Το 80% των οδηγών EV ζητά πολιτικές πρωτοβουλίες για την ηλεκτροκίνηση

Η Παγκόσμια Έρευνα Οδηγών αποκαλύπτει πως το 83% ζητούν ισχυρότερη πολιτική στήριξη, καλύτερο δίκτυο φόρτισης και αντιμετώπιση μύθων για τα EV

Ακούστε το άρθρο

Η νέα Παγκόσμια Έρευνα Οδηγών EV 2025 αποκαλύπτει ένα σαφές και ηχηρό μήνυμα: το 83% των ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, θεωρούν πως απαιτούνται πρόσθετα πολιτικά μέτρα, για την ενίσχυση των πωλήσεων και της υιοθέτησης ηλεκτροκίνησης στις χώρες τους. Η απαίτηση για δράση από τις κυβερνήσεις, είναι κοινή σε όλες τις 30 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, η οποία συγκέντρωσε τις εμπειρίες περισσότερων από 26.000 οδηγών EV. Ο Petter Haugneland, αντιπρόεδρος της Παγκόσμιας Συμμαχίας Ηλεκτρικών Οχημάτων (GEVA), υπογραμμίζει τη σημασία των ευρημάτων: «Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: οι κυβερνήσεις που θέλουν να επιταχύνουν την ηλεκτροκίνηση, πρέπει να δράσουν. Δεν αρκεί να περιμένουν ότι η αγορά θα αυτορυθμιστεί».

Οι μεγάλοι «πονοκέφαλοι» των οδηγών EV

Η έρευνα αναδεικνύει κρίσιμες προκλήσεις που εξακολουθούν να εμποδίζουν την ταχύτερη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στην Κόστα Ρίκα, το 76% των οδηγών σημειώνει πως η έλλειψη σταθμών φόρτισης κατά μήκος του οδικού δικτύου, αποτελεί σοβαρό εμπόδιο. Αντίστοιχα υψηλά ποσοστά εμφανίζονται στη Βραζιλία (65%) και στην Ινδία (74%). Η Silvia Rojas, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της GEVA, τονίζει: «Αν και οι περισσότεροι φορτίζουν στο σπίτι, ένα πυκνό και αξιόπιστο δίκτυο ταχυφορτιστών, είναι καθοριστικό για να επιλέξει κάποιος ηλεκτρικό όχημα έναντι ενός συμβατικού». Παρά τα εμπόδια, υπάρχει βελτίωση: το 2024, το 23% των οδηγών EV, θεωρούσε την έλλειψη ταχυφορτιστών, σοβαρό μειονέκτημα. Το 2025, το ποσοστό αυτό έπεσε στο 18%. Ωστόσο, σύμφωνα με την Rojas, «η υποδομή φόρτισης απαιτεί συνεχή αναβάθμιση – ποτέ δεν θεωρείται ολοκληρωμένη».

Οι μύθοι γύρω από τα EV συνεχίζουν να επηρεάζουν

Η έρευνα ρίχνει φως και στη δύναμη της παραπληροφόρησης: το 77% των συμμετεχόντων πιστεύει ότι οι μύθοι γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αποτελούν σημαντικό εμπόδιο για την ευρεία υιοθέτησή τους. Ο Joel Levin, πρόεδρος της GEVA, επισημαίνει πως η παραπληροφόρηση μπορεί να αποθαρρύνει ακόμα και πολιτικούς από το να στηρίξουν την ηλεκτροκίνηση – φέρνοντας ως παράδειγμα την πρόσφατη απόφαση της Γερμανίας, να αποσύρει την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Ένας από τους πιο συνηθισμένους μύθους, είναι ο αυξημένος κίνδυνος πυρκαγιάς. Ωστόσο, το 88% των οδηγών EV, δηλώνει ότι δεν ανησυχεί και οι στατιστικές αποδεικνύουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καίγονται πολύ πιο σπάνια από τα συμβατικά, τα οποία στη Γερμανία προκαλούν περίπου 15.000 πυρκαγιές ετησίως.

Πολιτικές προτιμήσεις και αποφυγές μαρκών

Μία νέα ερώτηση της φετινής έρευνας, δείχνει ότι οι πολιτικές πεποιθήσεις επηρεάζουν την αγορά αυτοκινήτου: το 53% των οδηγών παγκοσμίως δηλώνει ότι αποφεύγει συγκεκριμένες μάρκες για πολιτικούς λόγους. Το ποσοστό φτάνει το 71% στη Δανία αλλά μόλις το 16% στη Βραζιλία. Στις ανοιχτές απαντήσεις, η Tesla ήταν η μάρκα που αναφέρθηκε συχνότερα (42%), ακολουθούμενη από την Κίνα (12%) και πιο συγκεκριμένα από την BYD (1%).
Σύμφωνα με την Hiep της GEVA, «ενώ η τιμή και οι επιδόσεις παραμένουν βασικά κριτήρια, η εικόνα της μάρκας, αποκτά όλο και μεγαλύτερη βαρύτητα στις καταναλωτικές αποφάσεις».

Ικανοποίηση οδηγών στα ύψη

Παρά τα εμπόδια, η ικανοποίηση των ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο έως σήμερα: 86% δηλώνουν ότι είναι πολύ ευχαριστημένοι από το EV τους, σε σχέση με 82% το προηγούμενο έτος. Ο Christian Peter της GEVA τονίζει ότι η υψηλή ικανοποίηση αποτελεί κλειδί για την ταχύτερη υιοθέτηση ηλεκτροκίνησης τόσο στον ιδιωτικό τομέα, όσο και στους εταιρικούς στόλους. Τέλος, ο John Henderson της Παγκόσμιας Συμμαχίας EV, σημειώνει πως η έρευνα αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για να κατανοήσουν οι φορείς τις ανάγκες των καταναλωτών και τα εμπόδια της ηλεκτροκίνησης σε παγκόσμιο επίπεδο.

Πηγή: GEVA