώπους”. Σκοπός τους άλλωστε με την Kineo είναι να γίνουν μέρος αυτής της αλλαγής για τις πόλεις μας.
Η λειτουργία της υπηρεσίας είναι πολύ απλή. Μπαίνουμε στο site, επιλέγουμε όχημα, ολοκληρώνουμε την κράτηση και η Kineo το φέρνει στην πόρτα μας. Αναλαμβάνουν, επίσης, τη συντήρηση ή την ασφάλεια για όση χρονική διάρκεια το κρατήσουμε.
Η ιδέα για τη δημιουργία της Κineo προέκυψε από προσωπική ανάγκη του κ. Μαρκάκη, αφού στο αυτοκίνητο που χρησιμοποιούσε για τις μετακινήσεις του, αισθανόταν πάντα ότι έβγαινε η χειρότερη εκδοχή του εαυτού του.
Ώσπου έζησε στο εξωτερικό, σε μια περιοχή όπου μεταφερόταν παντού με τα πόδια και τα ΜΜΜ και έτσι ένιωθε πολύ πιο ήρεμος, χαρούμενος, αλλά και συνδεδεμένος με τη γειτονιά του.
“Από τότε που επέστρεψα, ψάχνω αυτό το συναίσθημα, με το οποίο η μικροκινητικότητα είναι απόλυτα συνυφασμένη. Σε συζητήσεις γνωρίζω συνέχεια κόσμο, ο οποίος είναι όπως ήμουν εγώ. Ιστορίες καθημερινής τρέλας από το αυτοκίνητο, το οποίο όμως συνεχίζει να χρησιμοποιεί, όσο κοντά και αν μένει στη δουλειά του, όσο κοντά και αν είναι η αγορά ή το καφέ που βρίσκει τους φίλους του. Όσο ρωτάω το γιατί, ακούω τους ίδιους προβληματισμούς για το κόστος, την ανασφάλεια, την εκπαίδευση”, αναφέρει ο κ. Μαρκάκης.
«Πάρε πίσω την πόλη σου!»
Το μότο της Kineo είναι «Πάρε πίσω την πόλη σου!» καθώς η μικροκινητικότητα αποτελεί μια τεράστια ευκαιρία για τις πόλεις, αφού μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση ορισμένων από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν τον 21ο αιώνα, όπως η συμφόρηση, οι εκπομπές CO2, η ποιότητα του αέρα, η ηχορύπανση, η άνιση πρόσβαση στο αστικό δίκτυο και κατ’ επέκταση στην αγορά εργασίας.
Τα ηλεκτρικά ποδήλατα και πατίνια από την άλλη συρρικνώνουν το φυσικό αποτύπωμα, το οποίο απαιτείται για τη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών σε μικρές αποστάσεις. Έχουν τη δυνατότητα να συνδέσουν καλύτερα τους πολίτες με τη δημόσια συγκοινωνία, να περιορίσουν την εξάρτηση από τα ιδιωτικά αυτοκίνητα και να αξιοποιήσουν στο έπακρο τον υπάρχοντα δημόσιο χώρο, μειώνοντας σημαντικά το περιβαλλοντικό κόστος των μετακινήσεων.
Προς το παρόν, μπορούμε να βρούμε τα ηλεκτρικά ποδήλατα και πατίνια της Kineo, μόνο στην Αττική. Σύντομα όμως θα εξυπηρετούν και άλλες πόλεις της Ελλάδας και της Κύπρου.
Πολλοί χρήστες δοκιμάζουν την υπηρεσία της Kineo και σαν τύπου “test drive” των ηλεκτρικών ποδηλάτων ή του πατινιού. Αυτά τα οχήματα είναι κάτι νέο για τον περισσότερο κόσμο και η ευκαιρία να ζήσουν την εμπειρία αυτή στη καθημερινότητα και τη γειτονιά τους και όχι απλά σε μια πίστα ή σε μια ολιγόλεπτη διαδρομή κάνει αρκετούς να τα δοκιμάζουν με αυτόν το σκοπό. Πολλές φορές μάλιστα στο τέλος αυτής της δοκιμής αγοράζουν είτε το όχημα που δοκίμασαν, είτε κάποιο άλλο.
Το μέλλον των μετακινήσεων στην περίπτωση της Αθήνας
Σύμφωνα με τον κ. Μαρκάκη, στην Αθήνα το 80% των μετακινήσεων πραγματοποιούνται σε μία απόσταση περίπου οκτώ χιλιομέτρων. Για αυτό και το όραμα της Kineo είναι η πλειονότητα αυτών των μετακινήσεων να πραγματοποιούνται με άλλα μέσα, πιο φιλικά προς την πόλη και τους συμπολίτες μας.
Ειδικά το κέντρο της Αθήνας, το οποίο έχει παραχωρήσει το 60% του χώρου του σε παρκαρισμένα αυτοκίνητα, θα ήθελαν να το δουν απελευθερωμένο από τη διερχόμενη κυκλοφορία, με χαμηλότερα όρια ταχύτητας και προσβάσιμο από όλους.
