Στο Λος Άντζελες, η Tesla αποκάλυψε τα πολυαναμενόμενα robotaxi. Εκτός από ένα κουπέ με πόρτες gullwing, ο Elon Musk παρουσίασε επίσης ένα αυτόνομο βαν για 20 επιβάτες. Το Cybercab αναμένεται να κυκλοφορήσει το 2026.
Η εκδήλωση στα στούντιο της Warners Bros ξεκίνησε σχεδόν με μια ώρα καθυστέρηση και φέρεται να οφείλεται σε ένα έκτακτο ιατρικό περιστατικό που συνέβει στο κοινό. Όταν ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, Έλον Μασκ, ανέβηκε σε ένα Cybercab χωρίς οδηγό και χωρίς τιμόνι, προκλήθηκε μεγάλη έκπληξη, κυρίως λόγω της εμφάνισης του οχήματος.
Άλλωστε, δεν απαιτούνταν εξουσιοδότηση για την οδήγηση του αυτοκινήτου χωρίς τιμόνι. Καθώς το κινηματογραφικό στούντιο βασίζεται σε ένα πραγματικό οδικό περιβάλλον, ο Μασκ θα μπορούσε ακόμα να επιδείξει τις δυνατότητες του συστήματος αυτόνομης οδήγησης.
Το Cybercab είναι ένα αεροδυναμικά διαμορφωμένο κουπέ, με πόρτες τύπου «γλάρου», ενώ οι κριτικοί βλέπουν μια ορισμένη ομοιότητα με το VW XL1. Το Cybercab αποδεικνύει ότι οι βασικοί κανόνες αεροδυναμικής είναι ίδιοι για όλους.
Εάν ένα αυτοκίνητο πρόκειται να είναι αεροδυναμικό, δεν υπάρχει τρόπος να παρακάμψετε αυτό το συγκεκριμένο σχήμα. Το σώμα από ανοξείδωτο ατσάλι (εδώ με μια πινελιά χρυσού) και η συνεχής φωτεινή λωρίδα στο μπροστινό μέρος θυμίζουν Cybertruck, ακόμα κι αν για αεροδυναμικούς λόγους, το αυτοκίνητο δεν είναι τόσο αιχμηρό όσο το pickup.
Η Tesla εξακολουθεί να σιωπά σχετικά με την πλατφόρμα και την τεχνολογία κίνησης του Cybercab για την πρεμιέρα, ενώ προς το παρόν δεν υπάρχουν λεπτομερείς πληροφορίες ούτε στον ιστότοπο της Tesla.
Ωστόσο, ο Μασκ ανακοίνωσε ότι οι ιδιώτες πελάτες θα μπορούν να αγοράσουν το αυτοοδηγούμενο αυτοκίνητο για λιγότερο από 30.000 δολάρια, ένα όριο τιμής που πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων αποτυγχάνουν να επιτύχουν με σημαντικά πιο συμβατικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ακόμη και το φθηνότερο Tesla, κοστίζει σήμερα πάνω από 40.000 δολάρια στις ΗΠΑ, αφού η αυτοκινητοβιομηχανία, έβγαλε το Model 3 με τη μικρή μπαταρία LFP από την αγορά (λόγω των δασμών στην μπαταρία που εισάγεται από την Κίνα).
Σε αντίθεση με το Model 3, το Cybercab είναι μόνο διθέσιο. Οι αρθρωτές πόρτες δίνουν πρόσβαση σε ένα μάλλον μικρό εσωτερικό, με ένα συμπαγές διαχωριστικό πίσω από τα δύο καθίσματα. Έτσι, η Tesla έχει καταργήσει και το πίσω παράθυρο.
Η Tesla σχεδιάζει να ξεκινήσει την παραγωγή το 2026, τουλάχιστον σύμφωνα με τον Musk. Ωστόσο, πρόσθεσε ότι τείνει να είναι αρκετά αισιόδοξος με τα χρονοδιαγράμματα. Μένει λοιπόν να δούμε αν το μοντέλο θα κυκλοφορήσει πραγματικά στην αγορά σε δύο χρόνια. Για να πάρουμε το πιο κραυγαλέο παράδειγμα: ο Musk παρουσίασε τη δεύτερη γενιά του Tesla Roadster τον Νοέμβριο του 2017 και ανακοίνωσε την παραγωγή για το 2020, αλλά το όχημα δεν είναι ακόμα διαθέσιμο σήμερα.
Αυτόνομη οδήγηση μόνο με κάμερες
Μέχρι την πραγματική πρεμιέρα του Cybercab (ο Musk ανέφερε επίσης το έτος 2027), η Tesla θέλει να αναπτύξει περαιτέρω το σύστημα αυτόνομης οδήγησης στα Model 3 και Model Y. Τα Model 3 και Model Y αναμένεται να μπορούν να οδηγούν αυτόνομα στην Καλιφόρνια και στο Τέξας μέχρι το τέλος του επόμενου έτους, ανάλογα με τις ρυθμιστικές εγκρίσεις, μετά τις οποίες, θα ακολουθήσουν και τα Cybertruck, Model S και Model X.
Έτσι, το Cybercab φαίνεται να χρησιμοποιεί ένα συγκρίσιμο σύστημα, αποκλειστικά βασισμένο σε κάμερα. Ο Έλον Μασκ έχει απορρίψει τους ακριβούς αισθητήρες lidar αρκετές φορές στο παρελθόν και επιμένει στα «όπλα» του για το Cybercab.
