Μερικά από τα δημοφιλέστερα χειριστήρια δημιουργήθηκαν από γυναικείο χέρι. Μεταξύ τους οι υαλοκαθαριστήρες, τα φλάς και πολλά άλλα. Παγκόσμια ημέρα της γυναίκας σήμερα και είναι ευκαιρία να γνωρίσουμε μερικές από τις γυναίκες που άλλαξαν την ιστορία και διαμόρφωσαν την αυτοκίνηση. Ας δούμε τώρα ποιος θα πει στις γυναίκες να πάνε στην κουζίνα!
Bertha Benz
Η σύζυγος του Karl Benz, δημιουργού του πρώτου αυτοκινήτου παραγωγής, έσωσε την επιχείρηση. Αφού οδήγησε έξυπνα το πρωτότυπο αυτοκίνητο του Benz στο πρώτο μεγάλο ταξιδιωτικό οδοιπορικό στον κόσμο. Η Bertha υποστήριζε το σύζυγο της που έφτιαξε την εταιρία του χρησιμοποιώντας χρήματα της οικογένειάς της, ενώ συχνά δούλευε μαζί του. Όμως οι επενδυτές αμφέβαλλαν για τις δυνατότητες του αυτοκινήτου. Ο Karl ήταν έτοιμος να τα παρατήσει.
Ένα πρωινό του Αυγούστου του 1888, η Bertha άφησε στον Karl ένα σημείωμα και μαζί με δύο από τους γιους τους, ξεκίνησε με το πρωτότυπο αυτοκίνητο ένα δωδεκάωρο ταξίδι 100 χιλιομέτρων ως το πατρικό της σπίτι. Σταματούσε σε κάθε πόλη και φρόντισε να μαθευτεί το εγχείρημα της στις τοπικές εφημερίδες. Μάλιστα στην επιστροφή ακολούθησε διαφορετική διαδρομή για να τη δουν όσο το δυνατόν περισσότεροι. Πριν επιστρέψει το αυτοκίνητο είχε γίνει διάσημο. Ο Karl κατασκεύασε και πούλησε 25 τέτοια οχήματα και στη συνέχεια ανέπτυξε νέα μοντέλα. Το 1899 η εταιρεία τους ήταν η μεγαλύτερη κατασκευάστρια αυτοκινήτων στον κόσμο.
Mary Anderson
Η Mary Anderson δεν οδηγούσε, αλλά εφηύρε τον υαλοκαθαριστήρα. Όταν πήγε στη Νέα Υόρκη το 1902, έβρεχε. Και τότε είδε έναν οδηγό τραμ να ανοίγει το παράθυρο και να σκύβει έξω, προσπαθώντας να δει εμπρός. Η Anderson δημιούργησε μια λαστιχένια λεπίδα πάνω σε έναν βραχίονα με ελατήριο, που λειτουργούσε με μια μανιβέλα μέσα από το αυτοκίνητο. Προσπάθησε να προσελκύσει επενδυτές, αλλά χωρίς επιτυχία. Το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας έληξε πριν οι αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίσουν να χρησιμοποιούν υαλοκαθαριστήρες και η Anderson δεν έβγαλε τίποτα από την εφεύρεσή της.
Μια άλλη εφευρέτης, η Charlotte Bridgwood, η οποία ήταν και ηθοποιός, κατοχύρωσε ένα σχέδιο ηλεκτρικού υαλοκαθαριστήρα το 1917 με κυλίνδρους αντί για λεπίδες. Όμως ήταν μια παταγώδης αποτυχία.
Τελικά η κόρη της, Florence Lawrence, δημοφιλής ηθοποιός και εφευρέτρια μας έφερε τα φλας. Σε μια εποχή που τα αυτοκίνητα δεν είχαν φλας ή φώτα φρένων, η Lawrence δημιούργησε έναν βραχίονα στον προφυλακτήρα που με έναν διακόπτη έδειχνε την πρόθεση αλλαγής πορείας. Αλλά και μια ειδική πινακίδα που άνοιγε όταν ο οδηγός πατούσε φρένο. Όλα αυτά δεν έφεραν χρήματα στην Lawrence γιατί δεν κατοχύρωσε καμιά από τις δύο ιδέες της.
