Η Mercedes-Benz και το μέλλον της αμφίδρομης φόρτισης

Ο Frank Spennemann, στη Mercedes-Benz, ρίχνει φως στην προσέγγιση της εταιρείας στην τεχνολογία από όχημα σε δίκτυο (V2G)

Ακούστε το άρθρο

Η έννοια της αμφίδρομης φόρτισης έχει από καιρό χαιρετιστεί ως game changer. Αλλά πόσο κοντά είμαστε στο να δούμε ευρεία υιοθεσία; Ενόψει του Special Exhibit Bidirectional Charging στο Power2Drive στο Μόναχο τον Μάιο, ο Frank Spennemann, Senior Manager Charging Solutions Energy στη Mercedes-Benz, ρίχνει φως στην προσέγγιση της εταιρείας στην τεχνολογία από όχημα σε δίκτυο (V2G) και στις προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν.

Η Mercedes-Benz και το μέλλον της αμφίδρομης φόρτισης

Ένα από τα κύρια ερωτήματα στον τομέα της αμφίδρομης φόρτισης, είναι αν το AC ή το DC θα επικρατήσει. «Αυτή η ερώτηση πιθανότατα θα απαντηθεί στα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια», αναφέρει ο Spennemann. Παρά την ύπαρξη και των δύο τεχνολογιών, περίπου το 80% των κατασκευαστών (OEM), ξεκινούν με DC, καθώς είναι τεχνικά πιο απλό να ενσωματωθεί στο δίκτυο.

Δείτε ακόμη: Mercedes: Δοκιμή ειδικών φώτων σήμανσης αυτόνομης οδήγησης

«Για να τροφοδοτήσεις το δίκτυο, πρέπει να τηρείς τους κανονισμούς του δικτυακού παρόχου. Με το DC, το wallbox πρέπει να πληροί αυτούς τους κανονισμούς, ενώ με το AC, η συμμόρφωση μοιράζεται μεταξύ του αυτοκινήτου και του wallbox, κάτι που κάνει την εφαρμογή πιο πολύπλοκη», εξηγεί. Λόγω αυτών των παραγόντων, ο Spennemann προβλέπει ότι το DC θα κυριαρχήσει αρχικά.

Η στρατηγική της Mercedes-Benz για την αμφίδρομη φόρτιση

Η Mercedes-Benz δεν είναι νέα στον χώρο της αμφίδρομης φόρτισης. «Έχουμε ήδη αμφίδρομα οχήματα στην αγορά», λέει ο Spennemann, αναφερόμενος σε μοντέλα στην Ιαπωνία που χρησιμοποιούν το πρότυπο CHAdeMO. Ωστόσο, για την Ευρώπη και άλλες αγορές, η εταιρεία εστιάζει σε μια καθολική λύση βασισμένη στο πρότυπο ISO 15118-20.

«Είμαστε πεπεισμένοι ότι η αμφίδρομη φόρτιση έχει νόημα, μόνο αν είναι διαλειτουργική και βασισμένη σε ένα πρότυπο», δηλώνει. Η επόμενη γενιά ηλεκτρικών οχημάτων της εταιρείας, θα ενσωματώνει πλήρως αμφίδρομες δυνατότητες, προσφέροντας νέους τρόπους αλληλεπίδρασης με το δίκτυο.

Όσον αφορά το πότε θα εφαρμοστεί αυτή η τεχνολογία στην Ευρώπη, ο Spennemann αναφέρει: «Θα εμφανιστεί στις επόμενες γενιές των οχημάτων μας, και θα τη δείτε μόλις αυτά κυκλοφορήσουν στην αγορά».

Η Mercedes-Benz και το μέλλον της αμφίδρομης φόρτισης

Τα οφέλη για τους πελάτες

Η Mercedes-Benz αναγνωρίζει τρία κύρια πλεονεκτήματα για τους πελάτες. «Ένα τυπικό ευρωπαϊκό νοικοκυριό, καταναλώνει περίπου 10 kWh την ημέρα. Το EQS μας, με μπαταρία 110 kWh, μπορεί να τροφοδοτήσει ένα σπίτι για πάνω από μια εβδομάδα, σε περίπτωση διακοπής ρεύματος», λέει ο Spennemann. Αυτή η δυνατότητα είναι ιδιαίτερα σημαντική σε αγορές όπως οι ΗΠΑ, όπου η αστάθεια του δικτύου είναι έντονο ζήτημα.

