Όπως έχουμε γράψει αρκετές φορές, το αυτοκίνητο μας, είτε με θερμικό κινητήρα είτε ηλεκτρικό, είναι συνονθύλευμα αρκετών μηχανολογικών εξαρτημάτων. Ένα βασικό μέρος του είναι και το σύστημα ανάρτησης ή αλλιώς όπως είναι γνωστά στην πιάτσα τα αμορτισέρ.
Πώς τα έξυπνα λογισμικά προλαμβάνουν τα τροχαία ατυχήματα;
Ξέρετε ποιο είναι το τρίγωνο ασφάλειας
Η ανάρτηση σε συνδυασμό με τα φρένα και τα ελαστικά είναι το λεγόμενο «τρίγωνο ασφάλειας». Αν ένα από τα τρία δεν είναι σε καλή κατάσταση, τότε αλλάζει σημαντικά η ενεργητική ασφάλεια του αυτοκινήτου, με αρνητική επίδραση στο φρενάρισμα, το κράτημα και συνολικά την οδική συμπεριφορά.
Στα ελαστικά μπορεί να δει κανείς τη φθορά τους (ή να την καταλάβει κατά το στρίψιμο ή το φρενάρισμα), όπως και στα φρένα να τα ακούσει να «σφυρίζουν», σημάδι ότι θέλουν αλλαγή. Σε ότι αφορά τα αμορτισέρ η φθορά τους δεν είναι εύκολο να γίνει αντιληπτή. Όμως αν σκεφτεί κανείς πως ένα αμορτισέρ συμπιέζεται και «αποφορτίζεται» περίπου 6.000 φορές το λεπτό, αντιλαμβάνεστε πόση καταπόνηση δέχεται. Για αυτό καλό είναι να του δίνουμε λίγο παραπάνω σημασία.
Τα λάθη που «τελειώνουν» τη μπαταρία του αυτοκινήτου σας
Ποια σημάδια μαρτυρούν τη φθορά τους;
Σαφώς όπως όλα τα μηχανολογικά εξαρτήματα, έτσι και τα αμορτισέρ μαρτυρούν τη φθορά τους. Παρακάτω είναι μια μικρή λίστα με τα σημάδια που μαρτυρούν τη φθορά τους.
- Κατά το ήπιο φρενάρισμα, το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου «βυθίζεται» σημαντικά περισσότερο συγκριτικά με παλιότερα.
- Αντίστοιχα, στην απότομη επιτάχυνση, το πίσω μέρος έχει παρόμοια συμπεριφορά.
- Κατά το πέρασμα εγκάρσιων ανωμαλιών, το αμάξωμα έχει έντονη ταλάντωση.
- Έντονες πλεύσεις σε δυνατούς πλευρικούς ανέμους.
- Περίεργη «αίσθηση» στις στροφές, με το αμάξωμα να μην «ακούει» στις εντολές του οδηγού με το τιμόνι.
- Περίεργοι κραδασμοί στο τιμόνι.
- Ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών.
Τι να ελέγχετε στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο σας;
Ο παραδοσιακός τρόπος που δεν χάνει ποτέ
Βέβαια ένας έμπειρος οδηγός, έχει έναν ακόμα πατροπαράδοτο τρόπο για να αντιληφθεί την κατάσταση των αμορτισέρ του. Στο παρκαρισμένο αυτοκίνητο του, πιέζει το καπό, δίπλα σε μία από τις δύο ρόδες. Αυτή η κίνηση «βυθίζει» τον εμπρός άξονα. Αν οι ταλαντώσεις του αμαξώματος είναι αρκετές, τότε ήρθε η ώρα για αλλαγή. Βέβαια πέρα από αυτό συνίσταται έλεγχος κάθε 20.000 χλμ., για την περίπτωση της αστοχίας υλικού, κάποια διαρροή λαδιού ή κάποια φθορά σε εξαρτήματα.