Καθώς το τοπίο της Αθήνας αλλάζει, σταδιακά διαμορφώνεται και σε ένα περιβάλλον περισσότερο φιλικό προς όλα τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα ελαφριά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα, όπως είναι τα ηλεκτρικά πατίνια, τα e-rollers και τα e-skateboards, μεταξύ άλλων.
Άλλωστε, η τάση της χρήσης ιδιαίτερα των e-scooters και ως μεταφορικό μέσο επεκτείνεται πλέον με γρήγορους ρυθμούς ιδιαίτερα σε περιοχές που η χρήση του αυτοκινήτου γίνεται ιδιαίτερα κουραστική και χρονοβόρα, κυρίως λόγω της δυσκολίας ανεύρεσης κάποιας θέσης για παρκάρισμα.
Παράλληλα από άκρη σε άκρη της Ελλάδας διαμορφώνεται και το απαραίτητο πλαίσιο νόμου που θεσπίζει τους κανόνες κυκλοφορίας των νέων “πράσινων” οχημάτων και ορίζει τους κανόνες που διέπουν την βιώσιμη αστική κινητικότητα.
Διαβάστε επίσης: Η Ford σχεδιάζει να κατασκευάσει τις δικές της μπαταρίες για ηλεκτρικά οχήματα
Υποχρεωτική η χρήση κράνους για τα ηλεκτρικά πατίνια
Σύμφωνα με τις τελευταίες ενημερώσεις και νομοτεχνικές βελτιώσεις του νομοσχεδίου για την Αστική Κινητικότητα και Μικροκινητικότητα, προβλέπεται πλέον η υποχρεωτική χρήση κράνους για τους αναβάτες που διαθέτουν ηλεκτρικά πατίνια.
Αντιθέτως, στην πρώτη εισαχθείσα ρύθμιση προβλεπόταν σύσταση για τη χρήση κράνους αναφορικά με τα ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα, ενώ πλέον η χρήση του κράνους καθίσταται υποχρεωτική.
ΚΟΚ: Τα ηλεκτρικά πατίνια αντιμετωπίζονται ανάλογα με τη μέγιστη τους ταχύτητα
Επιπλέον, τα ηλεκτρικά πατίνια αναμένεται να αντιμετωπιστούν από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ως πεζοί ή ως ποδήλατα, ανάλογα με τη μέγιστη ταχύτητα, την οποία μπορούν να αναπτύξουν εκ κατασκευής.
Πιο συγκεκριμένα, τα ηλεκτρικά πατίνια με μέγιστη ταχύτητα άνω των 6 και έως 25 χιλιομέτρων την ώρα φαίνεται πως δεν θα έχουν “θέση” στους δρόμους, παρά μόνο τη δυνατότητα να κυκλοφορούν κατά βάση σε ποδηλατόδρομους και σε λοιπούς δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους όπου διεξάγεται δημόσια κυκλοφορία, οι οποίοι δυστυχώς όλοι γνωρίζουμε ότι είναι σχετικά δυσεύρετοι στην Ελλάδα.
Γενικότερα, όλα τα νομικά θέματα που αφορούν στα ηλεκτρικά πατίνια και στην κυκλοφορία τους εξετάζονται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Διαβάστε επίσης: Το νέο πλήρως ηλεκτρικό Hyundai IONIQ 5 στο EVER Monaco 2021 με τον Bertrand Piccard
Τα ηλεκτρικά πατίνια όσο και τα υπόλοιπα οχήματα μικροκινητικότητας θα ενταχθούν στην κατηγορία των Ελαφριών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ) και θα διαχωριστούν σε:
- Εκείνα των οποίων η μέγιστη εκ κατασκευής ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 6 χιλιόμετρα την ώρα, τα οποία θα θεωρούνται ως πεζοί και θα μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα σε πεζοδρόμια και κάθε άλλο χώρο που προορίζεται για πεζούς.
- · Εκείνα με μέγιστη ταχύτητα μεταξύ 6 και 25 χιλιομέτρων την ώρα, τα οποία θα αντιμετωπίζονται ως ποδήλατα.
- · Εκείνα με ταχύτητα που υπερβαίνει τα 25 χιλιόμετρα την ώρα και θα απαγορεύεται να κυκλοφορούν στο δρόμο.
Σύμφωνα μάλιστα με επιπρόσθετες ρυθμίσεις οι οδηγοί των ΕΠΗΟ θα απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους, θα πρέπει να είναι πάνω από 15 ετών ή πάνω από 12 ετών εφόσον συνοδεύονται από ενήλικα, ενώ το κράνος που θα φορούν υποχρεωτικά θα πρέπει να είναι εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, δεμένο κανονικά.
Ηλεκτρικά πατίνια: Το “φαινόμενο” του Παρισιού
Στους δρόμους του Παρισιού κυκλοφορούν περισσότερα από 15.000 ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια, αριθμός ο οποίος αναμένεται να αυξηθεί περεταίρω.
Η γαλλική πρωτεύουσα αποφάσισε να θέσει όρους στην κυκλοφορία αυτού του νέου μέσου καθώς υπήρξαν διαμαρτυρίες για την αύξηση των ατυχημάτων κατά 20%.
Οι συγκοινωνιολόγοι ωστόσο εκφράζουν τις αμφιβολίες τους υπογραμμίζοντας πως δεν υπάρχει βάση σύγκρισης μιας και πρόκειται για ένα νέο μέσο που κάνεις δεν είχε προβλέψει την μεγάλη του δημοφιλία.
Σύμφωνα με τα μέτρα που αποφάσισε η δημοτική αρχή του Παρισιού:
Επιβάλλονται πρόστιμα 135 ευρώ για κυκλοφορία στα πεζοδρόμια, 35 ευρώ για ακατάλληλη στάθμευση και απομάκρυνση με γερανό, αλλά και η χωροθέτηση 2.500 θέσεων στάθμευσης
Σε εθνικό επίπεδο ήδη συζητείται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, σύμφωνα με το οποίο, η χρήση πεζοδρομίων από τα πατίνια γίνεται αποκλειστικά χωρίς ηλεκτροκίνηση εκτός εάν οι δήμαρχοι το επιτρέπουν.
Επιπλέον, η κυκλοφορία καθίσταται δυνατή επί των ποδηλατοδρόμων και εάν δεν υπάρχουν, σε οδούς με όριο ταχύτητας τα 50 χιλιόμετρα την ώρα.
Ακόμα, απαγορεύεται εξ ολοκλήρου η κυκλοφορία αν το όχημα δεν έχει «κόφτη» στα 25 χιλιόμετρα την ώρα. Μάλιστα, για τους παραβάτες αναμένεται να προβλεφθεί πρόστιμο 1.500 ευρώ.
Η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική, ενώ απαγορεύεται και η χρήση ακουστικών.