Παρά τα όσα γράφτηκαν εχθές, το Μουσείο Αυτοκινήτου είναι ένας ζωντανός χώρος πολιτισμού και μνήμης που συνεχίζει τη λειτουργία του.
Το τελευταίο εικοσιτετράωρο κυκλοφόρησαν φωτογραφίες και ειδήσεις που έκαναν λόγο για παύση της λειτουργίας του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου και για επικείμενη δημοπράτηση της συλλογής του. Η πραγματικότητα, ωστόσο, είναι διαφορετική: το Μουσείο παραμένει ανοιχτό και συνεχίζει κανονικά τις δραστηριότητές του. Ο πολιτιστικός αυτός χώρος, μοναδικός στο είδος του στην Ελλάδα, εξακολουθεί να δέχεται επισκέπτες, να φιλοξενεί εκπαιδευτικά προγράμματα και να διαφυλάσσει την ιστορία της αυτοκίνησης, επιβεβαιώνοντας ότι το όραμα του δημιουργού του παραμένει ζωντανό.

Η γέννηση του οράματος
Το Μουσείο άνοιξε τις πύλες του το 2011, καταλαμβάνοντας τρεις ορόφους στο κτήριο Athenian Capitol, λίγα μόλις βήματα από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Ήταν το αποτέλεσμα της προσωπικής πρωτοβουλίας του Θεόδωρου Ν. Χαραγκιώνη, ενός ανθρώπου με πάθος για την αυτοκίνηση, που άρχισε να συλλέγει οχήματα ήδη από το 1977. Χωρίς καμία κρατική ή ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, το Μουσείο δημιουργήθηκε αποκλειστικά με την προσωπική του αφοσίωση και με τη στήριξη του Ιδρύματος Θεόδωρου και Γιάννας Χαραγκιώνη.

Ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης
Ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης (1948–2023) ήταν πολιτικός μηχανικός με σπουδές σε κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού, επιχειρηματίας και συλλέκτης. Υπήρξε, μάλιστα, και αγωνιζόμενος σε αγώνες αυτοκινήτου, συμμετέχοντας με το ψευδώνυμο «Talbot». Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα, αλλά και η βαθιά του πίστη στην ανάγκη να διασωθεί και να αναδειχθεί η ιστορία της αυτοκίνησης, οδήγησαν στη δημιουργία ενός Μουσείου που σήμερα αποτελεί στολίδι για την Αθήνα και σημείο αναφοράς για τους λάτρεις των τεσσάρων τροχών.

Η συλλογή και οι χώροι
Η συλλογή του Μουσείου αριθμεί περίπου 300 οχήματα, εκ των οποίων 110 με 120 εκτίθενται κάθε φορά. Ανάμεσά τους βρίσκονται σπάνια και μοναδικά κομμάτια, όπως η Mercedes 300 SL Gullwing του Paul Newman, η Cadillac Seville με εσωτερικό σχεδιασμένο από τον οίκο Gucci, η Lancia Aurelia του Lorenzo Bandini, αλλά και μια πυροσβεστική αντλία του 1895. Η εμπειρία του επισκέπτη αρχίζει ήδη από τη σπειροειδή ράμπα εισόδου που αφηγείται την «Ιστορία του Τροχού», ενώ συνεχίζεται με το αμφιθέατρο, τον προσομοιωτή Formula 1, τα εκπαιδευτικά προγράμματα και τους χώρους αναψυχής.

Η συνέχεια του ταξιδιού
Μετά τον θάνατο του ιδρυτή του, το 2023, πολλοί αναρωτήθηκαν για το μέλλον του Μουσείου. Όμως η πραγματικότητα είναι πως το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου όχι μόνο δεν κλείνει, αλλά το 2024 παρουσίασε και μια νέα θεματική ενότητα αφιερωμένη στον Θεόδωρο Χαραγκιώνη. Σε αυτήν περιλαμβάνονται προσωπικά του αντικείμενα, φωτογραφίες, τρόπαια από αγώνες, καθώς και η Lotus Elite του 1961 με την οποία συμμετείχε σε διοργανώσεις όπως το Le Mans Classic.

Ένα ζωντανό μνημείο αυτοκίνησης
Σήμερα, το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου παραμένει ένας ζωντανός χώρος που τιμά το παρελθόν και εμπνέει το μέλλον. Αποτελεί σημείο συνάντησης για τους φίλους του αυτοκινήτου, αλλά και τόπο εκπαίδευσης για τις νεότερες γενιές. Η συνέχιση της λειτουργίας του αποτελεί φόρο τιμής στον άνθρωπο που το οραματίστηκε και το δημιούργησε, τον Θεόδωρο Χαραγκιώνη και επιβεβαιώνει ότι το πάθος μπορεί να μετατραπεί σε κληρονομιά για όλους.
Φωτογραφίες: Χριστίνα Μυρτώ Σταθάκη & Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου