Στην Ελλάδα, η ηλεκτροκίνηση αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη δυναμική και όλο και περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα κυκλοφορούν στους δρόμους. Έτσι και η χώρα μας, γίνεται μέρος της παγκόσμιας προσπάθειας για πιο «πράσινες» μετακινήσεις.
Η σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του 2024, η Ελλάδα έχει καταγράψει σημαντική αύξηση στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων. Οι ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν σημαντικά σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Ταυτόχρονα, σημαντική άνοδο παρουσίασαν και τα υβριδικά plug-in μοντέλα, ενισχύοντας τη συνολική μετάβαση σε καθαρότερες τεχνολογίες κινητικότητας.
Η πρόοδος αυτή δεν είναι τυχαία. Η κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030. Οι μεταφορές γενικότερα αποτελούν έναν από τους βασικούς τομείς παρέμβασης. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, εφαρμόζονται αρκετά κίνητρα. Επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, φοροαπαλλαγές, και η ενίσχυση υποδομών φόρτισης σε όλη τη χώρα είναι κάποια. Επίσης η ανανέωση των παλαιών και ρυπογόνων μέσων μεταφοράς με νέα ηλεκτρικά οχήματα, προχωρά με ιδιαίτερα γρήγορους ρυθμούς συμβάλλοντας και αυτά σε αυτή τη κατεύθυνση.
Ηλεκτροκίνηση και περιβαλλοντικά οφέλη
Η μετάβαση από τα συμβατικά οχήματα που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα στα ηλεκτρικά οχήματα έχει άμεση και σημαντική επίδραση στη μείωση των ρύπων. Σύμφωνα με μελέτη του Διεθνούς Συμβουλίου για τις Καθαρές Μεταφορές (ICCT), ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μεσαίου μεγέθους έχει 60%-68% χαμηλότερες εκπομπές CO₂ σε σχέση με ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, λαμβάνοντας υπόψη ολόκληρο τον κύκλο ζωής του οχήματος.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι εκπομπές CO₂ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το μείγμα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας κάθε χώρας. Όσο μεγαλύτερη είναι η συμμετοχή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τόσο χαμηλότερες είναι οι εκπομπές CO₂ των ηλεκτρικών οχημάτων.
Οδηγός χρήσης για ταχυφορτιστές!
Στην Ελλάδα, όπου η παραγωγή ενέργειας βασίζεται σε συνεχώς αυξανόμενο ποσοστό στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η συνεισφορά των ηλεκτρικών οχημάτων στη μείωση των εκπομπών είναι ακόμη μεγαλύτερη. Σύμφωνα με μελέτες, η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική αγορά αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική μείωση των εκπομπών CO₂, συμβάλλοντας στους εθνικούς στόχους για το κλίμα. Συγκεκριμένα, το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) προβλέπει μείωση των καθαρών εκπομπών κατά 58,6% έως το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990 .
Επιπλέον, η ηλεκτροκίνηση συμβάλλει και στη μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων στις πόλεις, όπως τα οξείδια του αζώτου και διάφορα επιβλαβή αιωρούμενα σωματίδια (PM2.5), βελτιώνοντας έτσι την ποιότητα του αέρα και μειώνοντας τους κινδύνους για τη δημόσια υγεία.
Προκλήσεις και υποδομές
Παρά τη θετική δυναμική, η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα δεν προχωράει χωρίς προβλήματα. Το βασικότερο αφορά τις υποδομές φόρτισης. Ενώ το 2020 υπήρχαν μόλις 200 δημόσιοι σταθμοί φόρτισης, ο αριθμός τους γνώρισε εκρηκτική αύξηση ως τα τέλη του 2024. Από αυτούς, ένα μεγάλο ποσοστό εντοπίζεται σε μεγάλα αστικά κέντρα, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, για να καλυφθούν οι αυξανόμενες ανάγκες, απαιτείται περαιτέρω ανάπτυξη. Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης, στόχος είναι να υπάρχει ένας σταθμός φόρτισης ανά 10 οχήματα έως το 2030. Απαραίτητη είναι προφανώς και η γεωγραφική ανάπτυξη των σημείων φόρτισης, ώστε να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη δυναμική αυτή η προσπάθεια.
Μια άλλη πρόκληση αφορά την τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων. Το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι σήμερα υψηλότερο από αυτό ενός συμβατικού οχήματος. Κυρίως λόγω των δαπανών παραγωγής και ιδιαίτερα για τις μπαταρίες ιόντων λιθίου που αποτελούν το πιο ακριβό μέρος του οχήματος. Ωστόσο, το κόστος αυτό προβλέπεται να μειωθεί στο μέλλον. Η συνεχής τεχνολογική πρόοδος, η μαζική παραγωγή μπαταριών, και η αυξημένη ζήτηση θα βοηθήσει σε αυτή τη κατεύθυνση. Επιπλέον, κυβερνητικά κίνητρα, όπως επιδοτήσεις και φορολογικές ελαφρύνσεις, σε συνδυασμό με τη μείωση του κόστους ενέργειας και συντήρησης, θα κάνουν τα ηλεκτρικά οχήματα πιο ελκυστικά για τους καταναλωτές, διευκολύνοντας την ευρύτερη διάδοσή τους.
Προβλέψεις για το μέλλον
Οι προβλέψεις για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες. Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα έως το 2030, το 30% των νέων ταξινομήσεων θα αφορά αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Το ποσοστό αυτό μπορεί να αυξηθεί ακόμη περισσότερο με την περαιτέρω μείωση του κόστους των μπαταριών και τη βελτίωση των υποδομών.
Η ενσωμάτωση της ηλεκτροκίνησης συνδέεται άμεσα και με την ενίσχυση των ΑΠΕ. Καθώς το ποσοστό των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της Ελλάδας αναμένεται να φτάσει το 80% έως το 2030, η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων θα γίνεται όλο και πιο «πράσινη», ενισχύοντας τα περιβαλλοντικά οφέλη.
Η ηλεκτροκίνηση δεν αποτελεί απλώς ένα μέσο μεταφοράς. Είναι μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Στην Ελλάδα τα δεδομένα δείχνουν ότι η χώρα βρίσκεται σε καλό δρόμο για να πετύχει τους φιλόδοξους στόχους της. Με την κατάλληλη πολιτική στήριξη, την ενίσχυση των υποδομών και τη συνεχή ενημέρωση του κοινού, η ηλεκτροκίνηση μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στη μείωση των ρύπων, δημιουργώντας μια πιο καθαρή και βιώσιμη μελλοντική πραγματικότητα.
Image by Ralf Vetterle from Pixabay
Image by Sebastian Ganso from Pixabay