Τα αυτοκίνητα αποτελούνται από πάρα πολλά μικρά και μεγάλα τμήματα όπως τα ακρόμπαρα, τα οποία όμως στο σύνολό τους διατελούν απαραίτητες λειτουργίες. Για να μπορεί το όχημα, να μας παρέχει όλα όσα ζητάμε από αυτό.
Κάποια από αυτά γνωρίζουμε και πώς λέγονται αλλά και τι κάνουν, σε κάποια άλλα αγνοούμε εντελώς την ύπαρξή τους. Ενώ κάποια ακόμα τα γνωρίζουμε ως τμήματα, αλλά δεν ξέρουμε τι ακριβώς κάνουν.
Για τους περισσότερους από εμάς, τα ακρόμπαρα του αυτοκινήτου, είναι τμήματα τα οποία γνωρίζουμε το όνομά τους. Αλλά ενδέχεται και να μην έχουμε ιδέα που βρίσκονται.
Ας δούμε λοιπόν αρχικά τι είναι τα ακρόμπαρα του αυτοκινήτου.
Τα ακρόμπαρα του αυτοκινήτου, αποτελούν ουσιαστικά το σημαντικότατο σημείο της σύνδεσης, ανάμεσα στην κρεμαγιέρα του συστήματος διεύθυνσης και την πλήμνη του τροχού. Το ακρόμπαρο μεταφέρει τις εντολές της κρεμαγιέρας στους κινητήριους τροχούς του οχήματος. Και αποτελεί και σταθερό σημείο, για τη διατήρηση της γεωμετρίας του συστήματος διεύθυνσης.
Η μορφή τους είναι αυτή μιας κυρτής κυλινδρικής ράβδου, που στο ένα της άκρο έχει συνήθως εσωτερικό σπείρωμα για τη σύνδεσή του στην κρεμαγιέρα. Είτε κάποιο κοχλιωτό σύνδεσμο, για τον ίδιο σκοπό το λεγόμενο μπαλάκι.
Το μπαλάκι του ακρόμπαρου, είναι ουσιαστικά ένα αξονάκι μέσα σε μια ελαστική φούσκα προστασίας γεμάτη με γράσο. Που μπορεί και κινείται ανάλογα με τις εντολές της κρεμαγιέρας. Και το οποίο δένει και σταθεροποιείται επάνω στο συγκρότημα της πλήμνης του τροχού.
Μπορεί η δομή των ακρόμπαρων να δείχνει απλή, αλλά οι ανοχές που επιτρέπονται στις συνδέσεις τους είναι σχεδόν μηδαμινές.
Ζημιές
Αφού είδαμε τι κάνουν τα ακρόμπαρα του αυτοκινήτου, καθώς και το τι ακριβώς είναι, ας αναλύσουμε λίγο ακόμα την κατάσταση. Για να δούμε τι ζημιές παθαίνουν και για ποιο λόγο, καθώς και το κάθε πότε απαιτούν αντικατάσταση. Τα συμπτώματα των ακρόμπαρων που υποδηλώνουν την ύπαρξη ζημιάς, είναι συγκεκριμένα και εύκολο να γίνουν αντιληπτά, όπως:
Ανομοιόμορφη φθορά ελαστικών.
Όταν τα ακρόμπαρα έχουν υποστεί ζημιά ή έχουν φθαρεί, χαλάει ο τρόπος κατανομής του βάρους του οχήματος. Που πρέπει να είναι ίσα κατανεμημένος σε όλους τους τροχούς. Επομένως, αρχίζουν τα ελαστικά να φθείρονται ανομοιόμορφα.
Κακή ευθυγράμμιση τροχών.
Τα ελαστικά φθείρονται, μιας και με τη ζημιά στα ακρόμπαρα, χαλάει η ευθυγράμμιση των τροχών. Το αποτέλεσμα και μερικά ακόμη συμπτώματα, θα είναι το τράβηγμα του οχήματος προς κάποια πλευρά. Αλλα και οι κραδασμοί στο τιμόνι και γενικά, η αίσθηση κούρασης στα χέρια του οδηγού.
Μείωση της ανταπόκρισής του τιμονιού.
Το τιμόνι θα αποκτήσει πολύ πιο ελαφριά αίσθηση. Και ο οδηγός θα έχει την αίσθηση ότι δεν ακολουθούνται άμεσα και πιστά οι εντολές που δίνει στο σύστημα διεύθυνσης.
Εμφάνιση θορύβων.
Όταν χαλάσουν τα ακρόμπαρα, μετά από κάποιο διάστημα, θα αρχίσουν να ακούγονται θόρυβοι χτυπήματος μετάλλου επάνω σε μέταλλο και τριξίματα. Επίσης, αν λόγω της κακής λειτουργίας του ακρόμπαρου, σκάσει η φούσκα προστασίας και εισέρθουν ρύποι, θα υπάρχει και ήχος τριβής.
Όταν σηκώνεται το όχημα με το γρύλο, ο τροχός με το πρόβλημα στο ακρόμπαρο θα μοιάζει να «κρέμεται χαλαρός».
Αντιμετώπιση
Ο έλεγχος για το αν απαιτεί κάποιο ακρόμπαρο αλλαγή, μπορεί να γίνει και από τον οδηγό εύκολα. Ακόμη και αν δεν διαθέτει κάποιο ειδικό εργαλείο. Το μόνο που απαιτείται είναι να σηκωθεί το εμπρόσθιο τμήμα του οχήματος με έναν γρύλο. Και αφού πιάσει ο οδηγός τις δύο πλευρές κάθε ελαστικού, να αρχίσει να κουνάει τον τροχό από τη μια πλευρά στην άλλη.
Αν υπάρχουν έστω και ελαφρές μετακινήσεις, ο λεγόμενος «τζόγος» ή κενά, τα ακρόμπαρα έχουν αρχίσει να χαλάνε και απαιτούν αντικατάσταση. Η αλλαγή τους είναι ωστόσο άλλη περίπτωση. Και η αντικατάστασή τους απαιτεί ειδικές γνώσεις και εργαλεία, καθώς και ευθυγράμμιση των τροχών μετά την ολοκλήρωση των εργασιών.
Θα πρέπει λοιπόν να γίνεται από επαγγελματίες. Ευτυχώς, η ελεύθερη αγορά, θα σας επιτρέψει να βρείτε κάθε είδους ανταλλακτικό. Σε τιμές που ταιριάζουν στο πορτοφόλι σας και να πληρώσετε στο συνεργείο, μόνο την εργασία και την ευθυγράμμιση.