Στο YouTube Festival του Βερολίνου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Volkswagen και της Porsche, Oliver Blume, συνομίλησε με τον Philipp Westermeyer της OMR, ανοίγοντας τα χαρτιά του, για την πορεία της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Με φόντο τις τεράστιες αλλαγές στον κλάδο, τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Ασία και τις γεωπολιτικές εντάσεις, παρουσίασε τη στρατηγική της Volkswagen ώστε να παραμείνει πρωτοπόρος σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία.
Από την αρχή, ο Blume έθεσε το πλαίσιο: «Η Volkswagen είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στην Ευρώπη, με 670.000 υπαλλήλους παγκοσμίως». Ένας βιομηχανικός γίγαντας, που δεν επηρεάζει μόνο θέσεις εργασίας, αλλά και ολόκληρες οικονομίες περιοχών. Ωστόσο, η πρόκληση είναι ξεκάθαρη: νέοι, δυναμικοί ανταγωνιστές από την Κίνα, μια ευρωπαϊκή αγορά που συρρικνώνεται, και εμπορικές εντάσεις, δημιουργούν μια πίεση χωρίς προηγούμενο. Ο Blume, ωστόσο, βλέπει ευκαιρίες μέσα στις δυσκολίες: «Ο ισχυρός ανταγωνισμός, είναι όπως στον αθλητισμό – μας αναγκάζει να βελτιωνόμαστε».
Ηλεκτροκίνηση: Στρατηγικό Πλεονέκτημα
Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, βρίσκεται στον πυρήνα της συζήτησης. Ο Blume τόνισε ότι ο Όμιλος Volkswagen, είναι ήδη ο ηγέτης της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με μερίδιο 28%. Ωστόσο, η καινοτομία, δεν περιορίζεται στο σύστημα μετάδοσης κίνησης: «Το αυτοκίνητο γίνεται πλέον ένα όχημα, που καθορίζεται από λογισμικό», είπε, προαναγγέλλοντας ένα μέλλον με ασύρματες ενημερώσεις και προηγμένες λειτουργίες, όπου το software, θα αποτελεί τον βασικό μοχλό κερδοφορίας.
Η Κινεζική αγορά: Από την αδυναμία στην αντεπίθεση
Η Κίνα αποτελεί κρίσιμο πεδίο μάχης. Ο Blume παραδέχτηκε ότι «πριν από λίγα χρόνια δεν ήμασταν ανταγωνιστικοί εκεί». Σήμερα, όμως, η εικόνα αλλάζει ριζικά: πάνω από 3.000 μηχανικοί εργάζονται στα κινεζικά κέντρα ανάπτυξης της VW, σχεδιάζοντας ειδικές πλατφόρμες, τοπικό λογισμικό και νέα μοντέλα, σε συνεργασία με εταιρείες όπως οι XPeng και Horizon Robotics. Από το 2025, νέα μοντέλα θα ανταγωνίζονται τους εγχώριους παίκτες, τόσο στην τιμή όσο και στην τεχνολογία.
Το μεγάλο ατού της VW στην Κίνα, είναι η σχέση με τους πελάτες: «Περισσότεροι από 50 εκατομμύρια πελάτες, έχουν ήδη οδηγήσει Volkswagen στην Κίνα. Το δίκτυο εξυπηρέτησής μας, είναι ένα πλεονέκτημα, που δεν διαθέτουν οι νεοεισερχόμενοι».
Παράλληλα, η Volkswagen, απαντά στην επιθετική πολιτική τιμών που εφαρμόζουν οι Κινέζοι κατασκευαστές. Έχοντας μειώσει το κόστος ανάπτυξης κατά 40%, η εταιρεία καταφέρνει να είναι ανταγωνιστική στις τιμές, χωρίς να θυσιάζει την ποιότητα και τον σχεδιασμό.
Εμπόριο, δασμοί και στρατηγική παρουσία στις ΗΠΑ
Οι εμπορικές συγκρούσεις, επηρεάζουν επίσης τον Όμιλο, με την Porsche να πλήττεται ιδιαίτερα. «Στην Κίνα, η αγορά της Porsche, μειώθηκε πάνω από 20%. Στις ΗΠΑ, ορισμένα μοντέλα επιβαρύνονται με δασμούς που ξεπερνούν το 25%», ανέφερε ο Blume. Για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση, προτείνονται δύο δρόμοι: διαπραγματεύσεις μέσω της Ε.Ε. και απευθείας συνομιλίες με την Ουάσινγκτον. Παράλληλα, οι επενδύσεις σε παραγωγικές μονάδες στις ΗΠΑ, ενισχύουν την τοπική παρουσία, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και δίκτυα προμηθευτών, που αντισταθμίζουν τις απώλειες από τους δασμούς.
Αυτόνομη οδήγηση και νέα τεχνολογικά ορόσημα
Παρά την πίεση του σήμερα, το μέλλον δείχνει συναρπαστικό. Ο Blume εμφανίστηκε αισιόδοξος για την αυτόνομη οδήγηση: «Θα είμαστε οι μόνοι στην Ευρώπη που θα προσφέρουμε σύντομα οδήγηση χωρίς οδηγό Επιπέδου 4 – ξεκινώντας με το ID. Buzz στο Αμβούργο». Ο στόχος είναι μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, η ασφάλεια των συστημάτων της VW, να ξεπερνά αυτήν ενός ανθρώπινου οδηγού, με τις πρώτες εγκεκριμένες υπηρεσίες σε ευρωπαϊκές πόλεις από το 2027.
Ανεξαρτησία στις μπαταρίες και νέες επενδύσεις
Η Volkswagen επενδύει στρατηγικά στην ανεξάρτητη ανάπτυξη μπαταριών. «Έχουμε τη δική μας ανάπτυξη κυψελών και σύντομα θα κατασκευάζουμε τις δικές μας μπαταρίες», δήλωσε ο Blume. Το πρώτο μεγάλο εργοστάσιο βιομηχανικών κυψελών από Ευρωπαίο κατασκευαστή ανοίγει φέτος, ενώ νέα εργοστάσια, προχωρούν στην Ισπανία και τον Καναδά. Παράλληλα, διερευνώνται νέες τεχνολογίες, όπως οι κυψέλες ιόντων νατρίου και στερεάς κατάστασης, οι οποίες μπορούν να αλλάξουν τα δεδομένα, στον χώρο της ηλεκτροκίνησης.
Μετασχηματισμός ως νέα κανονικότητα
Ο Blume βλέπει τον σημερινό «καταιγισμό κρίσεων» όχι ως εμπόδιο, αλλά ως το νέο status quo: «Η εποχή των λίγων κρίσεων τελείωσε. Τώρα πρέπει να διαχειριζόμαστε πολλές ταυτόχρονα, ενώ παραμένουμε παραγωγικοί». Το μυστικό, σύμφωνα με τον CEO της VW, βρίσκεται στον συνδυασμό τοπικής ανάπτυξης (ιδίως στην Κίνα), ανεξάρτητης παραγωγής βασικών εξαρτημάτων, ισχυρών διεθνών συνεργασιών και μιας στρατηγικής που παντρεύει την τεχνολογία, με την κληρονομιά των εμπορικών σημάτων.
Κλείνοντας, έστειλε σαφές μήνυμα προς τους επενδυτές: «Οι επενδυτές λένε: «Δείξε μου». Αυτό ακριβώς είναι το αντικείμενο της δουλειάς μας».
Πηγή: OMR