Δείτε ακόμα: Το KIA EV9 είναι ο μεγάλος νικητής του WWCOTY
Alice Ramsay
Η Alice Ramsay δεν αγαπούσε τα άλογα, το κύριο μεταφορικό μέσο στις αρχές του 20ου αιώνα. Έτσι ο σύζυγός της, της αγόρασε ένα Maxwell του 1908. Η Alice το οδήγησε αμέσως σε έναν αγώνα αντοχής. Αυτό τράβηξε την προσοχή του Carl Kelsey, διευθυντή πωλήσεων της εταιρίας Maxwell. Το 1903, ο λάτρης του αυτοκινήτου Dr. Horatio Jackson έγινε ο πρώτος άνθρωπος που διέσχισε τις ΗΠΑ με αυτοκίνητο. Η Maxwell ήθελε να προσελκύσει γυναίκες αγοραστές και ο Kelsey σκέφτηκε ότι μια γυναίκα που θα έκανε το ίδιο ταξίδι θα ήταν καλή διαφήμιση για το αυτοκίνητο.
Η Maxwell πλήρωσε τα έξοδα και έδωσε στην Alice ένα ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο. Η 22χρονη Ramsey έκανε το ταξίδι μαζί με τις δύο κουνιάδες και μια φίλη της, αλλά οδήγησε μόνο αυτή. Στις 9 Ιουνίου 1909, οι τέσσερις γυναίκες έφυγαν από το Manhattan και κατευθύνθηκαν δυτικά. Ήταν ένα ταξίδι 5.800 χιλιομέτρων και μόνο 245 χιλιόμετρα ήταν σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους. Άλλαξαν λάστιχα, έσπρωξαν το αυτοκίνητο μέσα από λασπωμένα μονοπάτια και γέμισαν το ψυγείο με νερό από ρυάκια. Πενήντα εννέα ημέρες αργότερα, ένα πλήθος τις καλωσόρισε τις γυναίκες στο San Fransisco.
Και αυτό ήταν μόνο το ζέσταμα, αφού η Ramsey διέσχισε τις ΗΠΑ περισσότερες από τριάντα φορές. Ενώ αργότερα διέσχισε πέντε φορές τις Ελβετικές Άλπεις και μόνο μετά από εντολή του γιατρού της διέκοψε, στα μισά, την έκτη προσπάθεια της.
Dorothée Pullinger
Η Dorothée Pullinger γεννήθηκε στη Γαλλία το 1894 και ήταν κόρη σχεδιαστή αυτοκινήτων. Ο οποίος μετακόμισε με την οικογένεια του στη Σκωτία για να εργαστεί ως διευθυντής στην Arroll-Johnston Automobile. Γοητευμένη από τα αυτοκίνητα, η Pullinger έκανε αίτηση να φοιτήσει στο Institution of Automobile Engineers. Αλλά της απάντησαν ότι το εκπαιδευτικό Ίδρυμα δεν δεχόταν γυναίκες. Κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου η Dorothée τέθηκε επικεφαλής 7.000 υπαλλήλων σε ένα εργοστάσιο πυρομαχικών. Με αυτή την προϋπηρεσία, το Institution of Automobile Engineers την αποδέχτηκε ως την πρώτη του γυναίκα φοιτήτρια του.
Το 1921 η Arroll-Johnston δημιούργησε ένα τμήμα που ονομάστηκε Galloway Motors και η Dorothée, μαζί με τον πατέρα της, σχεδίασε ένα μικρό, ελαφρύ αυτοκίνητο. Είχε ως στόχο τις γυναίκες οδηγούς, έτσι το τιμόνι ήταν μικρότερο τιμόνι, η θέση οδήγησης ψηλότερη και ο λεβιές ταχυτήτων και το χειρόφρενο τοποθετημένα έτσι ώστε να μην μπλέκονται στις φούστες. Ήταν επίσης ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα με καθρέφτη οπισθοπορείας.
