Επιστροφή στην ηλεκτροκίνηση!

Στις αρχές του 20ού αιώνα το 1/3 των οχημάτων ήταν ηλεκτρικά. Όμως το Model T έφερε το τέλος στην ηλεκτροκίνηση.

Ακούστε το άρθρο

Στις αρχές του 20ού αιώνα το 1/3 όλων των οχημάτων που κυκλοφορούσαν ήταν ηλεκτρικά. Όμως η καινοτομία του Henri Ford με το Model T άλλαξε την πορεία των μετακινήσεων έως τώρα. Και έριξε (προσωρινά) τίτλους τέλους στην ηλεκτροκίνηση.

Το 1884 αποκαλύφθηκε το πρώτο πρωτότυπο αμερικανικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που θα μπορούσε να παραχθεί μαζικά. Στις αρχές του προηγούμενου αιώνα το 1/3 των οχημάτων στο δρόμο ήταν ηλεκτρικά. Αλλά άρχισαν να εξαφανίζονται με γοργό ρυθμό. Και τελικά γνώρισαν ένα άδοξο τέλος γύρω στο 1920. με την έλευση των κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου. Μεγάλο ρόλο έπαιξε ο εκδημοκρατισμός της αυτοκίνησης, τον οποίο έφερε ο Henry Ford με την πρώτη γραμμή μαζικής παραγωγής οχημάτων.

Επιστροφή στην ηλεκτροκίνηση!

Εμπρός, πίσω

Η σημερινή ηλεκτρική μετάβαση είναι σχεδόν σαν μια αναγέννηση της παλιάς τεχνολογίας. Αφού το 1897, ηλεκτρικά ταξί ήταν σε χρήση στη Νέα Υόρκη και στην Ευρώπη. Και λίγο αργότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλούνταν σε ιδιώτες. Αλλά και τότε το κόστος τους ήταν μεγάλο. Έτσι, παρότι οι πλούσιοι τα προτιμούσαν ως μια καθαρή, ήσυχη, εύκολη εναλλακτική λύση στα άλογα και στα άλλα μηχανοκίνητα οχήματα, τελικά σχεδόν εξαφανίστηκαν για έναν αιώνα.

Μάλιστα ο Ferdinand Porsche, ιδρυτής της ομώνυμης μάρκας, έφταιξε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με την ονομασία “P” το 1898. Πριν κατασκευάσει το πρώτο υβριδικό όχημα του κόσμου, το οποίο είχε έναν ηλεκτροκινητήρα και έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Επιστροφή στην ηλεκτροκίνηση!

Η Mercedes-Benz είχε επίσης ηλεκτρικό μοντέλο, το Mixte το 1906. Αυτό το αυτοκίνητο χρησιμοποιήθηκε ως ταξί, αλλά έγινε και αγωνιστικό αυτοκίνητο το 1907. Ενώ το 1917 στο Ηνωμένο Βασίλειο χρησιμοποιούσαν ηλεκτρικά φορτηγά.

Επίσης  το 1891 ο William Morrison., από το Des Moines της Πολιτείας Iowa έφτιαξε ένα ηλεκτροκίνητο όχημα για έξι επιβάτες, που θεωρείται ως το πρώτο στο είδος του στις ΗΠΑ. Ακολούθησε μια άνθιση της ηλεκτροκίνησης έως το 1896, ενώ το 1897 υπάρχουν επίσημα στοιχεία για 12 ηλεκτρικά ταξί στην πόλη της Νέας Υόρκης.

Από το 1897 και έως το 1913 υπήρξε μεγάλος ανταγωνισμός μεταξύ των βενζινοκίνητων και των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Ο οποίος κατέληξε σε υπερίσχυση των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Έτσι άρχισε η πτώση πωλήσεων για τα ηλεκτρικά και το 1935 σταμάτησε η διάθεση τους.

Για να αρχίσει και πάλι, δυναμικά στο τέλος του ίδιου αιώνα και να ανθίσει στις αρχές του τρέχοντος. Επιβεβαιώνοντας με τον πιο παραστατικό τρόπο ότι η ζωή κάνει κύκλους.

Επιστροφή στην ηλεκτροκίνηση!
Scherl Bilderdienst
Verkehrswesen Droschken, elektrische
3024 04, Morris
ADN-ZB-Archiv
Eine elektrische Droschke, bei der der Chauffeur auf einem erhöhten Sitz hinter seinem Fahrgast thront.
Aufnahme 1904
3024-04

Η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη

Στην Ευρώπη τα ηλεκτροκίνητα οχήματα ήρθαν από το 1828. Όταν ο Ούγγρος ιερέας Ányos Jedlik εφηύρε έναν πρώιμο τύπο ηλεκτρικού κινητήρα. Και έφτιαξε ένα μικρό μοντέλο αυτοκινήτου που έπερνε κίνηση από τον νέο του κινητήρα. Μεταξύ του 1832 και του 1839, ο Σκωτσέζος εφευρέτης Robert Anderson εφηύρε μια ηλεκτρική άμαξα.

 

abb_img