Σήμερα πραγματοποιείται η εκκίνηση του έργου Smart & Sustainable Island στα πλαίσια του πρωτοποριακού περιβαλλοντικού προγράμματος «Astypalaia 4.0» που αφορά στο πρώτο ενεργειακά αυτόνομο και πράσινο ελληνικό νησί, την Αστυπάλαια.
Στο νησί – πρότυπο πράσινης ανάπτυξης θα πραγματοποιηθεί επίσημη παράδοση από τη Volkswagen των πρώτων τεσσάρων ηλεκτρικών οχημάτων δημόσιας χρήσης, καθώς και 12 σταθμών φόρτισης από τον ΔΕΔΔΗΕ.
Παράλληλα, ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει τη λειτουργία της πλατφόρμας e-astypalea μέσω της οποίας κάτοικοι και επιχειρηματίες του νησιού θα έχουν την δυνατότητα να αξιοποιήσουν σημαντικά κίνητρα για να αποκτήσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ, παράλληλα, θα μπορούν να τα χρησιμοποιούν με λογικό κόστος και οι τουρίστες.
Τέλος, σε ορίζοντα πενταετίας θα αντικατασταθούν οι πετρελαιογεννήτριες και το ηλεκτρικό ρεύμα θα παράγεται αποκλειστικά από ανεμογεννήτριες.
Η Αστυπάλαια ουσιαστικά θα αποτελέσει το νησί – «οδηγό» και για τα επόμενα πράσινα ενεργειακά project, με επόμενο σταθμό τη Χάλκη.
«Smart & Sustainable Island»:Το φιλόδοξο project της Volkswagen
Η επένδυση της Volkswagen στην Αστυπάλαια είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά τον περασμένο Νοέμβριο.
Σήμερα, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να παραδοθεί το περιπολικό VW ID.4 της ΕΛ.ΑΣ. και δύο ακόμη ηλεκτρικά μοντέλα της VW στο Λιμενικό Σώμα και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ενώ επίσης ένα επιπλέον ηλεκτρικό μοντέλο της VW θα χρησιμοποιηθεί για την μεταφορά εργαζομένων.
Διαβάστε επίσης: Αστυπάλαια: Το πρότυπο «πράσινο» νησί της Μεσογείου – Συνέντευξη με τον Δήμαρχο Νίκο Κομηνέα
Στόχος του προγράμματος στην Αστυπάλαια είναι 1.500 οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης να αντικατασταθούν από 1.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα αυτοκίνητα του ομίλου που θα επιλεγούν θα τα αποκτηθούν σε τιμές κόστους.
Tι περιλαμβάνει το πείραμα της Αστυπάλαιας
Η μετατροπή της Αστυπάλαιας σε πρότυπο ηλεκτροκίνησης και στο πρώτο «πράσινο» και «έξυπνο» νησί της Μεσογείου έχει στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 70% και στην περικοπή του ενεργειακού κόστους κατά 25%, σε συνεργασία με την Volkswagen.
Επιπλέον, αναφορικά με τις ενεργειακές υποδομές, θα κατασκευαστούν υβριδικοί σταθμοί για την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, με στόχο μέσω αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών να αναπτυχθεί ισχύς 3 MW, ενώ ταυτόχρονα θα δημιουργηθούν και συσσωρευτές αποθήκευσης ενέργειας 2 MW και 7 MWh που θα καλύψουν το 100% των ενεργειακών αναγκών του νησιού.
Οι νέες υποδομές θα αντικαταστήσουν τις τέσσερις υπάρχουσες μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από diesel, οι οποίες παράγουν το 90% της ενέργειας του νησιού που ανέρχεται στο 1 MW.
Το δεύτερο έργο αφορά την κατασκευή ενός δικτύου φόρτισης για τα ηλεκτρικά οχήματα της Volkswagen. Η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των έργων αναμένεται το 2023 και μέχρι τότε εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το 100% της αντικατάστασης των οχημάτων, καθώς και οι εγκαταστάσεις των φορτιστών, ενώ τα έργα ΑΠΕ θα έχουν ολοκληρωθεί περίπου στο 60%.
Οι πετρελαιοπαραγωγικές μονάδες θα παραμείνουν στο νησί μετά την ολοκλήρωση των υβριδικών έργων, προκειμένου να λειτουργούν ως εφεδρείες.
Η παραγωγή του ρεύματος θα γίνεται από ένα υβριδικό σύστημα παραγωγής, το οποίο θα αποτελείται από ένα φωτοβολταϊκό και μία ανεμογεννήτρια, τα οποία θα τροφοδοτούν συνεχώς ένα σύστημα μπαταριών εξελιγμένου τύπου, το οποίο θα αποθηκεύει την ενέργεια και θα την αποδίδει στο σύστημα της ΔΕΗ.
Το πρόγραμμα για τη μετατροπή της Αστυπάλαιας στο πρώτο «πράσινο» και «έξυπνο» νησί της Μεσογείου βασίζεται ουσιαστικά σε τέσσερις πυλώνες.
- Αντικατάσταση του στόλου των αυτοκινήτων, ιδιωτικών και δημόσιων, με ηλεκτροκίνητα οχήματα. Στο εγχείρημα αυτό συμβάλλει επίσης το πρόγραμμα επιδότησης αγοράς ηλεκτρονικών αυτοκινήτων “e-astypalea”, το οποίο ταυτόχρονα καλύπτει την εγκατάσταση μονάδων φόρτισης σε κατοικίες και επιχειρήσεις.
- Αναδιάρθρωση συνολικά των μετακινήσεων στο νησί. Θα επιτρέπει σε κατοίκους και επισκέπτες να παραγγέλνουν και να μοιράζονται ηλεκτρικά μεταφορικά μέσα μέσω ψηφιακής εφαρμογής, ανάλογα με τις ανάγκες τους και για οποιονδήποτε προορισμό πάνω στο νησί. Οι δημόσιες συγκοινωνίες θα αναβαθμιστούν, θα ξεκινήσουν να λειτουργούν και τις νυκτερινές ώρες, ώστε να αποφευχθεί η απόλυτη εξάρτηση από ΙΧ και μισθωμένα αυτοκίνητα, ιδιαίτερα και κατά την τουριστική περίοδο.
- Σταδιακή εγκατάσταση μονάδων ηλιακής και αιολικής ενέργειας σε συνδυασμό με μπαταρίες για την αποθήκευση αποθέματος, αλλά και την αναβάθμιση του ενεργειακού δικτύου με τη βοήθεια του ΔΕΔΔΗΕ. Σε αυτή την περίπτωση, στόχος είναι οι ανανεώσιμες πηγές να καλύπτουν πάνω από το 80% των αναγκών του νησιού έως το 2026.
- Ολιστική βελτίωση του οδικού δικτύου με τελικό στόχο τη δυνατότητα ανάπτυξης οχημάτων που θα κινούνται χωρίς οδηγό.
Διαβάστε επίσης: Η Αστυπάλαια γίνεται το πρώτο «έξυπνο και πράσινο» νησί της Μεσογείου
Για την Ελλάδα, το πείραμα της Αστυπάλαιας αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό βήμα προς το μέλλον της ηλεκτροκίνησης με την έννοια ότι το πρότυπο που θα δημιουργηθεί θα αναδείξει έναν τόπο όπου η ηλεκτροκίνηση δεν θα είναι απλά παρούσα, αλλά διαμορφώνει την καθημερινότητά του, διασφαλίζοντας μηδενικούς ρύπους και ένα βιώσιμο μοντέλο μετακινήσεων φιλικό προς το περιβάλλον.