Στο τέλος του 2022, στελέχη της Porsche ταξίδεψαν στη νότια Χιλή για να προωθήσουν ένα φιλόδοξο πείραμα: την τροφοδοσία μιας Porsche 911 με συνθετικά καύσιμα, φτιαγμένα από αιολική ενέργεια, νερό και διοξείδιο του άνθρακα. Το έργο Haru Oni στην Παταγονία, με ιδανικές συνθήκες ανέμου, αποτέλεσε την έδρα αυτού του καινοτόμου εγχειρήματος.
Η πιλοτική εγκατάσταση, δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τη χιλιανή εταιρεία HIF, με την Porsche να επενδύει 75 εκατ. δολάρια και τη γερμανική κυβέρνηση να προσφέρει επιπλέον 8,2 εκατ. ευρώ. Η Siemens Energy ανέλαβε τον τεχνικό εξοπλισμό. Αν και υπήρχαν μεγάλες προσδοκίες για επέκταση της παραγωγής, τα αποτελέσματα απογοητεύουν: το 2024 παρήχθησαν λιγότερα από 100.000 λίτρα συνθετικά καύσιμα, πολύ μακριά από τον αρχικό στόχο των 500.000 λίτρων.
Το παραγόμενο καύσιμο χρησιμοποιείται σήμερα μόνο σε αγώνες, όπως το Porsche Supercup, καθώς οι ποσότητες είναι πολύ περιορισμένες, για ευρεία χρήση. Η ανάπτυξη εμποδίζεται από τις αργές αδειοδοτικές διαδικασίες και τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις για τη δημιουργία του απαραίτητου αιολικού πάρκου.
Παρά τα εμπόδια, η Porsche θεωρεί το έργο πρότυπο για την παραγωγή πράσινων καυσίμων σε απομακρυσμένες περιοχές, μακριά από κατοικημένες ζώνες. Ωστόσο, οι δυσκολίες δεν είναι μόνο τεχνικές ή γραφειοκρατικές. Το κόστος των e-fuels παραμένει υψηλό, έως και 40% περισσότερο από τη βενζίνη, ακόμα και σε ευνοϊκές περιοχές όπως η Χιλή, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα, καταναλώνουν έως και έξι φορές λιγότερη ενέργεια, για την ίδια απόσταση.
Στις ΗΠΑ, ενδέχεται να καταργηθούν οι επιδοτήσεις για πράσινο υδρογόνο, απειλώντας την ανάπτυξη αντίστοιχων έργων. Στην Ευρώπη, η Ørsted, ακύρωσε ένα εργοστάσιο e-fuels στη Σουηδία, λόγω έλλειψης ζήτησης. Παρ’ όλα αυτά, κάποιες πρωτοβουλίες προχωρούν, όπως το εργοστάσιο ηλεκτρονικής μεθανόλης στο Kassø της Δανίας, που εξυπηρετεί τη ναυτιλιακή Maersk.
Παρά τα εμπόδια, πολλοί ειδικοί επιμένουν στην ανάγκη ανάπτυξης για συνθετικά καύσιμα, κυρίως λόγω των δισεκατομμυρίων συμβατικών αυτοκινήτων που θα παραμείνουν στους δρόμους τις επόμενες δεκαετίες. Τα e-fuels, ενδέχεται να αποτελέσουν γέφυρα για την πράσινη μετάβαση, εφόσον ξεπεραστούν τα οικονομικά και τεχνικά εμπόδια.
Πηγή: elektroauto-news.net