Η Tesla υπόσχεται ότι τα Cybercabs, θα είναι επίσης ιδιαίτερα φθηνά στη λειτουργία τους. Στην εκδήλωση, ο Μασκ είπε ότι το Cybercab θα κόστιζε περίπου 20 σεντς ανά μίλι, ενώ ένα μέσο ταξίδι με λεωφορείο στις ΗΠΑ θα κόστιζε περίπου ένα δολάριο ανά μίλι, με άλλα λόγια, πέντε φορές περισσότερο. Φυσικά, αυτό δεν μπορεί να επαληθευτεί προς το παρόν.
Εκτός από το Cybercab που μοιάζει με αυτοκίνητο, η Tesla παρουσίασε επίσης το Robovan, μια απίστευτα φουτουριστική ερμηνεία ενός μεσαίου μεγέθους ηλεκτρικού λεωφορείου. Η παρουσίαση του Cybercab ως το πολυανακοινωθέν robotaxi της Tesla ήταν ξεκάθαρα στο επίκεντρο της εκδήλωσης «Εμείς τα Ρομπότ».
Αν και ο Μασκ έχει ήδη γράψει για αυτόνομα λεωφορεία σε ένα από τα βασικά σχέδιά του, ένα λεωφορείο Telsa έχει από τότε μπει σε αναμονή. Το InsideEVs γράφει επίσης ότι το Robovan «ήταν μια έκπληξη προσθήκη την τελευταία στιγμή».
Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν προς το παρόν δεδομένα για το σύστημα κίνησης, το σύστημα αυτόνομης οδήγησης ή την ημερομηνία κυκλοφορίας, μιλά επίσης υπέρ της «προσθήκης της τελευταίας στιγμής» και η Tesla έχει μέχρι στιγμής σιωπήσει για την τιμή.
Έχουν ήδη γίνει πολλές μελέτες αυτόνομων minibus στο παρελθόν, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ταξί μεγάλης χωρητικότητας, μεταφορά εμπορευμάτων ή για άλλους σκοπούς με εναλλάξιμες μονάδες. Η Tesla παρουσίασε επίσης ένα είδος φορτηγού τροφίμων ως κυλιόμενο φαγητό εκτός από τον μεταφορέα επιβατών.
Ας δούμε λοιπόν τα γνωστά γεγονότα: Χωρίς οδηγό που χρειάζεται καθαρή θέα στον δρόμο μπροστά, το Robovan δεν έχει πλέον παρμπρίζ. Στο εξωτερικό του κυριαρχούν χρυσά στοιχεία και γυάλινες επιφάνειες στα πλαϊνά. Οι τροχοί βρίσκονται στο εσωτερικό κάτω από τη χρυσή επένδυση, η οποία δίνει στο Robovan την εμφάνιση ενός τρένου που αιωρείται λίγα εκατοστά πάνω από το δρόμο. Οι συρόμενες γυάλινες πόρτες στα πλαϊνά παρέχουν πρόσβαση στο εσωτερικό ή στο περίπτερο των φορτηγών τροφίμων.
Αν και η ημερομηνία της πρεμιέρας δεν είναι ακόμη γνωστή, ο Μασκ υποδεικνύει ότι το όχημα έρχεται. «Ένα από τα πράγματα που θέλουμε να κάνουμε και το έχετε δει με το Cybertruck, είναι ότι θέλουμε να αλλάξουμε την εμφάνιση των δρόμων», είπε ο Μασκ για το Robovan. «Το μέλλον πρέπει να μοιάζει με το μέλλον».
Αυτό που είναι σχεδόν πιο εκπληκτικό στη διπλή πρεμιέρα από το σχέδιο του νέου Tesla είναι η μαζική κριτική που εκφράστηκε στα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης αμέσως μετά την εκδήλωση. Το InsideEVs τονίζει ότι η Tesla απέτυχε να τηρήσει την ανακοινωθείσα ημερομηνία κυκλοφορίας στην αγορά και τις υποσχόμενες βασικές τιμές: «Το Cybertruck υποτίθεται ότι κοστίζει κάτω από 50.000 δολάρια, αλλά τώρα ξεκινά από 80.000 δολάρια».
Το Electrek επικρίνει επίσης την Tesla για την υπόσχεση αυτόνομης οδήγησης για πολλά χρόνια. «Τα μόνα διαθέσιμα δεδομένα, δείχνουν ότι η Tesla χρειάζεται περίπου 500-100x βελτίωση σε μίλια μεταξύ της απεμπλοκής πριν μπορέσει να το κάνει πραγματικότητα, και κατάφερε να κάνει μόνο ~ 2 φορές βελτίωση μέχρι στιγμής φέτος», λέει.
Πολλοί ειδικοί έχουν επικρίνει την εξάρτηση μόνο από τις κάμερες για την αυτόνομη οδήγηση. Η Waymo χρησιμοποιεί επίσης συστήματα ραντάρ και lidar, αλλά μπορεί ήδη να καταγράφει 100.000 αυτόνομα ταξίδια την εβδομάδα σε τέσσερις πόλεις των ΗΠΑ.
Πηγή: insideevs.com