Δείτε πως και πόσο η ταχύτητα «σκοτώνει» την αυτονομία ενός EV

Μάθετε πώς η ταχύτητα επηρεάζει την αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων και πώς να μεγιστοποιήσετε την απόδοσή τους

Ακούστε το άρθρο

Η αυτονομία ενός ηλεκτρικού οχήματος δεν είναι σταθερή, αλλά εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο οδήγησης. Αν ταξιδεύετε αποκλειστικά σε αυτοκινητόδρομους με υψηλές ταχύτητες, η αυτονομία σας μπορεί να μειωθεί δραματικά. Αντίθετα, η χαμηλή ταχύτητα, μπορεί όχι μόνο να σας φέρει πιο κοντά στην επίσημη αυτονομία WLTP, αλλά και να την ξεπεράσει. Η σωστή διαχείριση του δεξιού ποδιού είναι καθοριστική, για να αξιοποιήσετε πλήρως την μπαταρία σας.

Στο πρόσφατο ταξίδι Eurocharge 2025 EV, τα αποτελέσματα ήταν ξεκάθαρα: κατά τις ημέρες κυρίως οδήγησης σε αυτοκινητόδρομους με 130 χλμ./ώρα, όλα τα οκτώ ηλεκτρικά οχήματα της ομάδας, έχασαν περίπου 40% της αυτονομίας τους. Αντίθετα, οι ημέρες που περιλάμβαναν εθνικούς δρόμους με χαμηλότερη ταχύτητα (περίπου 90 χλμ./ώρα) επέτρεψαν στα οχήματα να πλησιάσουν, ή και να φτάσουν τους αριθμούς αυτονομίας και απόδοσης WLTP.

Η επιλογή ταχυφορτιστών έκανε το ταξίδι πιο άνετο, αλλά αποκάλυψε έναν μόνιμο περιορισμό των ηλεκτρικών οχημάτων: στις υψηλές ταχύτητες, η αυτονομία μειώνεται σημαντικά. Ακόμα και με 132 χλμ./ώρα, λίγο αντίθετο άνεμο και φορτωμένο αυτοκίνητο, η πραγματική αυτονομία, μπορεί να είναι σχεδόν η μισή από την επίσημη WLTP.

Παράδειγμα απόδοσης ήταν το Renault 4 E-Tech, το οποίο σε πιο αργούς δρόμους κατανάλωνε 13,8 kWh/100 km, ενώ σε επίπεδους αυτοκινητόδρομους με λίγο αντίθετο άνεμο, η κατανάλωση αυξήθηκε σε 23,3 kWh/100 km. Αυτό μεταφράζεται σε θεωρητική αυτονομία 376,8 χλμ. στην πιο αποδοτική περίπτωση και μόλις 223,2 χλμ. στη λιγότερο αποδοτική. Παρόμοιες διαφορές, παρατηρήθηκαν και σε άλλα οχήματα, όπως η Porsche Macan EV και το Audi A6 e-tron Quattro, ακόμα και με τεχνολογία 800 βολτ.

Δοκιμές σε υψηλές ταχύτητες, δείχνουν ότι ακόμη και οχήματα με μεγάλη αυτονομία WLTP, όπως η BMW i5 M60 Touring ή το Lucid Air, δεν μπορούν να διατηρήσουν την ίδια απόδοση σε συνεχή οδήγηση με μεγάλες ταχύτητες. Η λύση δεν είναι μόνο η μεγαλύτερη μπαταρία, αλλά και η αύξηση της ενεργειακής απόδοσης. Τα πιο αποδοτικά EV σήμερα, όπως το Lucid Air ή τα νέα 800V μοντέλα της BMW Neue Klasse, καταφέρνουν να συνδυάζουν αυτονομία και ταχύτητα καλύτερα, αλλά η υψηλή ταχύτητα παραμένει πρόκληση.

Συμπέρασμα: η ταχύτητα «σκοτώνει» την αυτονομία. Για μεγάλες αποστάσεις με ηλεκτρικό όχημα, η επιβράδυνση είναι αναγκαία. Η τήρηση ή ακόμα και η οδήγηση κάτω από το όριο ταχύτητας, εξασφαλίζει μεγαλύτερη αυτονομία, μειώνει την ανάγκη συχνών φορτίσεων και αυξάνει την ασφάλεια στον δρόμο. Αυτός είναι και ο λόγος, που πολλά PHEV και οχήματα εκτεταμένης αυτονομίας, παραμένουν δημοφιλή: προσφέρουν ηλεκτρική οδήγηση, χωρίς το άγχος της εξάντλησης της μπαταρίας.

Πηγή: insideevs.com