Δείτε ακόμη: Το απόλυτο Supercar της Mercedes-AMG θα είναι ηλεκτρικό

Επιπλέον, η αμφίδρομη φόρτιση, μπορεί να βοηθήσει τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων να μεγιστοποιήσουν τη χρήση των ηλιακών τους συστημάτων. «Όσοι έχουν φωτοβολταϊκά θέλουν να είναι αυτάρκεις. Ένα αμφίδρομο όχημα, σε συνδυασμό με ένα μικρό σύστημα αποθήκευσης στο σπίτι, επιτρέπει την αποθήκευση ηλιακής ενέργειας την ημέρα και τη χρήση της τη νύχτα», εξηγεί.

Η Mercedes-Benz και το μέλλον της αμφίδρομης φόρτισης

Οικονομικά πλεονεκτήματα και σταθεροποίηση του δικτύου

Πέρα από την ενεργειακή ασφάλεια, η τεχνολογία Vehicle-to-Grid (V2G), μπορεί να δημιουργήσει νέες πηγές εσόδων. «Το δίκτυο χρειάζεται ευελιξία και είναι διατεθειμένο να πληρώσει για αυτήν. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, το συνολικό φορτίο ισχύος είναι περίπου 70-80 GW, που αντιστοιχεί σε 7 εκατομμύρια συνδεδεμένα οχήματα, περίπου το 15% του στόλου επιβατικών αυτοκινήτων. Αυτή είναι η πραγματική δύναμη», λέει ο Spennemann.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσαν να κερδίζουν μεταξύ 400 και 700 ευρώ ετησίως, μέσω της επιστροφής ενέργειας στο δίκτυο. «Το ακριβές ποσό εξαρτάται από το όχημα, τη συμπεριφορά φόρτισης και άλλους παράγοντες, αλλά οι δυνατότητες είναι σημαντικές», σημειώνει.

Σε ευρύτερη κλίμακα, η ενσωμάτωση αμφίδρομων οχημάτων είναι απαραίτητη για την επίτευξη των στόχων ανανεώσιμης ενέργειας. «Όλες οι προσομοιώσεις των ερευνητικών ινστιτούτων, βασίζονται στην ιδέα ότι τα αμφίδρομα οχήματα θα σταθεροποιούν το δίκτυο και θα υποστηρίξουν την ενεργειακή μετάβαση», τονίζει ο Spennemann.

Η Mercedes-Benz και το μέλλον της αμφίδρομης φόρτισης

Ρυθμιστικά εμπόδια

Παρά τα πλεονεκτήματα, η αμφίδρομη φόρτιση αντιμετωπίζει ρυθμιστικές προκλήσεις, ιδιαίτερα στη Γερμανία. «Το μεγαλύτερο ζήτημα είναι η διπλή φορολογία», λέει ο Spennemann. Όταν η ενέργεια αποθηκεύεται σε ένα όχημα και επιστρέφεται στο δίκτυο, φορολογείται δύο φορές, μειώνοντας τα οικονομικά κίνητρα. «Χωρίς οικονομικό όφελος, δεν υπάρχει λόγος για επένδυση σε αμφίδρομο wallbox», εξηγεί.

Για να επιτραπεί η μαζική υιοθέτηση της αμφίδρομης φόρτισης, οι νομοθέτες πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτά τα εμπόδια. «Τα οχήματα έρχονται, τα πρότυπα είναι έτοιμα και η εφαρμογή βρίσκεται σε εξέλιξη», λέει ο Spennemann. Ωστόσο, η συνεργασία μεταξύ της βιομηχανίας και των φορέων χάραξης πολιτικής είναι απαραίτητη, για να ξεκλειδωθούν οι δυνατότητες της τεχνολογίας.

Η Mercedes-Benz και το μέλλον της αμφίδρομης φόρτισης

Καθώς η επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων επιταχύνεται, η χρήση τους ως δυναμικών στοιχείων του δικτύου μπορεί να επαναπροσδιορίσει τη σχέση μεταξύ κινητικότητας και ενέργειας. Για όσους ενδιαφέρονται να εξερευνήσουν τις δυνατότητες της αμφίδρομης φόρτισης, η έκθεση The Smarter E θα παρουσιάσει μια ειδική ενότητα αμφίδρομης φόρτισης, από τις 7 έως τις 9 Μαΐου 2025 στο Μόναχο, στο Hall C6, Booth C6.450, δίπλα στο Power2Drive Forum.

Πηγή: electrive.com