Το Euro NCAP ζητά φυσικά χειριστήρια στα αυτοκίνητα

Ακούστε το άρθρο

Από το 2026 οι σημαντικές λειτουργίες θα πρέπει να γίνονται με φυσικά χειριστήρια, όχι μέσα από τις οθόνες αφής. Η λογική τελικά θα επικρατήσει σε σχέση με τις οθόνες αφής;

Το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αξιολόγησης Νέων Αυτοκινήτων, γνωστό ως Euro NCAP, θα δίνει χαμηλότερες βαθμολογίες ασφάλειας σε νέα αυτοκίνητα που δεν έχουν φυσικά χειριστήρια. Συγκεκριμένα ζητά για τις σημαντικές λειτουργίες να υπάρχουν διακόπτες, μοχλοί ή κουμπιά. Μεταξύ των σημαντικών λειτουργιών βάζει τα φλάς, τα αλάρμ, τους υαλοκαθαριστήρες, την κόρνα και τις κλήσεις έκτακτης ανάγκης. Με λίγα λόγια τα πιο σημαντικά στοιχεία σε ένα αυτοκίνητο που κινείται αυτόνομα, αυτά δηλαδή που έχουν σχέση με την ασφάλεια, πρέπει να λειτουργούν με φυσικούς διακόπτες.

«Η υπερβολική χρήση οθονών αφής είναι ένα πρόβλημα που επηρεάζει ολόκληρη τη βιομηχανία. Σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μεταφέρουν τους κύριους ελέγχους στις οθόνες αφής. Υποχρεώνοντας τους οδηγούς να αποσπούν τα μάτια τους από τον δρόμο και αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων λόγω απόσπασης της προσοχής,» σχολίασε ο διευθυντής στρατηγικής ανάπτυξης του Euro NCAP, Matthew Avery . «Οι νέες δοκιμές του Euro NCAP που αναμένονται το 2026 θα ενθαρρύνουν τους κατασκευαστές να χρησιμοποιούν ξεχωριστά, φυσικά χειριστήρια για βασικές λειτουργίες. Αυτός είναι ένας έξυπνος τρόπος να περιορίσουμε το χρόνο που οι οδηγοί παίρνουν τα μάτια τους από τον δρόμο και συνεπώς να προωθήσουμε την ασφαλέστερη οδήγηση.»

Euro NCAP: Τα φυσικά κουμπιά θα δώσουν… 5 αστέρια

 

Καμία εγγύηση για άμεσες αλλαγές

Η Mercedes Hyperscreen είναι πιθανότατα στη χειρότερη θέση σε σχέση με το μέγεθος της. Αλλά ενώ η μεγάλη της διάσταση αποσπά την προσοχή, τα αλάρμ δεν είναι μέρος αυτής της διεπαφής. Υπάρχει κουμπί στην κεντρική κονσόλα, ενώ τα φλάς λειτουργούν με μοχλούς και το κουμπί SOS (e-Call) είναι στην οροφή. Αυτό σημαίνει ότι το Mercedes EQS συμμορφώνεται με τους νέους κανόνες, παρά την τεράστια οθόνη του.

Το ανανεωμένο Tesla Model 3, ωστόσο, δεν έχει μοχλούς. Τα φλας ενεργοποιούνται μέσω χειριστηρίων αφής πάνω στο τιμόνι. Η ερμηνεία του αν αυτό θεωρείται «φυσικό χειριστήριο» ή όχι θα μπορούσε να είναι πεδίο διαφωνίας.

Ωστόσο, αν ορισμένες λειτουργίες πρέπει να γίνονται μέσα από φυσικά χειριστήρια, ίσως δεν θα είχε νόημα να υπάρχουν οι μεγάλες οθόνες αφής. Το θέμα βέβαια είναι αν και πότε αλλάξει κάτι. Γιατί δεν είναι σίγουρο ότι όλες οι αγορές θα έχουν υποχρέωση να κάνουν τις αλλαγές.

Το Euro NCAP ζητά φυσικά χειριστήρια στα αυτοκίνητα

Οι φυσικοί διακόπτες είναι αποδεδειγμένα καλύτεροι

Πολλές μελέτες έχουν αποδείξει ότι οι οθόνες αφής αποσπούν την προσοχή και δεν είναι ασφαλείς. Μια γερμανική μελέτη από το 2022 διαπίστωσε ότι ο Mazda3, με φυσικά κουμπιά ελέγχου, έχει το ασφαλέστερο σύστημα infotainment. Τα στοιχεία αποδεικνύουν σαφώς ότι η υπερβολική ενσωμάτωση στοιχείων στην οθόνη είναι επικίνδυνη. Όμως οι αντίστοιχες αρχές στις ΗΠΑ δεν έχουν ακόμα ζητήσει παρόμοιες αλλαγές.

Ένας Γάλλος επικεφαλής σχεδιασμού αυτοκινήτων περιέγραψε τις οθόνες αφής ως ανόητες. Ενώ ο πρώην σχεδιαστής της Apple, Jony Ive, δήλωσε το 2022 ότι πιστεύει πως οι τάση κλίνει προς προϊόντα με φυσικά χειριστήρια. Και ότι η διεπαφή αφής είναι μόνο μια μόδα.

Η λογική ενδέχεται τελικά να κερδίσει.

Πηγή: carbuzz.com

abb_img