Η αυτοκινητοβιομηχανία εγκαταλείπει το «παραδοσιακό» χειροκίνητο χειρόφρενο και καλωσορίζει ηλεκτρικές διατάξεις. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας, μόνο το 13% των νέων αυτοκινήτων διαθέτουν χειροκίνητο χειρόφρενο στη Μεγάλη Βρετανία. Μάλιστα, το αντίστοιχο ποσοστό το 2018 άγγιζε το 38%. Παρά τη διαφορά τεχνολογίας μεταξύ των 2 ειδών χειρόφρενων, η αρχή λειτουργίας είναι η ίδια.
Τα φυσικά κουμπιά είναι ασφαλέστερα από τις οθόνες αφής!
Το ηλεκτρικό χειρόφρενο είναι πλέον ο κανόνας
Πολύ λίγες είναι οι εταιρείες, οι οποίες εξοπλίζουν τα νέα τους μοντέλα με χειροκίνητο χειρόφρενο. Συγκεκριμένα, το 2018 μόνο το 38% των νέων αυτοκινήτων διέθετε χειροκίνητο χειρόφρενο, ενώ το 2019 το ποσοστό έπεσε στο 30% και το 2020 στο 24%. Πλέον, στη Μεγάλη Βρετανία το συγκεκριμένο ποσοστό έχει πέσει στο 13%.
Ωστόσο, ορισμένες εταιρείες έχουν καταργήσει πλήρως τα παραδοσιακά χειρόφρενα, όπως οι ακόλουθες:
- Alfa Romeo
- Cupra
- DS Automobiles
- Honda
- Tesla
- Volvo
Οδική ασφάλεια: Ενημέρωση μαθητών από την ΕΛ.ΑΣ!
Πώς λειτουργούν τα χειρόφρενα;
To χειρόφρενο είτε ηλεκτρικό είτε χειροκίνητο, ενεργοποιεί τα φρένα στον πίσω άξονα ενός αυτοκινήτου με στόχο την παύση της κίνησης των τροχών. Αυτό το πετυχαίνει ένα έμβολο μέσα στη δαγκάνα του φρένου, το οποίο σπρώχνει το τακάκι στο δίσκο (ή το τύμπανο).
Στην περίπτωση του μηχανικού χειρόφρενου, το έμβολο λειτουργεί μέσω ενός φυσικού καλωδίου από τα πίσω φρένα μέχρι το μοχλό του χειρόφρενου. Μάλιστα, τα πλεονέκτημα του χειροκίνητου χειρόφρενου περιλαμβάνουν το χαμηλότερο κόστος επισκευής, την απτική αίσθηση, αλλά και τα δυνατότητα στιγμιαίας ενεργοποίησης.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Πού φορτίζω και πόσοι είναι οι φορτιστές στην Ελλάδα;
Αντίστοιχα, σε ένα ηλεκτρικό χειρόφρενο, το έμβολο λειτουργεί μέσω ενός διακόπτη που αντικαθιστά τον παραδοσιακό μηχανικό μοχλό. Μάλιστα, δεν είναι αναγκαία η ρύθμιση του ηλεκτρικού χειρόφρενου με την πάροδο του χρόνου, ενώ προσφέρει μεγαλύτερο χώρο στην καμπίνα.
Ακόμη, ο οδηγός χρησιμοποιεί λιγότερη δύναμη για την ενεργοποίηση του, ενώ συγκρατεί το όχημα κατά την εκκίνηση στην ανηφόρα. Τέλος, ένα από τα μειονεκτήματα του είναι το μεγαλύτερο κόστος επισκευής του.