Την ώρα που βλέπουμε να παράγονται όλο και περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δημιουργούνται διάφορα ερωτήματα. Ένα βασικό έχει να κάνει με τις μπαταρίες, καθώς λόγω της αύξησης των ηλεκτρικών οχημάτων, υπάρχει περισσότερη ζήτηση. Μάλιστα, σύμφωνα με προβλέψεις, μέχρι το 2030 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι περισσότερα από 145 εκατομμύρια. Αυτό σημαίνει πάρα πολλές… μπαταρίες.
Ένα άλλο ερώτημα έχει σχέση με την ανακύκλωση των μπαταριών και κατά πόσο αυτή είναι εφικτή. Οι μπαταρίες μετά το πέρας της ζωής τους, μπορούν να αποτελέσουν απειλή για το περιβάλλον λόγω των χημικών ουσιών που τις συνθέτουν. Συνεπώς, είναι εύλογο το ερώτημα περί «δεύτερης ζωής» της μπαταρίας.
Li-Cycle: ιδού η διαδικασία ανακύκλωσης μπαταριών των ηλεκτρικών;
Η επίδραση στον άνθρωπο και περιβάλλον
Πιο συγκεκριμένα, οι χημικές ουσίες για την κατασκευή μπαταριών είναι τοξικές και είναι πιθανό να έχουν αρνητικές επιπτώσεις κατά την απελευθέρωσή τους στο περιβάλλον. Για παράδειγμα, οι μπαταρίες περιέχουν κάδμιο, κοβάλτιο, λίθιο, στοιχεία τα οποία είναι επικίνδυνα και μπορούν να βλάψουν την υγεία του ανθρώπου.
Επίσης, οι μπαταρίες επιβαρύνουν σε μεγάλο βαθμό το περιβάλλον, λόγω της πολύπλοκης δομής τους και της περιεκτικότητας σε διάφορες χημικές ουσίες. Πιο αναλυτικά, το μεταλλικό περίβλημα και άλλα εξαρτήματα από μετάλλιο, αποσυντίθεται μετά από 100 χρόνια. Σε ότι αφορά τις χημικές ουσίες, η αποσύνθεσή τους ξεκινάει μετά από εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια. Ως εκ τούτου, αποτελούν αιτία μόνιμης ρύπανσης του εδάφους και των υδάτων.
BMW: Ανακύκλωση μπαταριών στην Κίνα
«Ναι» στη δεύτερη ζωή για τις μπαταρίες
Η απάντηση στο ερώτημα περί «δεύτερης ζωής» των μπαταριών είναι θετική. Οι χρησιμοποιημένες μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορούν να αποκτήσουν μία δεύτερη ζωή, αλλά με διαφορετικό τρόπο. Πιο συγκεκριμένα, μπορούν χρησιμεύσουν ως αποθήκευση ενέργειας σε άλλες διαδικασίες παραγωγής. Ακόμη, μπορούν να αποτελέσουν πηγή ενέργειας για λιγότερο απαιτητικές συσκευές. Όπως για παράδειγμα, σε ένα ηλεκτρικό πατίνι ή σε ένα ηλεκτρικό ποδήλατο.
Μάλιστα, κάποιες εταιρείες συλλέγουν χρησιμοποιημένες μπαταρίες, οι οποίες χρησιμεύουν για περίπου ακόμη 10 χρόνια ως αποθήκευση ενέργειας.
Η Porsche κυριαρχεί στην ανακύκλωση μπαταριών
Η ανακύκλωση δεν είναι εύκολη
Επιπλέον, να τονίσουμε ότι η διαδικασία της ανακύκλωσης μπαταριών δεν είναι εύκολη υπόθεση και θέλει μεγάλη προσοχή. Ειδικότερα, σε ότι αφορά την αποσυναρμολόγηση, αυτή πρέπει να την αναλαμβάνουν ειδικοί υπό τις κατάλληλες συνθήκες. Δηλαδή, κατάλληλη ενδυμασία και ιδιαίτερη προσοχή.
Να σημειώσουμε ακόμη, ότι το πιο ακριβό και εντατικό βήμα στην ανακύκλωση μπαταριών είναι η εξόρυξη πολύτιμων υλικών όπως το λίθιο, το κοβάλτιο, το νικέλιο και το μαγγάνιο.
Stellantis: Επανάσταση στις μπαταρίες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ανακύκλωση μπαταριών στην Ευρώπη
Στην Ευρώπη, η ανακύκλωση μπαταριών λαμβάνει χώρα σε μικρή κλίμακα από πιλοτικά και εξειδικευμένα εργοστάσια ανακύκλωσης. Προς το παρόν, η χωρητικότητά τους είναι επαρκής σε σχέση με τη ζήτηση. Ωστόσο, θα πρέπει να υπάρξει επέκταση του συστήματος.
Πόσο αντέχουν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;
Τέλος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ανακοινώσει σύντομα τις ποσότητες και τους στόχους των απαραίτητων πρώτων υλών. Στα τέλη του 2022, οι κανονισμοί έλεγαν ότι για το νικέλιο και το κοβάλτιο, η ανακύκλωση θα είναι εφικτή σε ποσοστό 90% από το 2027 και το 2030 αυτό το ποσοστό θα πρέπει να είναι έως και 95%.
Για το λίθιο, οι τιμές αφορούν στο 50% και 80% αντίστοιχα. Ωστόσο, το υψηλό κόστος της εργασίας, καθώς και το κόστος απόρριψης των μπαταριών παραμένει ένα ζήτημα για το οποίο πρέπει να υπάρξει άμεσα λύση.