Τα plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα, γνωστά και ως PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles), αποτελούν τη «χρυσή τομή» ανάμεσα στα παραδοσιακά αυτοκίνητα βενζίνης και στα αμιγώς ηλεκτρικά. Δεν είναι όλοι έτοιμοι να κάνουν το μεγάλο βήμα προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση, και εδώ ακριβώς τα PHEV έρχονται να προσφέρουν, μια ευέλικτη και οικονομικά αποδοτική λύση.

Χάρη στη μεγαλύτερη μπαταρία υψηλής τάσης και στον ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα σε σχέση με τα συμβατικά υβριδικά, ένα PHEV μπορεί να διανύσει 48 έως 80 χιλιόμετρα αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, καλύπτοντας τις καθημερινές μετακινήσεις, χωρίς σταγόνα βενζίνης. Έτσι, ο οδηγός απολαμβάνει χαμηλότερο κόστος καυσίμου και μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Ωστόσο, η ύπαρξη βενζινοκινητήρα κάτω από το καπό, κρύβει μια παγίδα: πολλοί οδηγοί τείνουν να αντιμετωπίζουν τα PHEV σαν απλά υβριδικά, χωρίς να εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες φόρτισης. Μελέτες δείχνουν ότι πολλά plug-in υβριδικά δεν συνδέονται σχεδόν ποτέ στην πρίζα, με αποτέλεσμα να χάνεται το μεγαλύτερο μέρος του οφέλους που προσφέρουν.

Το μυστικό βρίσκεται στην καθημερινή φόρτιση και στην έξυπνη χρήση των διαφορετικών λειτουργιών οδήγησης.
1. Η φόρτιση είναι το «άλφα και το ωμέγα»
Αν αγοράσατε PHEV, πιθανότατα σκεφτήκατε ότι θα μειώσετε το λειτουργικό κόστος. Αυτό όμως ισχύει μόνο αν φορτίζετε συχνά την μπαταρία. Η μεταφορά μιας άδειας μπαταρίας, αυξάνει την κατανάλωση βενζίνης, καθώς ο κινητήρας δουλεύει πιο σκληρά, για να κινήσει το βαρύτερο όχημα.
Στην πράξη, ένα PHEV που δεν φορτίζεται ποτέ, μπορεί να καταναλώνει περισσότερο καύσιμο από την αντίστοιχη έκδοση χωρίς την έξτρα μπαταρία. Αντίθετα, όταν η μπαταρία είναι γεμάτη, η οικονομία καυσίμου μπορεί να βελτιωθεί, τουλάχιστον κατά 25%.
Για παρεάδειγμα, στο Volvo V90 T8 με γεμάτη μπαταρία και ρεζερβουάρ, η κατανάλωση πέφτει αισθητά. Σε καθημερινές, μικρές διαδρομές, κινείται σχεδόν αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, μειώνοντας το κόστος καυσίμου σχεδόν στο μισό, σε σχέση με ένα μικρότερο βενζινοκίνητο αυτοκίνητο. Μετά από 7.200 χλμ, η μέση κατανάλωση φτάνει τα 3,9 λτ./100 χλμ., συμπεριλαμβάνοντας και την κατανάλωση ρεύματος.
2. Επιλογή της σωστής λειτουργίας οδήγησης
Τα PHEV διαθέτουν πολλαπλές ρυθμίσεις οδήγησης — και δεν είναι απλά «για το θεαθήναι». Συνήθως υπάρχει:
-
Καθαρά ηλεκτρική λειτουργία (Pure / EV Mode)
-
Υβριδική λειτουργία (Hybrid Mode)
-
Λειτουργία διατήρησης κινητήρα βενζίνης (Hold / Charge Mode)
Στο Volvo, η λειτουργία Pure επιτρέπει στο αυτοκίνητο να ρολάρει όταν αφήνεις το γκάζι πάνω από τα 40 χλμ./ώρα, αξιοποιώντας την αδράνεια, για εξοικονόμηση ενέργειας. Σε ανοιχτούς δρόμους με ήπιες κλίσεις, αυτή η τεχνική, μπορεί να αυξήσει την ηλεκτρική αυτονομία εντυπωσιακά.
