Δημόσιοι Φορτιστές: Πόσο κοντά είμαστε στην πλήρη κάλυψη;

Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και των σταθμών φόρτισης έχει αναδειχθεί σε προτεραιότητα για πολλές χώρες στον κόσμο, όπως επίσης και για την Ελλάδα.

Ακούστε το άρθρο

Καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα υιοθετούνται όλο και περισσότερο, η ανάγκη για δημόσιους σταθμούς φόρτισης γίνεται επιτακτική. Η χώρα βρίσκεται σε πορεία ανάπτυξης των υποδομών της, αλλά η πλήρης κάλυψη είναι ακόμα πολύ μακριά.

Η Υπάρχουσα Κατάσταση των Υποδομών

Σήμερα, έχουν εγκατασταθεί περισσότεροι από 2.500 δημόσιοι φορτιστές σε ολόκληρη τη χώρα. Από αυτούς, ένα μεγάλο ποσοστό εντοπίζεται σε μεγάλα αστικά κέντρα, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Παρότι οι αριθμοί αυξάνονται, σημαντικές ελλείψεις παρατηρούνται σε μικρότερες πόλεις, απομακρυσμένες περιοχές και στα νησιά.

Ειδικά στην περιφέρεια, όπου οι αποστάσεις είναι μεγαλύτερες, η ανεπαρκής πυκνότητα φορτιστών προκαλεί δυσκολίες στους κατόχους EV. Παράλληλα, η κατάσταση στις εθνικές οδούς βελτιώνεται, αλλά η κάλυψη παραμένει μικρή, ιδιαίτερα για φορτιστές ταχείας φόρτισης.

Πώς τα δεδομένα των EV και PHEV αλλάζουν τις υποδομές φόρτισης;

Η Εθνική Στρατηγική και οι Στόχοι

Η Εθνική Στρατηγική για την Ηλεκτροκίνηση έχει θέσει φιλόδοξους στόχους. Έως το 2030, προβλέπεται η εγκατάσταση 12.000 δημόσιων φορτιστών, ώστε να διασφαλιστεί η δυνατότητα απρόσκοπτης μετακίνησης σε όλη τη χώρα. Έμφαση δίνεται σε κομβικά σημεία, όπως οι εθνικές οδοί, τα λιμάνια και τα σημεία διέλευσης κοντά σε τουριστικούς προορισμούς.

Επιπλέον, προγραμματίζεται η δημιουργία δικτύου φορτιστών υψηλής απόδοσης, που θα μειώσουν τον χρόνο φόρτισης σημαντικά. Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο περιλαμβάνει επίσης τη σύνδεση των φορτιστών με συστήματα διαχείρισης μέσω εφαρμογών, ώστε οι οδηγοί να ενημερώνονται για τη διαθεσιμότητα και την κατάσταση των σταθμών φόρτισης.

Προκλήσεις και Εμπόδια

Η ανάπτυξη της υποδομής για EV στην Ελλάδα συνοδεύεται από προκλήσεις. Η γραφειοκρατία θεωρείται ένας βασικός παράγοντας καθυστέρησης. Οι άδειες εγκατάστασης φορτιστών καθυστερούν σε πολλές περιπτώσεις λόγω περιορισμών στον πολεοδομικό σχεδιασμό.

Επιπλέον, το κόστος υλοποίησης παραμένει υψηλό. Ενώ οι δημόσιοι πόροι και η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση καλύπτουν μέρος των αναγκών, απαιτούνται επιπλέον επενδύσεις από ιδιώτες. Οι ιδιωτικές εταιρείες διστάζουν να επενδύσουν σε περιοχές με χαμηλή ζήτηση, όπως η επαρχία ή τα απομακρυσμένα νησιά.

Οι Ρόλοι Διαφορετικών Φορέων

Διάφοροι φορείς συμμετέχουν στην ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών. Εταιρείες όπως η ΔΕΗ Blue, η Protergia, η Nrg αλλά και διεθνείς πάροχοι, συνεργάζονται με την κυβέρνηση για την τοποθέτηση φορτιστών. Επίσης ο ρόλος των δήμων και περιφερειών θεωρείται κρίσιμος, καθώς οι τοπικές αρχές διαχειρίζονται πολλά από τα έργα εγκατάστασης. Αρκετοί δήμοι στη Αθήνα αλλά και στην περιφέρεια, έχουν προσθέσει φορτιστές για τους δημότες τους, βοηθώντας έτσι στην εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης.

Η στρατηγική προωθείται επίσης μέσα από την παροχή επιδοτήσεων. Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» έχει ενισχύσει την αγορά EV και έχει υποστηρίξει την εγκατάσταση φορτιστών σε επιχειρήσεις. Το πρόγραμμα Πράσινα Ταξί επίσης ενισχύει την ιδέα της ηλεκτροκίνησης και στους επαγγελματίες οδηγούς ταξί για πιο πράσινες μετακινήσεις.

Οι Αντιδράσεις των Πολιτών

Οι πολίτες ανταποκρίνονται θετικά στη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, αλλά εκφράζουν ανησυχίες. Η έλλειψη δημόσιων φορτιστών αποθαρρύνει αρκετούς από την αγορά EV, ακόμη και με τα κίνητρα που παρέχονται. Η προσβασιμότητα σε σταθμούς φόρτισης θεωρείται βασικό εμπόδιο, ιδίως για όσους ζουν σε περιοχές με χαμηλή κάλυψη.

Πόσα ηλεκτρικά οχήματα αντιστοιχούν σε έναν φορτιστή;

Προοπτικές για το Μέλλον

Η Ελλάδα βρίσκεται σε φάση μετάβασης. Με την αύξηση της ζήτησης και την ενίσχυση της πολιτικής βούλησης, η υλοποίηση της υποδομής επιταχύνεται. Οι επενδύσεις σε έξυπνους δημόσιους σταθμούς φόρτισης και η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις υποδομές φόρτισης αναμένεται να ενισχύσουν το δίκτυο.

Η πλήρης κάλυψη παραμένει στόχος μακροπρόθεσμος, αλλά εφικτός. Με συντονισμένη δράση από την πολιτεία, τις επιχειρήσεις και την κοινωνία, η ηλεκτροκίνηση μπορεί να εδραιωθεί ως βασικό μέσο μετακίνησης στη χώρα.

abb_img