Σύμφωνα με ανάλυση του Κέντρου Έρευνας Ηλιακής Ενέργειας και Υδρογόνου της Βάδης-Βυρτεμβέργης (ZSW), σχεδόν 42 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία και υβριδικά plug-in κυκλοφορούσαν παγκοσμίως στα τέλη του 2023. Ακόμα κι αν μεμονωμένες αγορές αναπτύσσονται πιο αργά από πριν, η δυναμική της ηλεκτρικής κινητικότητας συνεχίζεται, σύμφωνα με το ZSW.
Συγκριτικά, υπήρχαν μόνο 7,8 εκατομμύρια BEV και PHEV το 2019, ενώ τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν απόθεμα 27,85 εκατομμυρίων οχημάτων στο τέλος του 2022.
Από τα σχεδόν 42 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο δρόμο, η πλειοψηφία τους βρίσκεται στην Κίνα (23,4 εκατομμύρια οχήματα), μπροστά από τις ΗΠΑ (4,84 εκατομμύρια οχήματα) και τη Γερμανία (2,33 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα). Ακολουθούν η Γαλλία (1,59 εκατ. οχήματα) και το Ηνωμένο Βασίλειο (1,54 εκατ. οχήματα). Όλες οι άλλες χώρες έχουν μέγιστο εξαψήφιο πληθυσμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η Κίνα είναι επίσης πολύ μπροστά όσον αφορά τις νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως (14,8 εκατομμύρια οχήματα το 2023, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της ZSW). Σύμφωνα με το ZSW, η χώρα αντιπροσώπευε λίγο περισσότερες από εννέα εκατομμύρια νέες ταξινομήσεις πέρυσι, ή σχεδόν το 61 τοις εκατό όλων των ταξινομήσεων νέων ηλεκτρικών οχημάτων.
Το 2021, η Γερμανία ήταν ακόμα στη δεύτερη θέση μπροστά από τις ΗΠΑ. Το 2022, οι Ηνωμένες Πολιτείες ξεπέρασαν τη Γερμανία παρά την ανάπτυξη στη Γερμανία. Και ενώ οι νέες ταξινομήσεις EV στη Γερμανία μειώθηκαν λίγο λιγότερο από 833.000 σε 699.940 μονάδες το 2023, στις ΗΠΑ συνέχισαν να αυξάνονται το προηγούμενο έτος, σε 1,45 εκατομμύρια οχήματα.
Αυτό καθιστά τις ΗΠΑ αν και με μεγάλη διαφορά, τη μόνη χώρα στον κόσμο εκτός από την Κίνα, με επταψήφιες νέες εγγραφές BEV και PHEVs το 2023. Ωστόσο, αν αθροίσουμε τις νέες εγγραφές στην ΕΕ, η Ευρώπη είχε 2,5 εκατομμύρια νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ωστόσο, η ανάπτυξη χάνει σαφώς τη δυναμική στη Γερμανία, όπως συνοψίζει το ZSW. Μετά από αύξηση 22 τοις εκατό το 2022 σε σύγκριση με το 2021, οι νέες εγγραφές μειώθηκαν στην πραγματικότητα κατά 16 τοις εκατό πέρυσι. Αυτή η εξέλιξη «επηρεάστηκε από διάφορους παράγοντες».
Από τη μία πλευρά, τα στοιχεία πωλήσεων για plug-in υβριδικά μειώθηκαν σημαντικά λόγω της λήξης των κρατικών επιδοτήσεων στις 31 Δεκεμβρίου 2022. Ωστόσο, η αύξηση 11 τοις εκατό για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία, θα μπορούσε μόνο εν μέρει να αντισταθμίσει τη μείωση.
«Το υψηλότερο κόστος αγοράς για ηλεκτρικά οχήματα, παραμένει μια συχνά αναφερόμενη κριτική. Η σχετικά αδύναμη συνολική οικονομική ανάπτυξη στη Γερμανία, έχει πιθανώς περιορίσει την ανάπτυξη της ηλεκτρικής κινητικότητας, όπως και η πτώση των τιμών των ορυκτών καυσίμων, μετά τη φάση των υψηλών τιμών το 2022», λέει η ZSW.
«Για να επιτευχθούν οι γερμανικοί στόχοι της ηλεκτρικής κινητικότητας, για 15 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα στον στόλο μέχρι το 2030 και για να αναπτυχθεί μια νέα δυναμική στην προστασία του κλίματος στον τομέα των μεταφορών, η αγορά χρειάζεται νέες παρορμήσεις.
