Ο σχεδιασμός της οθόνης αφής στα σύγχρονα μοντέλα περιορίζει τη χρήση κινητών τηλεφώνων. Επιπλέον, δίνει την άμεση πληροφόρηση της κατάστασης του αυτοκινήτου στον οδηγό, τον ενημερώνει. Επίσης, τον βοηθάει στην αναζήτηση τοποθεσιών, για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας της καμπίνας και τον ψυχαγωγεί. Ωστόσο, οι μελέτες δείχνουν ότι μπορούν να αποσπάσουν και την προσοχή του.
Τόσο νοητικά, όσο και οπτικά ο οδηγός μπορεί να προσηλωθεί στην οθόνη και το γεγονός αυτό μπορεί να αποδειχθεί ένας επικίνδυνος συνδυασμός που θα προκαλεί ατυχήματα.
Η τάση είναι να αυξάνονται οι οθόνες αφής στα νέα μοντέλα, τόσο σε μέγεθος όσο και σε δημοτικότητα
Οι οδηγοί που απομακρύνουν τα μάτια τους από τον δρόμο και τα χέρια τους από το τιμόνι, για οποιονδήποτε λόγο, είναι συχνά εκείνοι που ευθύνονται για την πρόκληση ατυχήματος. Για αυτό και καλό είναι, ο οδηγός, να δείχνει υπευθυνότητα κάθε φορά που βρίσκεται πίσω από το τιμόνι.
Ωστόσο, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Γιούτα με την American Automobile Association αξιολόγησαν τους οδηγούς και τα επίπεδα προσοχής τους όταν χρησιμοποιούν οθόνες αφής.
Πιο συγκεκριμένα επέλεξαν 30 διαφορετικά μοντέλα οχημάτων των οποίων οι οθόνες λειτουργούν με διαφορετικό. Στη συνέχεια ζητήθηκε από τους οδηγούς να συντονίσουν το ραδιόφωνο, να χρησιμοποιήσουν το σύστημα πλοήγησης, να πραγματοποιήσουν μια τηλεφωνική κλήση και να στείλουν ένα φωνητικό μήνυμα κειμένου.
Τα οχήματα που πήραν μέρος βαθμολογήθηκαν με βάση το επίπεδο της προσοχής που απαιτούσαν από τους οδηγούς για την εκτέλεση αυτών των εργασιών. Από όλα τα αυτοκίνητα όλα τα μοντέλα απέσπασαν αρκετά την προσοχή του οδηγού σε μεγάλο βαθμό. Ειδικότερα, 23 από αυτά απαιτούσαν υψηλό ή πολύ υψηλό επίπεδο προσοχής από τον χειριστή.
Tο επόμενης γενιάς σύστημα infotainment της Volvo Cars
Η οθόνη αφής αποσπά την προσοχή του οδηγού
Ο οδηγός που κοιτάζει με την οθόνη αφής, κατά τη διάρκεια της οδήγησης αφήνει το τιμόνι με το ένα του χέρι του και απομακρύνει τα μάτια του από τον δρόμο.
Οι μελέτες δείχνουν ότι ένας οδηγός μπορεί να κοιτάξει απομακρύνει το βλέμμα του από τον δρόμο με ασφάλεια μόνο για ένα ή δύο δευτερόλεπτα. Και εδώ είναι που πρέπει να σκεφτεί κανείς ότι χρειάζονται περίπου πέντε δευτερόλεπτα για να διαβάσει. Ή να στείλει ο οδηγός ένα σύντομο μήνυμα κειμένου.
Η σύνδεση του κινητού ή η αλλαγή του ραδιοφωνικού σταθμού σε μια οθόνη αφής οχήματος μπορεί να διαρκέσει μερικά δευτερόλεπτα. Όλο αυτό το χρόνο οδηγεί χωρίς να δίνει ιδιαίτερη προσοχή στο δρόμο.
Ο αντίκτυπος που έχει η τεχνολογία στα ποσοστά θανάτου και τραυματισμών στους δρόμους αποτελεί αντικείμενο συζήτησης από το Υπουργείο Μεταφορών της Μ. Βρετανίας. Οι υπουργοί ανησυχούν ότι την τελευταία δεκαετία παρατηρήθηκε αύξηση των ποσοστών ατυχημάτων. Παρά το γεγονός ότι ενώ τα ποσοστά ατυχημάτων παρουσιάζουν σταθερή μείωση μέχρι το 2010. Ένα από τα ζητήματα διερεύνησης είναι ο ρόλος των οθονών αφής στα αυτοκίνητα.
Εκτός από τις οθόνες infotainment που αποσπούν την προσοχή και τον πιθανό αντίκτυπό τους στην οδική ασφάλεια, το DfT θα εξετάσει πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί προληπτικά η τεχνολογία για την επιβολή της νομοθεσίας για την οδική κυκλοφορία.
Ποια η στάση άλλων εταιρειών;
Δηλαδή να υπάρχουν ειδικές κάμερες που θα εντοπίζουν τους οδηγούς που χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα. Η Volvo εξετάζει να εγκαταστήσει τεχνολογία στα αυτοκίνητά της, με απώτερο στόχο να αλλάξει η συμπεριφορά των οδηγών.
Μάλιστα, ορισμένα αυτοκίνητα προηγμένης τεχνολογίας διαθέτουν πλέον όχι μία αλλά δύο οθόνες αφής. Όπως επίσης και ξεχωριστή ψηφιακή οθόνη αντί των παραδοσιακών καντράν του ταμπλό. Μάλιστα, οι επιβάτες στα μπροστινά καθίσματα μερικές φορές έχουν μπροστά τους μια τέταρτη οθόνη.
Ωστόσο, δεν συμφωνούν όλοι οι κατασκευαστές με αυτή την εξέλιξη. Η Mazda δήλωσε ότι αφήνει εντελώς τις οθόνες αφής ή θα τις περιορίσει. Και αυτό γιατί οι έρευνες στις οποίες μετείχε έδειξαν ότι συμβάλλουν στην απόσπαση προσοχής του οδηγού.