Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας: Τα μεγάλα SUV ρυπαίνουν όσο και η ναυτιλία

Τα οχήματα κατηγορίας SUV αποτελούν εχθρό για το περιβάλλον, όσο και η ναυτιλία με την ηλεκτροκίνηση να είναι το ισχυρότερο όπλο.

Οι εκπομπές άνθρακα σε παγκόσμιο επίπεδο που έχουν να κάνουν με την ενέργεια τα τελευταία χρόνια έχουν πτωτική πορεία. Πλην ενός τομέα της αυτοκίνησης που γνώρισε αύξηση. Πιο συγκεκριμένα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αναφέρει ως ρυπογόνα τα αγαπητά σε πολλούς SUV.

Ειδικότερα, οι εκπομπές ρύπων από τα SUV, τα οποία είναι συνήθως μεγαλύτερα και βαρύτερα οχήματα σε σχέση με τα παραδοσιακά οικογενειακά, έχουν σημειώσει μικρή αύξηση 0,5%. Προφανώς σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) που αναλύει στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας (2011-2020).

Αυτό οφείλεται στην τεράστια αύξηση του όγκου των πωλήσεων που γνωρίζουν τα SUV σε όλον τον κόσμο.

Τα SUV ρυπαίνουν όσο και η ναυτιλία

Η κατανάλωση πετρελαίου από τα SUV έφτασε τα 5,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2020. Η αυξημένη κατανάλωση υγρών καυσίμων σχεδόν έχουν τριπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία, λόγω της αυξανόμενης δημοτικότητάς τους σε όλον τον κόσμο, η οποία έχει ξεπεράσει άλλες κατηγορίες αυτοκινήτων. Σήμερα, οι εκπομπές των SUV είναι συγκρίσιμες με της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Την τελευταία δεκαετία, τα SUV πρόσθεσαν 300 εκατομμύρια τόνους CO2. Σε όλους τους άλλους τομείς της οικονομίας, όπως παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, θέρμανση κτιρίων, μεταποίηση, βαριά βιομηχανία και άλλες μορφές μεταφορών, οι εκπομπές άνθρακα παρέμειναν σταθερές ή και μειώθηκαν.

Ωστόσο, η αύξηση των εκπομπών από τα SUV είναι σχεδόν ισοδύναμη με την αύξηση των εκπομπών από τις οδικές εμπορευματικές δραστηριότητες την τελευταία δεκαετία.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προτείνει τον εξηλεκτρισμό του 60% των οχημάτων έως το 2030

Οι καταναλωτές κοιτάζουν τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Σύμφωνα με εκτιμήσεις η χρήση υγρών καυσίμων από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα θα δει μείωση περισσότερων από 1,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα ή πάνω από 10% το 2020.

Αυτό οφείλεται στους περιορισμούς που σχετίζονται με την Covid-19, την αύξηση της τεχνολογίας των αυτοκινήτων που πλέον καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, αλλά και στη στροφή του κόσμου στην αγορά υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ωστόσο, η εξοικονόμηση υγρών καυσίμων από το αυξημένο μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στη συνολική αγορά αυτοκινήτου το 2020 ήταν περίπου 40.000 βαρέλια την ημέρα.

Να σημειώσουμε ότι μόνο η πανδημία Covid-19 οδήγησε τους καταναλωτές να αναβάλουν τις αγορές νέων οχημάτων. Ωστόσο, χωρίς τα προβλήματα που έχουν προκύψει από την έλλειψη ημιαγωγών και τη σημαντική καθυστέρηση των παραδόσεων,

Σύμφωνα με υπολογισμούς 9 εκατομμύρια άνθρωποι καθυστέρησαν την αντικατάσταση του παλιού αυτοκινήτου τους. Αυτό έχει ως συνέπεια την παρατεταμένη χρήση αυτών των παλαιότερων οχημάτων. Από τη μία ρυπαίνουν περισσότερο το περιβάλλον και από την άλλη καταναλώνουν περισσότερα υγρά καύσιμα.

Μόνο αυτή η καθυστέρηση αύξησε τη ζήτηση πετρελαίου κατά 50.000 βαρέλια την ημέρα το 2020.

«Καμπανάκι» από τις υπηρεσίες ασφαλείας των ΗΠΑ για την κρισιμότητα της κλιματικής αλλαγής

Η ηλεκτροκίνηση επελαύνει ακάθεκτη 

Ωστόσο, η ηλεκτροκίνηση συνεχίζει ακάθεκτη την επέλασή της και κάθε μήνα γνωρίζει αύξηση, μειώνοντας σταθερά τις εκπομπές ρύπων. Έτσι, σταδιακά θα πάρουν θέση και στα SUV, τα οποία θα είναι περισσότερο «καθαρά», μειώνοντας το συνολικό ενεργειακό αποτύπωμά τους.

Τα SUV καταναλώνουν κατά μέσο όρο πάνω από 20% περισσότερη ενέργεια από ένα αυτοκίνητο μεσαίου μεγέθους για την ίδια απόσταση. Φυσικά, αυτά τα νούμερα διαφέρουν ανάλογα με τις ηπείρους.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα μέσο SUV καταναλώνει περίπου 10% περισσότερη ενέργεια από ένα μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητο.

Για να συμβαδίσουν οι εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων με τους κλιματικούς στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού, το μερίδιο των ηλεκτρικών SUV στις συνολικές πωλήσεις SUV πρέπει να είναι πάνω από 35% έως το 2030.

Μία ταχεία αύξηση των ηλεκτρικών SUV και αύξηση μεριδίων των μικρών αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν με ευκολία στις πόλεις θα αλλάξει το σκηνικό.

Παράλληλα, οι υβριδικές λειτουργίες ενός αυτοκινήτου και οι βελτιωμένοι κινητήρες που καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο θα βοηθήσουν τον εν λόγω στόχο.

Η συνεχιζόμενη δημοτικότητα των μεγαλύτερων και λιγότερο αποδοτικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να καθυστερήσει αυτήν τη μετάβαση. Έτσι, σε αρκετές χώρες έχουν εισάγει, όπως π.χ. στη Γερμανία, έναν φόρο με στόχο τον περιορισμό της ανόδου των SUV. Αυτός ο φόρος έχει να κάνει με το βάρος του αυτοκινήτου, όπου ένα βαρύτερο όχημα πληρώνει περισσότερο από ένα ελαφρύτερο.

abb_img
spot_img