Ένα φορτηγό πλοίο που μετέφερε πάνω από 3.000 οχήματα —συμπεριλαμβανομένων εκατοντάδων ηλεκτρικών και υβριδικών μοντέλων— έπιασε φωτιά στον Ειρηνικό Ωκεανό στις 3 Ιουνίου 2025, αναγκάζοντας και τα 22 μέλη του πληρώματος να εγκαταλείψουν το πλοίο. Η πυρκαγιά παραμένει ενεργή από την Τετάρτη, με τις προσπάθειες διάσωσης να βρίσκονται σε εξέλιξη. Το Morning Midas, μήκους 600 ποδιών , με σημαία Ηνωμένου Βασιλείου και διαχείριση από την Zodiac Maritime με έδρα το Λονδίνο, κατευθυνόταν προς το λιμάνι Lázaro Cárdenas στο Μεξικό, με αναμενόμενη άφιξη στις 15 Ιουνίου. Αναχώρησε από την Κίνα στα τέλη Μαΐου, με στάσεις στο Yantai, το Guangzhou και τη Σαγκάη.
Το πλοίο βρισκόταν περίπου 300 Ν.μίλια νότια του νησιού Άντακ στην Αλάσκα, όταν μέλη του πληρώματος ανίχνευσαν καπνό να βγαίνει από ένα κατάστρωμα όπου αποθηκεύονταν ηλεκτρικά οχήματα στις 3 Ιουνίου. Παρά την ενεργοποίηση του συστήματος καταστολής πυρκαγιάς CO₂ του πλοίου, η φωτιά αναζωπυρώθηκε αφού το σύστημα εξαντλήθηκε. Μη μπορώντας να περιορίσει τη φωτιά, το πλήρωμα εξέδωσε σήμα κινδύνου και εκκένωσε το πλοίο μέσω σωσίβιων λέμβων. Και τα 22 μέλη του προσωπικού διασώθηκαν σώα και αβλαβή από το κοντινό φορτηγό πλοίο Cosco Hellas, το οποίο η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ αναγνώρισε ως «πλοίο του Καλού Σαμαρείτη» για την άμεση βοήθειά του. Σύμφωνα με την Zodiac Maritime, το πλοίο μετέφερε 3.048 οχήματα, συμπεριλαμβανομένων 70 πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων και 681 υβριδικών. Το πλοίο μετέφερε επίσης περίπου 350 μετρικούς τόνους υγροποιημένου αερίου και 1.530 τόνους μαζούτ πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (VLSFO).
Το περιστατικό υπογραμμίζει την αυξανόμενη πρόκληση της διαχείρισης πυρκαγιών που αφορούν μπαταρίες ιόντων λιθίου στη θάλασσα. Οι ειδικοί προειδοποιούν εδώ και καιρό ότι οι πυρκαγιές σε μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων είναι δύσκολο να σβήσουν λόγω της θερμικής διαρροής, η οποία μπορεί να προκαλέσει αναζωπύρωση των μπαταριών ή εξάπλωση των φλογών σε κοντινές μονάδες. Ο Sean DeCrane, διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Πυροσβεστών, σημείωσε ότι η πυρκαγιά Morning Midas «φαίνεται να συνάδει με τη γνωστή συμπεριφορά ανάφλεξης των ηλεκτρικών οχημάτων, ειδικά σε περιπτώσεις όπου εμπλέκονται συστήματα CO₂, αλλά δεν μπορούν να αποτρέψουν την αναφλέξησή της».
Ο ειδικός πυρασφάλειας Δρ. Μπράιαν Μάγιερ πρόσθεσε ότι η κατάσβεση μιας μόνο πυρκαγιάς σε ηλεκτρικό όχημα απαιτεί συνήθως έως και 10.000 γαλόνια νερού – μια μη πρακτική ποσότητα σε ένα πλοίο. Επιπλέον, η χρήση θαλασσινού νερού είναι προβληματική λόγω της διαβρωτικής του φύσης, η οποία θα μπορούσε να δημιουργήσει πρόσθετους κινδύνους για τα συστήματα επί του πλοίου. Η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ ανέπτυξε τρία σκάφη διάσωσης και απέστειλε εναέρια υποστήριξη, συμπεριλαμβανομένου ενός αεροσκάφους C-130J και ενός ελικοπτέρου MH-60T, για τον συντονισμό της εκκένωσης και την παρακολούθηση της πυρκαγιάς. Ένα ρυμουλκό διάσωσης έχει σταλεί στο σημείο καθώς οι αρχές εργάζονται για τον περιορισμό της πυρκαγιάς και την πρόληψη περιβαλλοντικών ζημιών.
Οι αρχές δεν έχουν ακόμη επιβεβαιώσει τις μάρκες ή τα μοντέλα των οχημάτων που εμπλέκονται στο περιστατικό. Το Morning Midas, που κατασκευάστηκε το 2006 και έχει δυνατότητα μεταφοράς έως και 6.000 αυτοκινήτων, ανήκει στην Hawthorn Navigation Inc. και λειτουργεί από την Zodiac Maritime. Η πυρκαγιά θυμίζει μια παρόμοια καταστροφή του 2022 που αφορούσε το Felicity Ace, το οποίο βυθίστηκε αφού έκαιγε για σχεδόν δύο εβδομάδες στον Ατλαντικό Ωκεανό. Το πλοίο αυτό μετέφερε σχεδόν 4.000 πολυτελή οχήματα, συμπεριλαμβανομένων μοντέλων Porsche , Bentley και Audi.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες ανησυχούν ολοένα και περισσότερο για τις πυρκαγιές σε πλοία μεταφοράς οχημάτων. Η Allianz Commercial ανέφερε ότι τα περιστατικά ναυτικών πυρκαγιών έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 10 ετών το 2024. Η Επισκόπηση Ναυτιλίας και Ασφάλειας του 2025 ανέφερε ότι η κλίμακα των σύγχρονων πλοίων, σε συνδυασμό με την πολυπλοκότητα των επιχειρήσεων πυρόσβεσης και διάσωσης, διατηρεί τους ασφαλιστικούς κινδύνους υψηλούς. Η Zodiac Maritime επανέλαβε ότι προτεραιότητά της είναι «η συνεχής ασφάλεια του πληρώματος και η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος». Καθώς η κατάσταση εξελίσσεται, οι ναυτιλιακές αρχές συνεργάζονται στενά με τους φορείς εκμετάλλευσης του πλοίου για να καθορίσουν τα επόμενα βήματα.
Πηγή: carnewschina.com