Φόρτιση EV κάθε μέρα: Χαλάω τη μπαταρία ή κάνω το σωστό;

Η αλήθεια για την καθημερινή φόρτιση EV, τα fast chargers και το τι πραγματικά φθείρει τη μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Ακούστε το άρθρο

Η πρώτη απορία σχεδόν κάθε νέου ιδιοκτήτη EV είναι η ίδια: «Αν το βάζω στην πρίζα κάθε βράδυ, θα χαλάσω τη μπαταρία;». Η ανησυχία είναι λογική, μιας και οι περισσότεροι αντιμετωπίζουμε τη μπαταρία του EV μας σαν του κινητού μας. Αν τις φορτίζουμε συνεχώς στο 100% θα τις «πεθάνουμε». Επειδή όμως ένα EV βασίζεται σε πολύ μεγαλύτερη και πολύ πιο εξελιγμένη μπαταρία ιόντων λιθίου, οι κανόνες δεν είναι ακριβώς ίδιοι. Η καθημερινή φόρτιση δεν είναι από μόνη της πρόβλημα. Αυτό που μετράει είναι πώς φορτίζεις, μέχρι ποιο ποσοστό και κάτω από ποιες συνθήκες.

Τι είναι τα PHEV

Πώς λειτουργεί πραγματικά η μπαταρία ενός EV

Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων διαθέτουν τεχνολογία ιόντων λιθίου, όπως στα smartphones, αλλά σχεδιασμένες για πολύ μεγαλύτερη αντοχή. Δεν μιλάμε για μερικές εκατοντάδες κύκλους φόρτισης, αλλά για χιλιάδες πλήρεις κύκλους. Ουσιαστικά μιλάμε για επαναλαμβανόμενη χρήση όλου του διαθέσιμου ενεργειακού «πακέτου» σε βάθος ετών. Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός πως τα περισσότερα EV έχουν προηγμένα συστήματα θερμικής διαχείρισης. Δηλαδή, ενεργό έλεγχο της θερμοκρασίας της μπαταρίας ώστε να δουλεύει σωστά, είτε έξω έχει καύσωνα, είτε παγωνιά. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η μπαταρία ενός EV είναι πολύ πιο «σκληραγωγημένη» από ό,τι φανταζόμαστε και έχει σχεδιαστεί για να αντέχει καθημερινή φόρτιση.

Η καθημερινή φόρτιση δεν είναι ο εχθρός. Τα άκρα είναι!

Μπορεί να σας μπέρδεψε ο μεσότιτλος, αλλά θα το εξηγήσουμε ευθύς αμέσως. Αυτό που κουράζει πραγματικά τα στοιχεία της μπαταρίας δεν είναι η ίδια η φόρτιση, αλλά η παραμονή για πολύ χρόνο σε πολύ υψηλό ή πολύ χαμηλό ποσοστό φόρτισης. Αν κάθε μέρα φορτίζεις το EV μέχρι το 70–80% της χωρητικότητάς του και σπάνια το αφήνεις να κατέβει κάτω από 15–20%, κινείσαι στο «γλυκό σημείο» για τη μακροζωία της μπαταρίας. Αντίθετα, αν το έχεις μόνιμα στο 100% παρκαρισμένο στον ήλιο ή αν το αφήνεις συχνά να πέφτει σχεδόν στο 0% και μετά το «γεμίζεις» πλήρως, τότε αυξάνεις τις πιθανότητες γρήγορης γήρανσης.

Γι’ αυτό σχεδόν όλα τα σύγχρονα EV σου επιτρέπουν να ορίσεις όριο φόρτισης από το μενού ή την εφαρμογή. Μπορείς να έχεις, για παράδειγμα, ένα «daily» όριο στο 80% και να ανεβάζεις χειροκίνητα στο 100% μόνο όταν ετοιμάζεσαι για ταξίδι. Η ταχυφόρτιση είναι ένα δεύτερο κομμάτι της εξίσωσης. Οι DC φορτιστές υψηλής ισχύος είναι ανεκτίμητοι για ταξίδια, αλλά καταπονούν τη μπαταρία αρκετά. Ωστόσο η περιστασιακή χρήση τους δεν αποτελεί πρόβλημα.

Ασφάλεια για EV και PHEV: Ποιες καλύψεις αξίζουν τα χρήματά τους;

Πρακτικές συνήθειες για υγιή μπαταρία χωρίς άγχος

Στην καθημερινότητα σου, φόρτιζε συχνά σε ένα εύρος περίπου 20–80%. Αν την επόμενη μέρα κάνεις μεγάλο ταξίδι, προγραμμάτισε τη φόρτιση σου. Είναι καλό να φτάσει στο 100% λίγο πριν ξεκινήσεις, ώστε να μην μένει η μπαταρία ώρες «γεμάτη». Σε ακραία ζέστη προσπάθησε να μη μένει το αυτοκίνητο παρκαρισμένο για πολλές ώρες στο 100% κάτω από τον ήλιο. Σε πολύ κρύο χρησιμοποίησε, όπου υπάρχει, την προθέρμανση μπαταρίας και καμπίνας όσο το αυτοκίνητο είναι στην πρίζα.

Οι μελέτες από πραγματική χρήση δείχνουν ότι, με τέτοιες συνήθειες, η πλειοψηφία των ηλεκτρικών κρατάει πάνω από 70–80% της αρχικής χωρητικότητας μετά από πολλά χρόνια και εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα. Στην πράξη, οι περισσότεροι οδηγοί θα αλλάξουν αυτοκίνητο πριν εξαντληθεί η μπαταρία του EV τους.