Η πρωτοβουλία ανάπτυξης της γερμανικής κυβέρνησης για την αύξηση της προώθησης των ηλεκτρικών εταιρικών αυτοκινήτων, μπορεί να είναι μόνο ένα πρώτο βήμα», λέει ο Andreas Püttner από το ZSW. «Δεδομένων των αυστηρών στόχων εξοικονόμησης για τους δημόσιους προϋπολογισμούς, η ώθηση μπορεί να προέλθει ιδίως από την κατάργηση των προνομίων για τα συμβατικά οχήματα, γνωστά και ως επιδοτήσεις που καταστρέφουν το κλίμα.
Για παράδειγμα, η κατάργηση των φορολογικών εκπτώσεων για τα ορυκτά καύσιμα ντίζελ, το λεγόμενο προνόμιο ντίζελ και η κατάργηση του λεγόμενου προνομίου εταιρικού αυτοκινήτου για οχήματα με συμβατικά συστήματα κίνησης, ή η αποκλειστική προώθηση ηλεκτροκίνητων εταιρικών αυτοκινήτων, θα μπορούσε να μας φέρει πολλά πιο κοντά σε ένα «ισότιμο πεδίο ανταγωνισμού», με ίσες συνθήκες για κινητήρες εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικά αυτοκίνητα».
Ακόμα κι αν η γερμανική αγορά δεν αναπτυχθεί όπως αναμενόταν, οι Γερμανοί κατασκευαστές βρίσκονται στην πρώτη γραμμή παγκοσμίως, ακόμα κι αν δεν είναι τόσο μπροστά όσο αναμενόταν.
Η VW, η BMW και η Mercedes συγκαταλέγονται στους 10 κορυφαίους κατασκευαστές, με τη VW να ανεβαίνει ακόμη και στην τρίτη θέση όσον αφορά τις νέες ταξινομήσεις με μόλις πάνω από 1 εκατομμύριο πωλήσεις αυτοκινήτων. Ωστόσο, σε σύγκριση με τους ηγέτες του κλάδου BYD (Κίνα) και Tesla (ΗΠΑ), εξακολουθεί να υπάρχει σημαντική διαφορά αριθμών.
Με πωλήσεις άνω των 3 εκατομμυρίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η κινεζική εταιρεία BYD κατάφερε και πάλι να αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των νέων ταξινομήσεων κατά 68 τοις εκατό, σε σύγκριση με πέρυσι και έτσι με σιγουριά προηγείται στην κατάταξη των κατασκευαστών.
Ταυτόχρονα, η Tesla συνεχίζει να διατηρεί τη δεύτερη θέση με 1,8 εκατομμύρια πωλήσεις. Η BYD (6,33 εκατομμύρια οχήματα), είναι επίσης μπροστά από την Tesla (5,44 εκατομμύρια EV) και τη VW (3,31 εκατομμύρια οχήματα), όσον αφορά τις σωρευτικές νέες ταξινομήσεις. Ωστόσο, μόνο τα στατιστικά στοιχεία της Tesla περιλαμβάνουν αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τόσο η BYD όσο και η VW, είναι στο σύνολο ηλεκτρικά αυτοκίνητα και plug-in υβριδικά.
Αυτό μπορεί επίσης να φανεί όταν εξετάζουμε τα μοντέλα: με 1.211.600 εκατομμύρια μονάδες, το Tesla Model Y ήταν μακράν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της ZSW.
Το plug-in υβριδικό BYD Song ακολούθησε στη δεύτερη θέση με 536.700 μονάδες, λίγο μπροστά από το Tesla Model 3 με 528.100 μονάδες. Αυτό σημαίνει επίσης ότι το Model Y έχει ξεπεράσει το Model 3 (2,334 εκατομμύρια), ως το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο όσον αφορά τις σωρευτικές νέες ταξινομήσεις, με 2,456 εκατομμύρια οχήματα.
Αλλά η BYD δεν κερδίζει πόντους μόνο με plug-in υβρίδια. Το Atto 3 ήρθε στην 4η θέση με 422.600 πωλήσεις (μετά από μόλις 1.900 μονάδες το 2022), το Dolphin ήρθε στην 5η θέση με 368.100 μονάδες και το μικρό αυτοκίνητο Seagull, έφτασε ήδη τις 280.200 μονάδες τον πρώτο χρόνο του.
Πηγή:ZSW