Fit for 55: Tέλος για κινητήρες βενζίνης και diesel από το 2035

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε το οριστικό τέλος για τους κινητήρες βενζίνης και diesel από το 2035, με σκοπό την μείωση των εκπομπών CO2.

Ακούστε το άρθρο

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε νέους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2. Αυτοί αφορούν τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, βενζίνης ή diesel, στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55». Με 340 ψήφους υπέρ, 279 κατά και 21 αποχές, οι Ευρωβουλευτές ενέκριναν τη συμφωνία που επετεύχθη με το Συμβούλιο.

Μάλιστα, η νέα νομοθεσία έχει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών κατά 100% σε σύγκριση με το 2021. Επιπλέον, οι νέοι κανόνες θέτουν στόχους μείωσης των εκπομπών για το 2030, κατά 55% για τα αυτοκίνητα και 50% για τα ημιφορτηγά.

Ευρωπαϊκή Ένωση: Τέλος οι θερμικοί κινητήρες το 2035!

Fit for 55: Tέλος για κινητήρες βενζίνης και diesel από το 2035

Τα μέτρα για την κατάργηση βενζίνης και diesel προβλέπουν και άλλα μέτρα

Μέχρι το 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα υποδείξει το πώς θα υπολογίζονται και θα υποβάλλονται τα στοιχεία με τις εκπομπές CO2. Ειδικότερα, αυτά θα αναφέρουν τα CO2 που παράγουν καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής τους τα οχήματα προς πώληση στην ΕΕ. Για τον σκοπό αυτό, θα υποβάλλει και σχετικές νομοθετικές προτάσεις.

Τον Δεκέμβριο του 2026, θα καταγραφούν οι διαφορές στις οριακές τιμές εκπομπών και τα δεδομένα κατανάλωσης καυσίμου και ενέργειας, σε πραγματικές συνθήκες. Επίσης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα υποβάλλει σχετική έκθεση στους κατασκευαστές, ώστε να μπορέσουν να προσαρμοστούν στα νέα μέτρα. Παράλληλα, θα προτείνει κατάλληλα μέτρα παρακολούθησης.

Όσοι κατασκευαστές παράγουν μικρό ετήσιο αριθμό οχημάτων, έχουν δικαίωμα εξαίρεσης από τους εν λόγω κανόνες έως το τέλος του 2035. Πιο συγκεκριμένα, για παραγωγή από 1.000 έως 10.000 καινούρια αυτοκίνητα ή 1.000 έως 22.000 καινούρια ημιφορτηγά. Επιπλέον, όσοι ταξινομούν λιγότερα από 1.000 νέα οχήματα ετησίως θα εξακολουθούν να εξαιρούνται και μετά την διορία αυτή.

Ευρωπαϊκή Ένωση: Πρώτη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2030!

Fit for 55: Tέλος για κινητήρες βενζίνης και diesel από το 2035

Ο υφιστάμενος μηχανισμός κινήτρων για οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών (ZLEV), επιβραβεύει όσους κατασκευαστές πωλούν περισσότερα τέτοια οχήματα. Ο μηχανισμός αφορά εκπομπές από 0 έως 50γρ./χλμ. CO2, όπως ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά plugin με καλές επιδόσεις.

Προφανώς, αυτό προβλέπει χαμηλότερους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2. Ο μηχανισμός θα λειτουργεί με βάση τις αναμενόμενες τάσεις πωλήσεων. Από το 2025 έως το 2029, ο δείκτης αναφοράς ZLEV ορίζεται στο 25% για τις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων και στο 17% για τα νέα ημιφορτηγά. Ωστόσο, από το 2030 το εν λόγω κίνητρο δεν θα υπάρχει.

Από το τέλος του 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιεύει κάθε δύο χρόνια έκθεση αξιολόγησης. Μάλιστα, σε αυτή θα αξιολογεί την πρόοδο των κατασκευαστών με στόχο τον μηδενισμό των εκπομπών στις οδικές μεταφορές.

ACEA: Ασφαλέστατοι οι δρόμοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Fit for 55: Tέλος για κινητήρες βενζίνης και diesel από το 2035

Ο εισηγητής Jan Huitema (Renew, Ολλανδία), δήλωσε σχετικά:

«Ο κανονισμός αυτός προσφέρει κίνητρα για την παραγωγή οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών. Περιλαμβάνει μια φιλόδοξη αναθεώρηση των στόχων για το 2030 και ορίζει ότι οι εκπομπές πρέπει να είναι μηδενικές από το 2035. Οι στόχοι αυτοί είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.

Επιπλέον, εξασφαλίζουν ένα σαφές νομικό πλαίσιο για την αυτοκινητοβιομηχανία, τονώνοντας την καινοτομία και τις επενδύσεις από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Για τους καταναλωτές θα γίνει φθηνότερο να αγοράζουν και να οδηγούν οχήματα μηδενικών εκπομπών. Παράλληλα θα γίνει επιτάχυνση στη δημιουργία μιας αγοράς μεταχειρισμένων οχημάτων».

abb_img