Όπως μας τόνισε ο κ. Μαρκάκης, το βασικό σενάριο είναι πως θα αρχίσουμε να συγκλίνουμε στους ευρωπαϊκούς μέσους όρους υιοθέτησης εναλλακτικών μορφών μεταφοράς (η χρήση αυτοκινήτου στην πολύ πιο πυκνοκατοικημένη Αθήνα είναι στο 70%, όταν π.χ. στο Παρίσι είναι στο 30%) και πως ένα μερίδιο του γερασμένου ρυπογόνου στόλου ιδιωτικών αυτοκινήτων που τώρα κυκλοφορεί στους δρόμους μας θα αντικατασταθεί από ηλεκτρικά οχήματα.
Οι άνθρωποι της Kineo θεωρούν ότι αν εκμεταλλευτούμε την τωρινή συγκυρία μπορούμε να ονειρευόμαστε πολύ πιο δραστικές, ουσιαστικές και ευχάριστες αλλαγές στην πόλη μας.
Διαβάστε επίσης: Το πείραμα της Αστυπάλαιας σηματοδοτεί την εκκίνηση της ηλεκτροκίνησης
Επίσης, θεωρούν ότι πράγματι μπορεί κάποιος να μετακινηθεί με ηλεκτρικό πατίνι ή ποδήλατο στους δρόμους της Αθήνας, καθώς υπάρχουν εκατοντάδες παραδείγματα ανθρώπων που το κάνουν καθημερινά.
Σίγουρα δεν είναι η πιο εύκολη απόφαση, είναι όμως μια απόφαση που όποιος την πάρει, δύσκολα έχει γυρισμό. Ακόμα και στην Αθήνα, γίνονται τόσο πιο ευχάριστες και εύκολες οι μετακινήσεις που αρχίζει κανείς να βλέπει διαφορετικά το περιβάλλον του.
Υπάρχουν μειονεκτήματα στη μετακίνηση με ηλεκτρικό ποδήλατο ή πατίνι στην Αθήνα;
Μειονεκτήματα στη μετακίνηση με ηλεκτρικό ποδήλατο ή πατίνι στην Αθήνα, όπως μας επισημαίνουν, φυσικά και υπάρχουν. Η έλλειψη υποδομών, αλλά και η κατάσταση των υπαρχουσών υποδομών, κάνουν κάποιες διαδρομές πιο αγχωτικές από ό,τι χρειάζεται.
Πρόβλημα, επίσης, είναι και η στάθμευση, μιας και αν ζει κανείς σε ένα διαμέρισμα σε κάποιον όροφο οι επιλογές του είναι πολύ περιορισμένες.
Τέλος, εκεί που σκοπεύουν να δώσουν τη μεγαλύτερη “μάχη” τους, είναι το κομμάτι της κουλτούρας και του αυτοκινητοκεντρισμού, συμπληρώνοντας πως: “Τα επίπεδα χρήσης αυτοκινήτου στην Αθήνα είναι πολύ μεγαλύτερα από ό,τι μπορεί να υποστηρίξει μια τόσο μεγάλη και πυκνοκατοικημένη πόλη. Δεν θα έπρεπε να παρκάρουμε όπου βρίσκουμε, χωρίς να σκεφτόμαστε καν να θα σταματήσουμε στις διαβάσεις για να περάσουν οι πεζοί. Ταυτόχρονα, δεν καταδεχόμαστε τα ΜΜΜ, δεν περπατάμε, και όσοι ποδηλατούν μας φαίνονται ή ρομαντικοί ή περίεργοι”.
Εισαγωγή και των επιχειρήσεων στη μικροκινητικότητα
Στις υπηρεσίες τους υπάρχει και η επιλογή “business” που απευθύνεται σε επιχειρήσεις οι οποίες μπορούν να δοκιμάσουν την μικροκινητικότητα, βοηθώντας στο να φτιαχτούν “καλύτερες” πόλεις και να κάνουν τη λειτουργία τους πιο αποτελεσματική και πιο πράσινη.
Το πρώτο που μπορούν να κάνουν οι επιχειρήσεις είναι να εντάξουν συνδρομές στα benefits που δίνουν στους υπαλλήλους και να προωθήσουν τη χρήση αυτών των οχημάτων.
Το δεύτερο είναι να αντικαταστήσουν μερίδιο του στόλου τους με προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα.
Για παράδειγμα, η χρήση τέτοιων οχημάτων μέσα στα κέντρα των πόλεων για last mile (food delivery, logistics, κτλ) είναι κάτι που στο εξωτερικό αποτελεί λύση που προτιμούν εταιρείες – κολοσσοί, όπως η Amazon ή η DHL.
Η Kineo αναλαμβάνει την πλήρη υποστήριξη των οχημάτων, τις απαραίτητες υποδομές που θα χρειαστούν στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης, καθώς και την εκπαίδευση των οδηγών της.
Το μελλοντικό πλάνο της Kineo είναι μέσα από συνεργασίες να βοηθήσουν να δοκιμαστούν ιδέες (υποδομές, στάθμευση, δεδομένα) που θα κάνουν την υιοθέτηση αυτών των μέσων πιο εύκολη και να γίνουν ο καταλύτης της αλλαγής που θέλουμε να δούμε στις πόλεις μας.