Αλλά πολύ λίγες πρώτες εταιρείες αυτοκινήτων εκείνη την εποχή είχαν επιτυχία και η Galloway δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Έκλεισε το 1928. Η Pullinger εργάστηκε για λίγο στις πωλήσεις της Arroll-Johnston, αργότερα δημιούργησε μια επιχείρηση αυτόματων πλυντηρίων και μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, έγινε η μοναδική γυναίκα σύμβουλος Βιομηχανικών Πρακτικών του Υπουργείου Παραγωγής. Είναι η πρώτη γυναίκα που εντάχθηκε στο Σκωτσέζικο Hall of Fame μηχανικής.
Helene Rother
Η Helene Rother είδε την προσφορά της να αναγνωρίζεται. Γεννημένη στη Γερμανία το 1908, η Rother ήταν σχεδιάστρια κοσμημάτων και μόδας στο Παρίσι πριν το δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Έφυγε από την πόλη με τη μικρή της κόρη, κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής και κατέληξε στη Νέα Υόρκη το 1941. Εκεί εργάστηκε ως εικονογράφος κόμικς. Μέχρι που είδε μια αγγελία για σχεδιαστή στη General Motors. Έτσι έγινε η πρώτη γυναίκα σχεδιάστρια εσωτερικού χώρου αυτοκινήτων στο Detroit και ο μισθός των 600 δολαρίων που έπαιρνε ήταν μεγαλύτερος από ό,τι έπαιρναν οι περισσότεροι άνδρες.
Το 1947 άνοιξε το δικό της studio και ανέλαβε τη Nash, μια ανεξάρτητη αυτοκινητοβιομηχανία. Η Nash έγινε σύντομα γνωστή για την ποιότητα και τη σχεδίαση των βραβευμένων εσωτερικών χώρων. Σύντομα και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες ακολούθησαν το στιλ της Rother. Η ίδια εκπροσώπησε τη Nash και την GM στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1951. Και έγινε η πρώτη γυναίκα ομιλήτρια σε συνέδριο του Society of Automotive Engineers. Το 2020 μπήκε στο Automotive Hall of Fame για «την επιρροή της στο στιλ και το σχεδιασμό του εσωτερικού των αυτοκινήτων».
Mimi Vandermolen
Η Mimi Vandermolen γεννήθηκε στην Ολλανδία αλλά μεγάλωσε στο Τορόντο του Καναδά. Ήταν η πρώτη φοιτήτρια του τμήματος βιομηχανικού σχεδιασμού του Ontario College of Art and Design. Το 1970 εντάχθηκε στο δυναμικό του Design Studio της Ford, όπου εργάστηκε ως βοηθός στον εξωτερικό και εσωτερικό σχεδιασμό της Mustang II του 1974. Μετά ασχολήθηκε με τα μεγάλα sedan και ηγήθηκε της ομάδας εσωτερικού σχεδιασμού Taurus το 1986.
Στο Taurus βελτίωσε τα καθίσματα της Ford και ανέπτυξε νέα εργονομικά χειριστήρια. Χρησιμοποίησε στρογγυλά χειριστήρια κλιματισμού, δημιούργησε ανάγλυφους διακόπτες που έδειχναν καλύτερα αν ήταν ενεργοποιημένοι ή απενεργοποιημένοι και σχεδίασε ένα καμπύλο εργονομικό ταμπλό. Αργότερα ανέλαβε την εξωτερική και εσωτερική σχεδίαση των μικρών αυτοκινήτων της Ford για όλη τη βόρια Αμερική. Και ασχολήθηκε με το Ford Probe του 1993 από την αρχή μέχρι το τέλος. Ήταν ένα κοινό project με τη Mazda και η σχεδιάστρια πέρασε ένα χρόνο στην Ιαπωνία. Δίπλα σε μηχανικούς που δούλεψαν σύμφωνα με τις δικές της προδιαγραφές για το αυτοκίνητο.