Από την άλλη, η αναγεννητική πέδηση (regenerative braking), ενεργοποιείται κυρίως στην υβριδική λειτουργία, ή όταν χρησιμοποιείται το πεντάλ φρένου. Για μεγαλύτερη ανάκτηση ενέργειας, η λειτουργία B στο κιβώτιο, προσφέρει πιο έντονο φρενάρισμα μέσω του ηλεκτροκινητήρα, χωρίς χρήση των φρένων τριβής.
Στην πράξη, εναλλάσσεις τις λειτουργίες ανάλογα με τη διαδρομή:
-
Σε ανοιχτό δρόμο Pure για μέγιστη ηλεκτρική χρήση
-
Σε κατηφόρες ή κίνηση πόλης B mode για ενίσχυση της ανάκτησης ενέργειας
Με αυτή τη στρατηγική μπορεί να πετύχεις ακόμη και 115 χλμ ηλεκτρικής οδήγησης σε διαδρομή όπου ο κατασκευαστής αναφέρει 87 χλμ στον κύκλο WLTP — και μάλιστα με πέντε επιβάτες και γεμάτο πορτμπαγκάζ.
3. Μην αμελείτε τη συντήρηση
Παρά το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά οχήματα απαιτούν λιγότερη συντήρηση από τα θερμικά, τα PHEV δεν παύουν να έχουν βενζινοκινητήρα και κιβώτιο ταχυτήτων.
Ακόμη κι αν ο κινητήρας δουλεύει σπάνια, το λάδι πρέπει να αλλάζεται σύμφωνα με το πρόγραμμα του κατασκευαστή — ή και νωρίτερα. Οι περισσότεροι κατασκευαστές συνιστούν αλλαγή τουλάχιστον μία φορά το χρόνο, ανεξαρτήτως χιλιομέτρων.
Το ίδιο ισχύει και για το αυτόματο κιβώτιο, ακόμη κι αν χαρακτηρίζεται «sealed for life» (χωρίς αλλαγή λαδιών). Στην πράξη, αυτό σημαίνει «χωρίς αλλαγή μέχρι να λήξει η εγγύηση». Για μακροχρόνια χρήση, οι ειδικοί προτείνουν αλλαγή λαδιού κιβωτίου κάθε 65.000–97.000 χλμ.
Μην ξεχνάτε επίσης:
-
Έλεγχο και αλλαγή λαδιών διαφορικών
-
Τακτική αντικατάσταση φίλτρων αέρα και καμπίνας
-
Αλλαγή υαλοκαθαριστήρων
-
Εναλλαγή ελαστικών για ομοιόμορφη φθορά
Συμπέρασμα
Ένα PHEV μπορεί να είναι η ιδανική λύση για όσους θέλουν να μειώσουν το κόστος μετακίνησης και τις εκπομπές ρύπων, χωρίς να ανησυχούν για την αυτονομία ενός αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος. Όμως, το μυστικό για να αξιοποιήσει κάποιος στο έπακρο ένα plug-in υβριδικό, βρίσκεται σε τρεις βασικούς κανόνες:
-
Φορτίζετε πάντα την μπαταρία
-
Χρησιμοποιείτε σωστά τις λειτουργίες οδήγησης ανάλογα με τη διαδρομή
-
Μην αμελείτε τη συντήρηση, τόσο του ηλεκτρικού όσο και του θερμικού μέρους του οχήματος
Ακολουθώντας αυτά τα βήματα, μπορείτε να απολαύσετε πραγματική οικονομία, κορυφαία ευελιξία και χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, στην καθημερινή σας οδήγηση.
Πηγή: insideevs.com



